موشک عاشورا

سردار نجار، وزیر دفاع در آذرماه سال ٨۶ از ساخت موشک عاشورا با برد 2 هزار کیلومتر خبر داد. خبرگزاری نووستی در این رابطه نوشت:

نیروهای مسلح ایران به موشک های بالستیک ایرانی شهاب-3 با برد 2 هزار کیلومتری نیزمجهز هستند که می تواند به خاک اسرائیل برسد. اطلاعی در دست نیست که موشک عاشورا چه تفاوتی با موشک پیشین دارد.

منابع داخلی تا کنون جزئیات بیشتری  راجع به مشخصات فنی این موشک جدید عنوان نکرده اند ولی منابع غربی متفحصانه به خبرسازی در این زمینه می پردازند.

از جمله نشریه دفاعی جینز دیفنس که از نشریات شناخته شده در حوزه صنایع دفاع یه شمار می رود در گزارشی اعلام کرد که تکنولوژی موشک جدید که به نام سالگرد شهادت سومین امام شیعیان عاشورا نامگذاری شده کاملا ایرانی است. این نشریه به منابع اطلاعاتی خود در این ارتباط اشاره ای نکرده است.

بنابراین گزارش، یک منبع اطلاعاتی گفته بر خلاف بیشتر موشکهای ایرانی که بر اساس طرح های کره شمالی ساخته شده اند، موشک عاشورا هیچ شباهتی به هیچ کدام از موشک های ساخت کره شمالی ندارد. البته این موشک شباهت هایی به موشک‌های پاکستانی شاهین دارد. گرچه به نظر نمی رسد همکاری بین ایران و پاکستان در این زمینه وجود داشته باشد.

 

موشک پاکستانی شاهین ۲ با برد ۲۰۰۰ کیلومتر

به نوشته جینز دیفنس در حالی که موشکهای سوخت مایع شهاب در گروه صنعتی شهید همت تولید شده بودند، موشک عاشورا در گروه صنعتی شهید باقری، طراحی و ساخته می شود، هر دو شرکت بخشی از گروه صنعتی صنام هستند که با نام واحد 140 سازمان صنایع دفاع نیز شناخته می شود.

جینز دیفنس به اظهارات علی شمخانی، وزیر دفاع وقت ایران در مه 2005 اشاره کرده که از آزمایش موفقیت آمیز موتور سوخت جامد برای موشک شهاب 3 خبر داده و گفته بود: "سوخت جامد بادوامتر است و برد موشک را افزایش می دهد، عمر موشکی که از سوخت مایع استفاده می کند کم است و زمان محدودی می توان از آن استفاده کرد، سوخت جامد عمر موشک و دقت آن را به نحو محسوسی افزایش می دهد."

به گزارش جینز دیفنس، ایران در سالهای اخیر چندین راکت با برد طولانی و چندین موشک سوخت جامد با برد کوتاه تولید کرده گرچه تا به حال موتور سوخت جامد انتخاب مناسبی برای موشک های بالستیک میان برد نبوده است. عوزی روبین به جینز دیفنس گفته است: سوخت جامد احتمال ردیابی شدن پرتاب کننده موشک توسط ماهواره ها و رادارهای هوایی را به شدت کاهش می دهد. این سوخت اجازه می دهد که موشک را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کنید. پنهانش کنید و بدون نیاز به زمان زیادی برای آماده سازی، آن را پرتاب کنید.

 

به نوشته جینز دیفنس بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، ایران در حال حاضر سه خانواده موشک بالستیک میانبرد در اختیار دارد: موشکهای سوخت مایع شهاب، موشکهای سوخت جامد بی ام - 25 که بر اساس طراحی کره شمالی ساخته شده و برد آن بین 2500 تا 3500 کیلومتر اعلام شده و موشکهای سوخت جامد عاشورا.

البته در ادعاهای این نشریه اطلاعاتی عنوان شده که اعتبار کل مطلب را زیر سوال می برد ولی به هرحال نشریات دفاعی به گمانه زنی خود در این ارتباط ادامه می دهند

 

واکنشها به ساخت موشکی با برد 2 هزار کیلومتر در ایران

 

امریکا

 یک مقام پنتاگون نسبت به اعلام ساخت موشک دوربرد جدید در ایران ابراز تعجب و نگرانی و ادعا کرد این کار نیاز به استقرار سپر موشکی در اروپا را تقویت می‌کند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از ژنرال هنری اوبرینگ، رییس برنامه‌ی دفاع موشکی آمریکا با اشاره به ساخت موشک دوربرد جدید در ایران گزارش داد: این نشان دهنده پیشرفت و یک پیشرفت دایم برای ساخت موشک با بردهای بیشتر و بیشتر است.

وی که به پاریس سفر کرده بود ادامه داد: اگر آنچه آنها اعلام می‌کنند درست باشد این امر از بهبود کیفیتی قابلیت‌های‌شان حرف می‌زند.

این در حالی است که وزیر دفاع امریکا چندی پیش گزارش مربوط به صادرات موشک های دوربرد از کره شمالی به ایران را تایید کرد

گیتس این اظهارات را در زمان تشریح لزوم استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپای شرقی برای مقابله با آنچه تهدید موشکی ایران خوانده می شود بیان کرد.

 رسانه ها از قول وزیر دفاع آمریکا نقل کردند:  "ایران موشک هایی با برد 2500 کیلومتر را از کره شمالی خریداری کرده است."

 

روسیه

منابع روسی اعلام کردند موشک ایرانی به آمریکا در استقرار سپرضدموشکی کمک می کند. هرجند این موضوع هنوز در اظهار نظرهای رسمی دولت روسیه انعکاس نیافته ولی به نظر می رسد روس ها از اعلام این خبر جندان راضی نیستند.

اعلام خبر موشک میان برد ایران در حالی است که اختلاف روسیه و امریکا در مورد استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا شکلی رودررو و مخاصمه آمیز گرفته است.  چند روز پیش "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پس از بازگشت به مسکو از کنفرانس خاور نزدیک در آمریکا، به خبرنگاران گفت که در صورت استقرار سپر ضد موشکی آمریکا در اروپا، روسیه توان پاسخ دادن به تهدیدات ناشی از آن را دارد. امریکا ادعا می کند این سیستم برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران و کره شمالی نصب خواهد شد!

"گنادی یفتسافیف" ژنرال بازنشسته سازمان جاسوسی خارجی روسیه در رابطه با موشک عاشورا گفت: "موشک عاشورا، سلاحی بازدارنده است. اما پدیدار شدن آن، زمینه نا مساعدی را برای مذاکره درباره سپر ضد موشکی و مشکل ایران در کل ایجاد می کند. عاشورا سبب بلند کردن غوغا درباره تهدیدات ناشی از ایران می شود".

موفقیت های جدید ایران در زمینه ساخت موشک، می توانند تاثیر منفی بر روابط تهران و مسکو داشته باشند. روز گذشته اعلام شد که نشست آتی کمیسیون همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه که برای اواخر ماه نوامبر تعیین شده بود، به دهه دوم دسامبر موکول می شود. قرار بود در این نشست مسائلی از جمله تکمیل ساخت نیروگاه اتمی بوشهر توسط روسیه، بررسی شوند.

 

رسانه ها از قول وزیر دفاع آمریکا نقل کردند:  "ایران موشک هایی با برد 2500 کیلومتر را از کره شمالی خریداری کرده است."

 

انگلیس

  روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف نوشت: ایران مدعی ساخت موشکی است که می تواند اسرائیل و پایگاه های امریکا را در منطقه هدف قرار دهد

این روزنامه مدعی شد: بحران جنگ سرد با اعلام خبر موشک عاشورای ایران با قابلیت هدفگیری پایگاه های امریکا و اسرائیل شدت خواهد یافت.

به نقل از دیلی تلگراف نگرانی ها از اغاز مسابقه تسلیحاتی جدیدی در خاورمیانه با اقدام ایران به اعلام خبر ساخت موشک دوربرد جدیدی که قادر است اسرائیل و پایگاه های امریکا را در منطقه هدف قرار دهد، شدت یافت.

 این اقدام ایران در حالی صورت گرفته است که اخباری از اقدام سوریه به مذاکره با روسیه برای خرید سیستم های موشک ضد هوایی که قادر است هواپیماهای اسرائیلی را سرنگون کند، منتشر شده است.

مسئولان لبنانی گزارش داده اند سوری ها برای دریافت سیستم ضد هوایی اس ای هجده درخواست فوری را به روسیه مطرح کرده اند. این مسئولان لبنانی همچنین اظهار داشتند گمان می رود سوری ها قصد داشته باشند برخی از این موشک ها را به حزب الله تحویل دهند.

 

فرانسه

فرانسه سریعا و در همان روز به این اقدام واکنش نشان داد و هشدار داد: غرب باید به شدت درباره اقدامات و نیات ایران هوشیار باشد.

پاسکال آندره آنی سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران در این باره مدعی شد: ما با یک نگرانی جدید روبه رو هستیم و این مسئله نشان از لزوم هوشیاری کامل نسبت به مقاصد و فعالیت های ایران دارد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین با یادآوری قطعنامه های مصوب شورای امنیت علیه ایران خاطرنشان کرد: "قطعنامه های 1696، 1737 و 1747 شورای امنیت تحریم هایی را علیه ایران برای مقابله با فعالیت های این کشور در هر دو زمینه توسعه فناوری موشکی و هسته ای در نظر گرفته است."

 رژیم صهیونیستی

خبر تولید موشک عاشورا در صدر اخبار خبرگزاری‌های صهیونیستی خبر تولید موشک‌ عاشورا با طول برد دو هزار کیلومتر در صدر اخبار خبرگزاری‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبر دانشجو، خبرگزاری صهیونیستی «ایزرائیل نشنال نیوز»، سخنان مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در روز سه شنبه در گردهمایی بسیجیان وزارت دفاع را چنین نقل قول کرد: وزیر دفاع ایران اعلام کرد، نظامیان این کشور دومین موشک با قابلیت اصابت به اسرائیل را ساخته‌اند.

این خبرگزاری ادامه داد: این موشک که عاشورا نامیده می شود دو هزار کیلومتر طول برد دارد، اما مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران در مورد تفاوت‌های این موشک با شهاب 3 که همین طول برد را دارد، توضیحی نداده است.

 

برد موشکی ایران با موشک های با برد ۲۰۰۰ کیلومتر

 

برد موشکی ایران با موشک های با برد ۱۵۰۰ کیلومتر

در همین حال روزنامه اسرائیلی جروزالم پست  نیز به نقل از "افرایم اسنه"، یک نماینده پارلمان از حزب کار و معاون سابق وزیر دفاع اسرائیل ادعا کرد: "موشک جدید بالستیک ایران نه تنها باعث افزایش تهدید علیه اسرائیل می شود بلکه تهدیدی برای شهرهای اروپایی و نیز مسکو پایتخت روسیه به حساب می آید."

وی افزود: "اکنون زمان آن است که جهان چشم های خود را بگشاید."

 

منبع: avia.ir

  • به نوشته جینز دیفنس بر اساس گزارشهای اطلاعاتی، ایران در حال حاضر سه خانواده موشک بالستیک میانبرد در اختیار دارد: موشکهای سوخت مایع شهاب، موشکهای سوخت جامد بی ام - 25 که بر اساس طراحی کره شمالی ساخته شده و برد آن بین 2500 تا 3500 کیلومتر اعلام شده و موشکهای سوخت جامد عاشورا.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد