RPG


 


پیشینه
در اواخر جنگ جهانی اول (۱۹۱۴-۱۹۱۸)، نخستین تانکهای جنگی پا به عرصه نبرد گذاشتند. آلمانیها به سرعت به این امر واکنش نشان دادند و با استفاده از تفنگهای ۱۳mm با گلوله های قابل نفوذ در زره افراد داخل تانک را هدف قرار می دادند. این تفنگهای تک تیر تا اواخر دهه ۳۰ میلادی در ارتشهای شوروی و انگلیس استفاده می شدند؛ اما با شروع دومین جنگ جهانی (۱۹۳۹-۱۹۴۵) و ظهور نسل جدید تانکهای مدرن و قدرتمند آلمانی که زرهی نفوذ ناپذیر داشتند، تفنگهای تک تیر کنار گذاشته شدند.

در آن زمان تنها راه مقابله با یک تانک استفاده از تانکی دیگر بود که بتواند به نبرد در برابر تانک دشمن بپردازد. در سال ۱۹۴۳ آمریکاییها سلاحی جدید به نام "بازوکا M9" را وارد عرصه نبرد کردند که قادر بود تانکهای آلمانی را منهدم کند. بازوکا اولین راکت انداز ضدتانک جهان بود که توسط نفر حمل می شد.
این سلاح تاثیر زیادی در تعیین سرنوشت جنگ داشت. بعدها بازوکا در جنگ کره و جنگ ویتنام هم به کار گرفته شد.

در اواخر جنگ جهانی دوم (۱۹۴۴) آلمانیها یک سلاح جدید ضدتانک به نام "پانزرفاست" (panzerfaust) را به خدمت گرفتند. این سلاح هرگز مانند بازوکا به شکل وسیع به خدمت گرفته نشد. پس از جنگ، پانزرفاست مورد توجه متخصصان روسی قرار گرفت و با الهام گرفتن از آن سلاحی جدید به نام "RPG2"را ساختند. RPG-2 در سال ۱۹۴۹ وارد خدمت و پس از گذشت چند سال از خدمت خارج شد.
RPG-2




پانزر فاست ساخت آلمان نازی

پس از آن مشهورترین راکت انداز جهان با نام RPG-7 که تکامل یافته RPG-2 بود، ساخته شد. با توجه به اینکه خود RPG-2 هم از پانزرفاست الگوبرداری شده بود، می توان به نوعی خاستگاه RPG-7 را کشور آلمان نازی دانست. RPG-7 دارای برد و قدرت تخریب بیشتر نسبت به مدل قبلی بود. RPG-7 به سرعت جای خود را در بین ارتشهای دنیا و گروههای چریکی ا باز کرد و به سلاحی محبوب و مشهور تبدیل گشت.


راکت انداز آر پی جی 7 که به آن موشک انداز و نارنجک انداز نیز گفته می شود جنگ افزاریست دستی ، بدون خان و بدون عقب نشینی که مهمات آن مثل موشک به کار برده می شود و بر ضد هدفهای زرهی دشمن مثل تانک، توپهای خود کششی و نفربرهای زرهی و انهدام نفرات دشمن در سنگرهای بتونی به کار برده می شود.


مشخصات کلی
کالیبر راکت انداز 40 میلیمتر
کالیبر راکت 85 میلیمتر
طول راکت انداز 66 سانتیمتر
طول راکت بدون خرج باروتی 64 سانتی متر
طول راکت کامل 5/92 سانتیمتر
سرعت اولیه راکت 120 متر در ثانیه
حداکثر سرعت راکت 300 متر ثانیه
نواخت تیر اندازی عملی با توجه به مهارت راکت انداز 4 الی 6 تیر در دقیقه
حداکثر برد 500 متر
برد موثر 330 متر
وزن راکت انداز با دوربین 6300 گرم
وزن راکت کامل 2200 گرم
وزن کیسه حمل راکت بادو عدد راکت و متعلقات 7100 گرم
وزن کیسه راکت با سه عدد راکت 9300 گرم
مختصات دستگاه نشانه روی :
بزرگنمایی 7/2 برابر
میدان دید دوربین در سمت 13 درجه
منطقه خطر عقب 30 متر
فاصله بین خطوط مجاور داخل دوربین (برد) 100 متر
فاصله خطوط مجاور داخل دوربین (سمت) 10 میلیم
تقسیمات برد 200 الی 500 متر
تقسیمات در سمت 50+ و 50- میلیم
قابلیت تنظیم دوربین از لحاظ برد و سمت 8 میلیم
ارتفاع دوربین 18 سانتی متر
طول دوربین با حافظ لاستیکی چشمی 14 سانتی متر
عرض دوربین 62 میلیمتر
وزن دوربین 500 گرم
وزن دوربین با درپوش و متعلقات 950 گرم
بخشهای اصلی راکت انداز :
لوله با سایت مکانیکی
قبضه ، مسلح کننده و ضامن دستگاه ضارب
قبضه پشتی
روپوش لوله
خروجی شیپوری شکل
بخشهای مختلف مهمات راکت انداز :
سر راکت با خرج نفوذ کننده گود و خرج تخریب
ماسوره
خرج پرواز
خرج پرتاب
پره ها

مراحل کار راکت انداز
راکت بوسیله خرج باروتی پرتاب می شود و پس از چند لحظه بعد از پرتاب خرج پرواز به کار میفتد و سرعت راکت را افزایش می دهد.در این هنگام پره ها باز شده و موجب تثبیت پرواز راکت می شود.بعد از برخورد با هدف زره ای ، خرج نفوذ کننده فعال شده و با ایجاد منطقه متمرکز گازهای داغ موجب ذوب شدن زره می گردد.و پس از نفوذ راکت به درون ذره، خرج تخریب با انفجار خود موجب تخریب زره پوش می گردد.
(در هنگام شلیک راکت وجود نفرات در پشت تیر انداز در فاصله زیر 30 متر برای آنان بسیار خطرناک است.)

طرز کار راکت
بعد از ضربه زدن سوزن بر روی چاشنی ، خرج باروتی پرتاب بکار افتاده و با تولید گازهایی که در نتیجه اشتعال باروت سریع سوز خرج پرتاب تولید میگردد.راکت با سرعت اولیه 120 متر در ثانیه به بیرون از راکت انداز پرتاب میشود.پس از خارج شدن راکت از لوله راکت انداز پره های دم راکت باز شده و با ایجاد حرکت دورانی موجب تثبیت حرکت راکت میگردد.پس از پرتاب ماسوره خرج پرواز به صورت خودکار فعال شده و در فاصله ای که برای تیر انداز بی خطر باشد خرج پرواز را بکار می اندازد.
در نتیجه خروج گازهای خرج پرواز سرعت راکت افزایش یافته و به حدود 300 متر در ثانیه می رسد.در لحظه اصابت به هدف ، ماسوره راکت موجب تولید الکترسیته شده و خرج نفوذ کننده را فعال می نماید سپس موجب انفجار خرج تخریب میگردد.

ایمنی راکت
جهت افزایش ایمنی راکت در صورت اصابت نکردن به هدف ماسوره سلاح به گونه ای طراحی شده است که به طور خودکار پس از 6 الی 8 ثانیه راکت را به طور خودکار منهدم می نماید.
مدلهای مختلف راکت
RPG7 دارای مدلهای متفاوتی است که برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال RPG-7 D که تاشو و مخصوص نیروهای هوابرد است و یا مدل OG-7V که دارای کلاهک خوشه ای و مخصوص نبردهای شهری است. همین طور مدلهای RPG7-V1 و RPG7-V2 که از پرکاردبردترین مدلها هستند و در ایران هم موجودند. تولید این سلاح در چین، ایران، بلغارستان، لهستان، پاکستان و... همچنان ادامه دارد؛ اما تولید آن در روسیه متوقف شده و این سلاح با مدلهای جدیدتر مانند RPG-22 جایگزین شده است. در حال حاضر قدرتمندترین راکت ضدتاک جهان RPG-29 است که تولید آن منحصرا در اختیار روسیه قرار دارد.
آر پی جی ٧ در ایران
RPG-7 در اکثر جنگهای پس از جنگ کره (۱۹۵۰-۱۹۵۳) حضور داشته است که یکی از این جنگها جنگ هشت ساله ایران با عراق بوده است. یقینا همه ما این سلاح ضدتانک را در اکثر فیلمها یا سریالها جنگی دیده ایم و از تاثیر گذاری آن در هشت سال دفاع مقدس باخبریم.
در زمان شروع جنگ لشکرهای زرهی ارتش عراق از قدرتمندترین یگان های زرهی جهان به حساب می آمدند و در مقابل ارتش بحران زده و ضعیف ایران قرار داشت. در ماههای ابتدایی جنگ به جرات می توان گفت تعداد سلاحهای ضدتانک ما از تعداد تانکهای عراقی کمتر بود و تانکهای عراقی می توانستند با پیشروی و رد شدن از روی سنگرها و رزمندگان ما تا مرکز کشور هم پیشروی کنند. در این زمان نیروی هوایی و هوانیروز همیشه قهرمان ارتش به داد کشور رسید و با مقاومت سرسختانه در مقابل ستونهای زرهی ارتش بعثی، جلوی پیشروی سریع آن ها را گرفت. در برخی روزهای ابتدایی جنگ، بالگردهای کبرای هوانیروز از صبح تا شب مشغول موشک باران تانکهای عراقی بودند و فقط برای سوخت گیری و مهمات گیری به پایگاه می آمدند.اما به تدریج سلاح RPG-7 با سه برابر قیمت و با واسطه وارد ایران شد و اگر این گونه نبود ما در بیش از ۸۰٪ عملیاتها مغلوب عراق می شدیم. بنابراین ما به نوعی مدیون RPG-7 هستیم. همان گونه که گفته شد RPG-7 دارای مدل های گوناگونی است که از نظر مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت های زیادی دارند. اما مشخصات نمونه تولید شده در ایران به شرح زیر است:

سرعت اولیه: ۳۲۰ متر بر ثانیه

وزن لانچر: ۶.۶ کیلوگرم

وزن راکت: ۲.۴ کیلوگرم

برد موثر: ۵۰۰ متر

کالیبر: ۴۰ میلیمتر

طول سلاح: ۹۵۰ میلیمتر
نزدیک به دو دهه است که با ورود تانکهای جدیدی مانند M1 آمریکایی، مرکاوای اسراییلی، لئوپارد آلمانی، چلنجر انگلیسی، لکرک فرانسوی و... دیگر جایی برای RPG-7 به عنوان یک سلاح ضدتانک باقی نمانده است؛ زیرا زره مستحکم و چند لایه تانکهای امروزی کاملا نسبت به سلاحهایی از این قبیل مقاوم هستند. اما هنوز هم می توان از RPG-7 به عنوان وسیله ای برای منهدم کردن خودروهای دشمن، تاسیسات، محل تجمع نفرات، بالگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند و... استفاده کرد.
__________________________________________________ ______________
منابع:
artesh-iran.blogfa.com
ak45.blogfa.com
__________________
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد