بمب افکن پنهانکار (فرشته مرگ) (B2)


 b-2_05.jpg

شرکت ((نورثروپ گرومن)) بعنوان  پیمانکار  اصلی  پیشرفته ترین  و پیچیده ترین هواپیمای  تاریخ هوانوردی یعنی بمب افکن پنهانکار B-2 Spirit  شناخته می شود. این پرنده مرگبار اکنون  در خدمت    نیروی هوایی ایالات متحده است .قابل ذکر است B-2 به عنوان یک بمب افکن کم پیدا , استراتزیک, و دوربرد توانای نفوذ به سپرهای دفاعی پیچیده ومتراکم رادارد.این هواپیمای بمب افکن قابلیت حمله  در تمامی ارتفاعات تا پنجاه هزار پا را با برد  بدون    سوخت گیری  بیش  از  6000 ناتیکال  مایل  ( حدود  یازده هزار کیلومتر )وبا انجام یک سوخت گیری هوایی با بیش از 10000 ناتیکال مایل ( حدود هجده هزار کیلومتر )داشته که به این هواپیما امکان پرواز به هر نقطه از جهان  را  در  ظرف  چند  ساعت میدهد.شکل خاص B-2 به دلیل طرح بی نظیر بال پرنده  (Flying Wing) آن است. لبه حمله بالهای این هواپیما دارای زاویه 32 درجه ولبه فرار نیز به شکل w دوتایی است. این بمب افکن در تشکیلات((نورث روپ گرومن)) واقع در پیکوریورا ئ پالم دیل کالیفرنیا ساخته شده وبیست ویک فروند از این هواپیما ها به پایگاه نیروی هوایی ((وایت مان)) در میسوری این تحویل داده شده اند که اولین  آنها  در    دسامبر سال1993 به سمت این پایگاه پرواز کرد.یک ارزیابی که توسط نیروی هوایی منتشر شد  نشان می دهد که دو فروند بمب افکن B-2 مسلح با تسلیحات دقیق می توانند  کار 75 هواپیمای  متعارف  را به راحتی انجام دهند.

اقدامات متقابل:بمب افکن B-2 دریافت کننده ی هشدار های راداری از لاکهید مارتین سیستم  کمک های تدافعی از نورث روپ گرومن وسیستم مدیریت تدافعی (DMS)AN//APR-50 را که آن نیز ساخت شرکت لاکهید مارتین است بعنوان سیستم های کارآمد پادکار خود جای داده است.


 b-2_05.jpg

 


رادار:رادار پنهانکار اکتشافی AN/APQ-181 ساخت ریتیون در باند J (باندKU)عمل کرده ویک رادار چند منظوره با حالت های تعقیب عوارض زمینی می باشد. طی آزمایشاتی که در پایگاه نیروی هوایی ادواردز انجام گرفت این رادار تعقیب عوارض زمینی دز ارتفاع 200 پایی قابلیت اطمینان بالایی را از خود نشان داد.در نوامبر 2002 شرکت ریتیون قرار دادی را برای ساخت وتوسعه آنتن جدید باند KU آرایه کاوش الکترونیکی فعال (AESA) برای رادار بمب افکن B-2 جهت جلوگیری از تداخل با سیستم های ماهواره ای تجاری تجاری بعداز 2007 به امضاء رسانید. نصب این آنتن های جدید بر روی ناوگان B-2 ها تا پایان سال 2010 تکمیل خواهد شد.

تسلیحات:B-2 (فرشته مرگ )تمام  تسلیحات  خود  را  درون  دو  محفظه  جنگ  افزار داخلی جدا  از هم در وسط بدنه قرار گرفته اند حمل  میکند. این بمب افکن  ظرفیت  حمل  40000 چهل هزار  پاوند تسلیحات شامل سلاحهای متعارف و اتمی , مهمات سقوطی وسلاح های دریایی را دارد.طی آزمایشات انجام شده B-2 به  طور موفقیت آمیزی  بمب های  اتمی  B-61,B-83 و همچنین  بمب های  متعارف MK-82,CBU-87 را از آویزهای  بمب خود دارد. (قابل ذکر است  که B-61  یک  بمب  اتمی نفوذ      کننده به زمین  است که بر علیه اهداف پوشیده ومستحکم به کار می رود و  B-83 نیز  یک  بمب اتمی سقوط آزاد استراتژیک است.همچنین توانایی حمل موشک کروز پیشرفته AGM-129 که یک موشک کروز استراتژیک با برد تخمینی 1500 مایل است را دارد.شانزده  موشک  هدایت  شونده ماهواره ای مهمات حملات مستقیم مشترک (JDAM) نیز قابل حمل با این پرنده مرگبار هستند.GWIS یک بسته نرم افزاری یکپارچه دیجیتالی است  که  امکان  حمل  ترکیب  مختلفی از تسلیحات  دورایستا و مهمات  حملاتمستقیم را در یک سورتی پرواز به B-2 داده و حمله به چهار هدف مختلف را در یک  ماموریت انجام پذیر می سازد.

موتورها:بمب افکن استراتژیک B-2 توسط چهار موتور توربوفن جنرال الکتریک .F118-GE-100که در داخل بال ها جای دارد را به پرواز در می آورد. موتورها دارای  سیستم  کنترل  دمای  گازهای  خروجی اگزوز هستند که علایم گرمایی را به حداقل می رساند.این موتورها که دارای  نیرویی  معادل    77 کیلونیوتن هستند پرواز زیر صوت بالا و تیک آف با  وزن  نا خالص  هنگام  برخاست  336500  پاوند به سادگی امکان پذیر می سازد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد