سامانه دودزای پدافند هوایی ( جبار 9 )



به منظور اختفای کامل مراکز هستهای؛

نخستین سامانه دودزای پدافند هوایی کشور با موفقیت آزمایش شد

خبرگزاری فارس: نخستین سامانه دودزای پدافند هوایی کشور به منظور اختفای کامل مراکز هستهای و حیاتی با موفقیت آزمایش شد. به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، نخستین سامانه دودزای پدافند هوایی کشور صبح امروز در ادامه دومین مرحله از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت(2)که به دست متخصصان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است به منظور اختفای کامل مراکز هستهای کشور و ایجاد اختلال در موشکهای دوربرد دشمن مورد آزمایش قرار گرفت.


این سامانه دودزا که جبار 9 نام دارد در مدت زمان بیش از 80 دقیقه آسمان مناطق حساس و حیاتی کشور را به طور کامل مورد پوشش قرار داد.


همانطور که دوستان اطلاع دارند در رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت(2) سیستم جدید ایجاد پرده دود برای استتار و دفاع از تاسیسات و مراکز مهم نظامی عملیاتی شد .

هدف از ساخت این وسیله ایجاد اختلال در هدف گیری و همچنین ایجاد اختلال در تصویر برداری هوایی و فروسرخ پرنده های دشمن است . اگر کلیپ های سیاه و سفید پرنده های امریکایی رو در عراق یا افغانستان دیده باشید سیستم تصویر برداری فروسرخ این پرنده هادر مقابل ابر و دود نقطه ضعف دارد . به معنای دقیق تر ابر و دود می تواند سدی در برابر این دوربین های پیشرفته ایجاد کند . یکی از اصلی ترین روش های انحراف غلاف های هدف گذاری لیزری استفاده از پرده دود در برابر اشعه هدف گذار می باشد .

استتار بوسیله دود از دیرباز در تانکها و خودروهای زرهی مورد استفاده بوده است و بوسیله وارد کردن مقداری از سوخت تانک به دورن محفظه اگزور تانک دود بسیار غلیظ و سفیدی ایجاد می شود که از ان می توان برای استتار و فرار تانک و همچنین منحرف کردن موشک های هدایت شونده که به سمت تانک در حال پرواز هستند استفاده کرد . البته روش دیگر هم استفاده از نارنجک های دودزا در اطراف برجک می باشد که پس از پرتاب منفجر شده و دود بسیار زیادی تولید می نمایند .

در جنگ اخیر لبنان ( 30 روزه ) من تصویری از شهر بیروت دیدم که در ان تعداد بسیار زیادی لاستیک وسیله نقلیه در درون شهر روی هم انباشته و به اتش کشیده شده بودند . دود بسیار غظیمی قسمت هایی ار شهر را فرا گرفته بود . این را می توان یک روش جالب و بسیار کارامد برای کور کردن چشم های پرنده های جاسوسی دشمن در هوا نامید . همچنین با این روش از امکان بمباران دقیق اهداف توسط هواپیماهای دشمن هم کاسته می شود .

در فیلم سقوط شاهین سیاه هم اگر توجه کرده باشید در ابتدای فیلم و یورش نظامیان امریکایی با هلی کوپتر به دورن شهر در مناطق زیادی از شهر دود سیاه ناشی از سوختن لاستیک مشاهده می شود .
منبع : میلیتاری



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد