موشک ضدزره کورنت

 

نظر بسیاری از کارشناسان موشک ضد زره روسی AT-14 ملقب به کورنت هم اکنون یکی ازبهترین موشک های ضد زره دنیا،قابل حمل توسط نفراست. تجربه عملیاتی این موشک درنبردهای واقعی نیزاین مطلب را تأکید می کند. تقریبا هیچ تانکی وجود ندارد که زره آن تاب مقاومت درمقابل این موشک را داشته باشد. انهدام چند فروند تانک آبرامز درعراق وده ها دستگاه تانک مرکاوا درجنگ 33روزه توسط این موشک که موجب اعتراض شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی .به روسیه شد ازاین دست تجربیات است .

ازسامانه ی ضد زره کرنت درسال 1994رونمایی شد ودرسال 1997به تولید انبوه رسید .سیستم هدایت آن براساس سواربریرتولیزر می باشد .وزن موشک 27kg و ازروی سه پایه شلیک می گردد.موشک انداز کورنت شامل 3پایه ،دوربین مرئی ،دوربین حرارتی ،اهرم های تنظیم ،موشک اندازو موشک می باشد .کورنت درانتها دارای 4 بالک ثابت ودرجلودارای کانارد برای تغییر جهت موشک می باشد.موشک از نسل سوم ودارای بردی برابر با 5/5 کیلومتر می باشد بنابراین از نوع موشک های برد بلند است .موشک علاوه برحمل توسط نفر قابلیت نصب برروی خودروهای مختلف را دارد. حداقل برد موشک 100مترمی باشد وظرف 22ثانیه به برد حداکثر می رسد.موشک کرنت دارای دو نوع سر جنگی ترموباریک وخرج گود جهت نفوذ درزره می باشد.سرجنگی ترموباریک عمدتا برضد اهداف پیاده وشهری مورد استفاده قرارمی گیرد.پس از قفل شدن موشک برروی هدف امکان منحرف کردن آن بسیارکم است .سرجنگی با خرج شکل دارقابلیت نفوذ 120cm درزره و5.3متر دربتون را دارا می باشد .سر جنگی با خرج گود دارای دو بخش است ،بخش اصلی وبخش پیشرو. به محض تماس موشک به زره هدف ،سرجنگی پیشرو تخریب زره را آغاز می کند .قدرت تخریب سرجنگی پیشرو به حدی می باشد که هیچ زره واکنش گری توانایی مقاومت درمقابل آن را ندارد.

پس ازتخریب زره واکنش گر،سرجنگی اصلی تخریب زره اصلی را آغازمی نماید و موجب انهدام کلی می شود .نیروهای حزب الله درجنگ 33روزه در موارد زیادی این موشک را علیه نیروهای اسرائیلی بکار گرفتند وضربات سختی به آنها وارد ساختند .طبق گزارشها ،کشورهای سوریه ،ارتیره تقاضای خرید این سلاح را داشتند ولی پس ازجنگ 33روزه انبوهی ازکشورها خواهان به خدمت گرفتن آن شدند .از دیگر ویژگی های این سلاح آمادگی برای شلیک درکمتر از یک دقیقه می باشد .پس از انهدام تانک های مرکاوا ومشخص شدن ضعف آن درمقابله تسلیحات ضد زره جدید کشورهایی از جمله ترکیه سفارش های خود را پس گرفتند وبه طورکلی قوانین جنگ تنظیم با ادوات زرهی به هم ریخت .با توجه به مقدورات این موشک به نظرمی رسد تانکها حریف بسیاری قدری را درمقابل خود دارند .

 

منبع: 

www.orod.iranblog.com 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد