تفنگ دورزن M107

تفنگ تک تیرانداز دوربرد M107، یک تفنگ کالیبر 0.50 اینچ با اپتیک ها/الکترواپتیک های قابل نصب بر روی اسلحه می باشد که توانایی درگیری در تمامی شرایط آب و هوایی و روز و شب را برای سربازان فراهم می کند. M107 با نواخت تیر بالا و گلوله های نفوذ کننده، آتش زا و دومنظوره خود، تاثیر بسزایی در تسلط تاکتیکی بر دشمن دارد.

این جنگ افزار قابل حمل توسط نفر، توانایی تخریبی فوق العاده به گروه های تک تیرانداز می دهد و در کنار توانایی آتش دقیق سامانه جنگ افزاری تک تیرانداز M24، کارایی آن چند برابر خواهد شد. M107 با خانواده متنوع مهمات مورد اشتفاده خود، به گروه های تک تیرانداز این امکان را می دهد که توان تخریبی بالا، برد بیشتر و آهنگ آتش فراتر از M24 را در کنار هم داشته باشد.

ماموریت اصلی و اساسی این تفنگ، درگیری با اهداف فلزی در فواصل دورتر می باشد تا بتوان برای نابود سازی هواپیماهای پارک شده، سایت های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه ها و جاسوسی، سایت های راداری، مهمات مخازن، سوخت و روغن از آن استفاده کرد.

اسکوپ ویژه روز

اسکوپ ویژه روز M107، هفت قسمت اصلی دارد که عبارتند از، لنزهای  هدف (لنزهای جلویی)، برجک تنظیم ارتفاع، درجه تنظیم تیر، حلقه تنظیم توان، حلقه قفل کننده عدسی، لنزهای عدسی و برجک تنظیم اختلاف دید.

سایت های هدف گیری تکمیلی

سایت های هدف گیری جلویی و عقبی، در اصل برای مواقعی در نظر گرفته شده اند که به دلیل از کار افتادن و یا در دسترس نبودن سایت های اپتیکی به یک سامانه پشتیبان نیاز داریم. این سایت ها بیشتر در زمان عدم نصب تلسکوپ کارایی دارند. هدف گیری با این سایت ها از طریق منطبق ساختن هدف با روزهنه سایت عقبی و مگسک سایت جلویی انجام می شود.

مگسک سایت جلویی به وسیله یک حلقه تابش  (anti-glaring) محافظت می شود. روزنه سایت عقبی برای دستیابی به ارتفاع و حالت مورد نظر با استفاده از یک درجه ویژه تنظیم ارتفاع، بالا و پایین می رود. درجه تنظیم تیر نیز برای تصحیح درجه و و دستیابی به درجه مورد نظر استفاده می شود. بر روی سایت عقبی یک درجه بندی ارتفاع نیز نصب شده است که مطابق با ویژگی های بالستیک گلوله وقتی تغییرات محیطی که بر ارتفاع تاثیر می گذارند، تغییر می کند.

بهترین حالت تنظیم درجه بندی ارتفاع سایت عقبی در فاصله 500 متری می باشد که در این حالت، هم گلوله و مهمات با قدرت انفجاری بالا در بهترین حالت و وضعیت به کارگیری قرار دارند.

نحوه کارکرد

نحوه کارکرد تفنگ M107 شامل هشت مرحله اصلی می شود.(ممکن است در آن واحد بیش از یک مرحله اتفاق بیفتد)

این مراحل عبارتند از:

1)      تغذیه: نیروی فنر اصلی، گلنگدن را به سمت جلو و به سوی لوله هل می دهد. بدین ترتیب، یک گلوله از خشاب خارج شده و در داخل جان لوله قرار می گیرد. (در بارگذاری اول به صورت دستی و پس از آن به صورت نیمه خودکار)                                                                                

2)      گلوله گذاری: گلنگدن، گلوله را به طور کامل به داخل جان لوله می فرستد و فشنگ کش وارد عمل می شود.

3)      قفل کردن: در جریان گلوله گذاری، گلنگدن وارد روپوش لوله می شود و قفل گلنگدن با لغزنده بست گلنگدن در گیری می شود.

4)      شلیک: کشیدن ماشه، آن را روی پین قرارگیری ماشه می چرخاند و با اعمال فشار روی محور انتقال، این محور را بالا می برد.

5)      باز کردن قفل: وقتی گلوله شلیک می شود، فشار گاز، از طریق سرپوشش، نیرویی به گلنگدن وارد می کند. حمال گلنگدن، خود گلنگدن و روپوش لوله را تا پمانی که شتاب دهنده که به زیر حمال گلنگدن امتداد یافته با شولدر نصب شده در محوطه قرار گیری ماشه درگیر شود، به سمت عقب می برد. سپس شتاب دهنده می چرخد و سبب می شود محور شتاب دهنده به خارج از قسمت حمال گلنگدن رانده شود. همزمان با رانده شدن آن از جلوی حمال گلنگدن، این بخش حمال را از روپوش لوله جدا می کند. به واسطه وجود شکاف دندانه ای در کنار گلنگدن، گلنگدن می چرخد و از پوشش لوله باز می شود.

6)      فعال شدن چخماق: همزمان با عقب آمدن گلنگدن، اهرم چخماق، محور انتقال را به سمت عقب و پایین هل داده و آن را از ماشه جدا می کند. محور انتقال بوسیله جداکننده در همین حالت نگه داشته می شود و تا زمانی که فشار از روی ماشه برداشته شود، رها نمی گردد. پس از جدایی، اهرم چخماق روی پین خود می چرخد و محور انتقال را کنار می زند. انتهای دیگر اهرم چخماق همزمان با چرخش خود، پین شلیک را جدا می کند و فنر پین شلیک را فشرده می نماید. سپس پوشش پین شلیک، پایه اتش را می گیرد.

7)      فشنگ کشی: با چرخش دندانه های قفل چخماق به خارج از روپوش لوله، گلنگدن از لوله خارج می شود و قفل گلنگدن، آن را در حالت بازشده اش نگه می دارد. پوکه پران که روی گلنگدن قرار دارد، پوکه را از جان لوله بیرون می کشد.

8)      پوکه پرانی: به محض پایان کار فشنگ کشی و جدا شدن پوکه، یک پوکه پران فنری، آن را به بیرون از تفنگ پرتاب می کند.

مهمات

خشاب این تفنگ دارای گنجایش 10 گلوله است. بارگذاری ترجیحی این خشاب ها 8 تا 9 گلوله است و معمولا توصیه می شود که از قرار دادن بیش از 9 گلوله اجتناب شود.

شلیک

این تفنگ در زمان شلیک سر و صدای بسیاز زیادی ایجاد می کند،بنابراین زمان شلیک باید از محافظ هایی برای گوش استفاده کرد. از سوی دیگر با توجه به نصب اسکوپ در فاصله بسیار نزدیک به عقب اسلحه، عدسی آن می تواند به ابروی فرد شلیک کننده صدمه وارد کند.

این اسلحه با هر بار فشار دادن ماشه یک گلوله را شلیک کند تا زمانی که قوانه خالی شود. به یاد داشته باشید که وقتی تفنگ یا قوانه خالی از مهمات شود، گلنگدن به طور خودکار د رعقب باقی می ماند.

M107 همچنین با برد زیاد و تاثیر نهایی بهبود یافته خود می تواند به عنوان یک اسلحه ضد تک تیرانداز کارآمد نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

 

 

اطلاعات فنی

M107

عناوین فرعی

تفنگ تک تیرانداز دوربرد نیمه خودکار، تفنگ نیمه خودکار ضد تجهیزات، تفنگ تک تیرانداز سنگین

کشور سازنده

آمریکا

تاریخ تولید

2002

کالیبر

.50 اینچ (7/12)

گلوله

99 * 7/12 میلی متر

نوع عمل

گلنگدن کورس کوتاه

وزن( تفنگ و اسکوپ )

28.5 pound   ( 9/12 کیلوگرم)

طول

در حالت سرهم شده 1488 میلی متر   -  حالت جمع شده 965 میلی متر

طول لوله

738 میلی متر

خان لوله

R.H، هشت برآمدگی و فرو رفتگی، گام یک در 15 اینچ (381 میلی متر)

اقدامات ایمنی

اهرم انگشتی دست

گنجایش خشاب

10 گلوله (ترجیحا 8 تا 9 گلوله)

وزن خشاب

10 گلوله 1.87 کیلو گرم، 8 گلوله 1.64 کیلو گرم

کارایی با گلوله 660 grain

سرعت دهانه

854 مایل بر ثانیه

انرژی دهانه

15582 ژول

حداکثر برد

6812 متر

حداکثر برد مفید

1829 متر

سایت ها

سایت جلویی

1.91 میلی متر به همراه محافظ و حلقه ضد تابش نور برای مگسک

سایت عقبی

دارای درجه تنظیم برای ارتفاع و تنظیم تیر

اسکوپ دید در روز

نوع

لئوپولد Vary X 4.5 * 14

طول

طول20.80 میلی متر

شبکیه

Mil dot

لنز

50 میلی متر

عکس های بیشتر:

1024x509, 29K, GIF

1024x455, 26K, GIF

1024x1000, 41K, GIF

M107 Photos - Click on image sample to see full size image.

M107
U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x768, 433K, JPEG

M107
U.S. Army PEO Soldier Photo
930
x540, 127K, JPEG

M107
U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x638, 217K, JPEG

M107 with AN/PAS-13 Thermal Weapon Sight (TWS)U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x681, 254K, JPEG

M107 with AN/PVS-10 Sniper Night Sight (SNS)U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x330, 61K, JPEG

M107 with AN/PVS-10 SNS
U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x500, 78K, JPEG

M107 with AN/PVS-10 SNS
U.S. Army PEO Soldier Photo
1024
x400, 55K, JPEG

 منبع:

http://www.inetres.com

www.jangafzar.org

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد