موشک هوا به هوا / زمین به هوای aspide

این موشک سلاحی است فاقد محدودیت جوی، با برد متوسط و چند منظوره، نوع هوا به هوای آن در هواپیمای F-104S نیروی هوایی ایتالیا ، نوع دریاپایه آن در شناورهای آلباتروس و نوع زمین پایه آن به نام «اسکای گارد/اسپادا» مخصوص دفاع هوایی در ارتفاع پست می باشد. نوع زمین پایه ی سیستم، توان هدف گیری هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات هوا به زمین را داراست.
موتور موشک یک مرحله ای سوخت جامد به جرم 55 کیلوگرم و میزان تراست آن 125 کیلونیوتن است. این موتور می تواند سر جنگی به جرم 32 کیلوگرم را با فیوزی که بر اثر پدیده داپلر عمل می نماید، تا 80 کیلومتر حمل نماید.(در حالت هوا به هوا)
هدایت موشک آشیانه یاب از نوع راداری نیمه فعال و توسط شرکت سلنیا(Selenia) ساخته شده است. از نظر ناوبری، موشک از سیستم ناوبری نسبی استفاده می کند، زمانی که از نظر ECCM شرایط سنگینی در منطقه حاکم باشد، سیستم از کاوشگر تک پالسی در حد 3 الی 3.5 سانتی متر استفاده می کند. ضمناً سیستم آشیانه یابی راداری فعال نیز در حال توسعه است. بخش کنترل آن شامل رادار تجسس و تعقیب و ردیاب است که هر دو دارای یک فرکانس می باشند.
شناور آلباتروس از لانچرهایی که 8 فروند موشک بر روی آنها مستقر است، استفاده می کند. این لانچر توسط شرکت اوتومالرا(Otomalera) [شرکت سازنده توپ معروف 76 میلی متری دریایی که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران، آمریکا و انگلیس استفاده می شود و ایران بر مبنای آن توپ دریایی فجر 27 را ساخت] ایتالیا ساخته شده است. در نوع زمین پایه موشک اعم از متحرک و ثابت، از لانچر 6 فروندی استفاده می شود که ممکن است بر روی خودرو قرار گیرد.هر اتشبار اسپاید شامل: رادارِ تعقیب و تابان سازی هدف، آنتن، سیستم تلویزیونی، کنترل آتش و لانچرهای 6 فروندی می باشد.
اسپاید موشکی است که با لانچرهای مختلفی ارائه شده است، مع هذا این سیستم دارای انواع مختلف به شرح ذیل می باشد:

MK-1: مدل اصلی اسپاید همراه با آشیانه یاب راداری نیمه فعال. مشابه موشک اسپارو
MK-2: مدل جدید این موشک همراه با سیستم آشیانه یاب راداری فعال. مشابه موشک آمرام
ASPIDE 2000: جدیدترین نمونه موشک از نوع زمین به هوا.
ALBATROS: مخصوص دفاع از شناورهای دریایی.
SKYGUARD: سیستم دفاع هوایی مخصوص خشکی.
SPADA: نوع زمین پایه سیستم که مخصوص ارتش ایتالیاست.
تا سال 1990 تعداد 2900 موشک اسپاید کامل شده که این تعداد، انواع تحقیقاتی را نیز شامل می شود. از نظر قیمت(195000 دلار در سال 1991) مشابه موشک اسپارو آمریکا و در اصل برگرفته از آن(مانند موشک PL-11 چینی) می باشد.

سایر مشخصات تکمیلی:
طول: 370 سانتی متر
قطر: 20.3 سانتی متر
پهنای بالک: 80 سانتی متر
جرم: 220 کیلوگرم
سقف پرواز(هوا پایه): تا 8 کیلومتر بالاتر از نقطه شلیک
برد(نمونه هواپایه): 80 کیلومتر
برد رادار زمینی: 60 کیلومتر
برد نمونه زمین پایه: 25 کیلومتر
ضریب برخورد با یک شلیک: 80 درصد
سرعت موشک: 4 ماخ برای نمونه هوا پرتاب

سایر کشورهای کاربر:
کویت، آرژانتین، قبرس، اکوادور، مصر، یونان، عراق، لیبی، مراکش، نیجزیه، پرو، اسپانیا، تایلند، ونزوئلا، برزیل، مالزی، پاکستان و چین(چین بعد از قضایای میدان تیان آنمن مورد تحریم ایتالیا قرار گرفت و بعداً موشک PL-10 و موشک PL-11 را بر اساس این موشک تولید نمود!)



فری گیت ونزوئلایی در حال شلیک موشک:





__________________
منبع : میلیتاری  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد