پدافند کوتاه برد chaparral


پدافند در ارتفاع پایین ، مسئله ای است که امروزه بسیار به آن اهمیت داده می شود. جنگنده های پایین پرواز ، هلیکوپترها و موشک های کروزی که برای مخفی کردن خود از دید رادار ، در ارتفاع پایین پرواز می کنند می توانند بدور از چشم رادار ، وارد حریم هوایی هر کشوری شوند. زنجیره پدافند شامل حلقه های بسیاری می شود که یکی از این حلقه ها ، پدافند در ارتفاع پایین است.
ارتش امریکا برای نیل به این هدف طی 3 دهه گذشته ، از دو سیستم پدافند موشکی در ارتفاع پایین استفاده کرده است که شامل موشک کتف پرتاب استینگر و سیستم موشکی نیمه سنگین خودکششی MIM-72 ملقب به چاپارل می باشد. MIM-72 چاپارل ، یک سیستم پدافند هوایی متحرک کوتاه برد ساخت امریکاست.
چاپارل شامل 4 موشک AIM9 سایدویندر که بر روی برجک یک خودروی زرهی شنی دار سوار شده اند می باشد. موشک AIM9 سایدویندر ، درواقع موشک هوا به هوای فرو سرخ کوتاه برد نیروی هوایی و دریایی امریکاست که از تمامی جنگنده های امریکایی شلیک می شود که با کمی تغییر ، آن را به عنوان موشک پدافندی به خدمت گرفته اند. این نمونه سایدویندر ، درواقع نمونه تغییر یافته AIM9L می باشد. این موشک ، دارای هدایت فرو سرخ یا همان مادون قرمز است. موشک پس از قفل شدن سیستم هدایتی مادون قرمز که بر روی دماغه آن نصب است ، به سوی هدف شلیک شده و به تعقیب گرمای خروجی موتور هواپیما یا هلیکوپتر (اگزوز) پرداخته و آن را منهدم می کند. این موشک پس از شلیک ، کاملآ خودمختار بوده و نیاز به هدایت خارجی ندارد.

اگر چه تاکنون از چاپارل به صورت عملیاتی و برضد هیچ هدفی استفاده نشده ، ولی به صورتی گسترده در ارتش امریکا به خدمت گرفته شده است. همتای اروپایی چاپارل ، سیستم موشکی کوتاه برد راپیر ساخت انگلستان می باشد. از این موشک می توان برضد انواع هلیکوپتر و هواپیما که در ارتفاع پایین حرکت می کنند استفاده کرد. 4 موشک سایدویندر روی یک برجک متحرک قرار می گیرند. یک واحد آتش چاپارل ، دارای یک کامیون پشتیبانی با 8 موشک یدکی سایدویندر است.
خودروی شلیک کننده موشک ها ، از نوع M730A2 می باشد که نمونه تغییر یافته نفربر M113 است. رادار چاپارل از نوع مارک XII ساخت هیوز می باشد که در باند D کار می کند و بر روی برجک موشک نصب شده است. گفته شده برد گشف این رادار ، برابر با 30 تا 40 کیلومتر است. قیمت هر فروند موشک سیستم چاپارل ، 800000 دلار و قیمت هر واحد آتش ، 1/5 میلیون دلار است. تا سال 1990 ، ارتش امریکا 596 واحد آتش و 5353 موشک را به خدمت گرفته است. در سال 1994 ، طی فرمانی تمامی چاپارل ها از خدمت ارتش امریکا خارج و به گارد ملی پیوسته اند.



مدل های ساخته شده:

MIM-72A : نمونه اصلی تولیده شده

MIM-72B : نمونه آموزشی

MIM-72C : نمونه بهبود یافته چاپارل .با بهبود بخش هدایت AN/DAW-1 با فیوز M817 و کلاهک ترکشی M250

RIM-72C : نمونه دریایی چاپارل ساخته شده برای تایلند

MIM-72D : نمونه ساخته شده برای کسب تجربه که قبل از تولید کنسل شد

MIM-72E : نمونه تعمیر اساس شده موشک MIM-72C با موتور بدون دود M121

MIM-72F : نمونه ساخته شده از موشک MIM-72E با نمونه جدید تری از موتور M121

MIM-72G : نمونه مجهز شده بوسیله یک سیستم هدایت AN/DAW-2 بر منای جستوگر استینگر با توانایی مقاومت در مقابل اقدامات ضد الکترونیک

MIM-72H : نمونه صادراتی MIM-72F

MIM-72J : نمونه صادراتی دانگرید شده MIM-72G

M30 : نمونه مشقی


================================

مشخصات فنی موشک:

طول: 2 متر و 91 سانتیمتر
قطر بدنه: 7/12 سانتیمتر
وزن: 84 کیلوگرم
حداکثر برد: 4800 متر
حداکثر ارتفاع: 2500 متر
موتور موشک: یک دستگاه موتور MK-36 مدل 5
سیستم هدایت: مادون قرمز
وزن سرجنگنده: 5/12 کیلوگرم
حداکثر سرعت: 5/2 ماخ

منبع : میلیتاری
نظرات 1 + ارسال نظر

لینکتو توی وبلاگ جدیدم گذاشتم تو هم اگه لینکمو بذاری خوشحال میشم

netc.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد