موشک کوتاه برد ضدهوایی rbs-70

سیستم RBS-70 متشکل از یک موشک درون محفظه­ی پرتاب، یک سه پایه­ ی پرتاب که بطور عمودی قرارگرفته و یک دوربین نوری است. پرتاب این موشک توسط یک نفر انجام میشود و میتوان آن را بوسیله سه خدمه حمل و جابجا کرد.

موشک RBS-70 دارای یک آشکار ساز با شعاع لیزری است که در قسمت عقب موشک نصب میگردد. این موشک مجهز به یک موتور Booster و موتور Sustainer و خرج پرتاب جامد میباشد. زمانی که اپراتور موشک را شلیک میکند، موتور بوستر درون لوله­ ی پرتاب مشتعل میشده و موشک با سرعت هرچه بیشتر به خارج از لوله پرتاب میشود سطوح کنترل و 4 گیره ی نگهدارنده ­ی موشک به طرف موقعیتی که موشک لوله را ترک میکند، باز میشوند. موتور Sustainer پس از آنکه موشک به فاصله­ ی ایمن از نقطه­ ی پرتاب رسید، آتش میگیرد و پس از آن موتور Booster از کار میافتد.



دوربین دید شبانه در RBS-75

یک دوربین مادون قرمز به نام Cond که در باند 8 تا 12 میکرون عمل میکند، قابلیت دید درشب و روز را به موشک داده است . این دوربین دارای حوزه­ ی دید 8×12 میباشدو براساس تکنولوژی تصویربرداری حرارتی ساخته و طراحی شده است.

کارد

RBS-70 دارای سیستم هدایت لیزری و یک سیگنال لیزری است که از ایستگاه پرتاب موشک ساطع میشود و پس از برخورد باهدف تعیین شده، انعکاس آن به موشک باز میگردد.

هدف دشمن را میتوان بطور چشمی توسط اپراتور پرتاب موشک تعیین کرد و یا میتوان این کار را توسط یک جستجوگر انجام داد. وقتی هدف مشخص شد، اپراتور میتواند آن را ردیابی کند و توسط سیستم تشخیص IFF8000 ، یا سیستم تشخیص هدفهای دوست از دشمن، آن را شناسایی نماید. زمانی که هدف مورد نظر متلعق به نیروهای خودی باشد، یک چراغ اعلام خطر در دوربین روشن میشود و سیستم توالی شلیک از کار میافتد. اپراتور، موشک را بطرف هدف نشانهروی می کند و به کمک سیستم هدایت نیروی موشک، هدف را تا زمانی که موشک به نقطه اصابت به هدف برسد، ردیابی نماید.

موشک RBS-70 دارای یک آشکارساز لیزری است که در قسمت عقب موشک نصب شده است. انوار خارج شده از این آشکارساز که از دم موشک نمایان است توسط یک پروسسور نصب شده روی موشک مورد استفاده قرار میگیرند تا سیگنالهای اصلاح مسیر و گیرههای کنترل موشک را هدایت نماید. طول مسیر پرواز موشک به لحاظ ژیروسکوپی نمایان میگردد.

این موشک دارای جستجوگر در قسمت جلو نمی باشد و سیستم هدایت لیزری در قسمت عقب جایگزین سیلکر Seeker شده است.

چنانچه موشک از شعاع لیزری منحرف شود و هیچ سیگنال هدایت کنندهای دریافت نکند، طبق برنامهای از پیش تعیین شده و در زمان پرواز خود به خود منهدم میشود.

این موشک مجهز به کلاهک 1/1 کیلوگرمی با قدرت انفجاری بالا، یک ماسوره­ ی مجاورتی لیزری و یک ماسوره­ ی ضربتی میباشد.




RBSTO MK1+Missile

این سیستم برای ارتش سوئد طراحی شده و مجهز به جستجو­گر لیزری پیشرفته با حوزه­ ی دید گسترده است. بطوری که حوزه­ ی دید آن نسبت به مدل MK1 که 40درجه میباشد، افزایش چشمگیری یافته و به 57 می رسد. وقتی که چند هدف مدنظر باشد؛ حوزه­ ی دید وسیع تر و زوایه وسیع تری را بین مسیر پرواز موشک و شعاع هدایت لیزری فراهم میسازد.



RBS70 MK2

موشک MK2 در مقایسه با مدل MK1، تا صددرصد افزایش، در منطقه ی تحت پوشش داشته است. موشک MK2 دارای دستگاه کنترل دیجیتالی کوچکتر، موتور Sustainer بزرگتر و کلاهک سنگینتری است که سرعت آن به 590 متر برثانیه افزایش یافته و برد آن به 7 کیلومتر می رسد.

کلاهک این موشک 50 درصد سنگینتر از مدل MK1 و قدرت نفوذی آن در برابر هدفیابی مثل هلیکوپتر و غیره به مراقبت بیشتر میباشد.



BOLIDE

موشک BOLIDE، مدل پیشرفته­ی RBS70 MK2 میباشد.حداکثر سرعت آن بیش از 2 ماخ میباشد و نسبت به MK2 که 6/1 ماخ سرعت دارد، سریع تر است. این مدل از موشک ضدهوایی RBS70، مجهز به کلاهک انفجاری با وزن 1/1 کیلوگرم است.

موشک Bolide متشکل از تعدادی سیستم جدید از جمله ژیروسکوپ فیبرنوری، ماسوره ­ی مجاورتی (که قابلیت انهدام هدفهای کوچک و تاریک را به موشک داده است) موتور sustainer جدید و سیستمهای جدید الکترونیکی است. موتور sustainer جدید موجب کوتاهتر شدن زمان پرواز موشک و قدرت مانور بیشتر آن شده است.

یک سوئیت تجهیزات الکترونیکی کوچک و از پیش قابل برنامهریزی، به موشک امکان داده است تا به نرم افزارهای جدید مجهز شود. این موشک برای پدافند هوایی مورد استفاده قرار میگیرد و حداکثر ارتفاع رهگیری آن بیش از 5000 متر است، اما میتوان آن را برای مقابله با هدفهای سطحی نیز به کار گرفت . برد این موشک از 250 تا 8000 متر میباشد.


این هم عکس موشک در اختیار ارتش پاکستان!!



منبع : مرکز انجمن های تخصص
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد