X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

بازدید : مرتبه
تاریخ : 1389/05/07

آشنایی با ناوهای هواپیما بر مدرن(قسمت اول)

آمریکا برای   حضور مستمر  در صحنه  و اجرای سیاست های زور گویانه ی خود شدیدا یه ناوهای هواپیمابر خود نیازمند است . رئیس جمهور سابق این کشور طی بازدید خود از ناو هواپیمابر

 "تئودور روزولت " بیان کرد که هنگام بروز بحران  در هر منطقه از جهان اولین سوالی که  به ذهن افراد بلندپایه  سیاسی آمریکا  خطور می کند این است که نزدیکترین ناو هواپیمابر  به منطقه کجاست.

ناو هواپیما بر  با ارتفاعی برابر  با یک ساختمان بیست طبقه (از آب) و طولی  برابر  از آب  با 333 متر در همان نگاه اول  تعجب همگان  را بر می انگیزند اما دلیل آن بزرگی  و عظمت  بی نظیر  ناو  نیست

بلکه توانایی این فرودگاه کوچک در به پرواز در آوردن سریع هواپیما های جنگی است

از بعد نظامی خود ناو اسلحه ی قابل استفاده ای محسوب نمیشود  بلکه این قدرت هوایی مستقر در آن است که ناو هواپیما بر را در میدان نبرد تبدیل به کابوس می کند

در آب های آزاد ناو های هواپیما بر بعنوان قلمرو ان کشور محسوب میشوند و خدمه می توانند به مانند اینکه در کشور خود هستند رفتار نمایند البته تا زمانی که به محدوده ی سواحل کشور های دیگر نزدیک نشوند

ناو هواپیما بر می تواند با سرعت 64 kmبر روی آب حرکت کند و این یعنی توانایی رسیدن به منطقه ی

درگیری  طی حداکثر چند هفته

ساختمان ناو هواپیمابر

با بیش از یک میلیارد قطعه در بین یکی از پیچیده ترین ماشین های ساخته شده  توسط بشر قرار میگیرند

بدنه ی کشتی از ورقه های مقاوم و محکم فولاد چند اینچی ساخته شده که مقاومت فوق العاده ای در برابر آتش سوزی  و آسیب های ناشی از میدان نبرد دارد. تکیه گاه اصلی سازه ای کشتی از سه تیر افقی تشکیل شده است

بخش بدنه در زیر خط آب به صورت قوس دار و تسبتا باریک است و بخش بالای خط آب به طرف بیرون گسترده میشود تا عرشه ی پروازی را تشکیل دهد

بخش زیری  نیز از دو لایه ی مجزا بوده که در صورت اصابت اژدر لایه دوم به عنوان محافظ عمل کرده و از غرق شدن کشتی جلوگیری می کند

سیتم پیشرانه ی ناو از دو راکتور هسته ای تشکیل یافته است که در محفظه ای زره پوش در وسط ناو قرار دارند  که نیروی توربین های ناو را تامین می کنند البته راکتور های هسته ای خطرات خاص خود رادارند ولی تا بیست سال نیازی به سوخت گیری ندارند و سوخت گیری مجدد آنها سه سال به طول می انجامد

به ارقام زیر در مورد ناوهای کلاس نیمیتز توجه کنید:

·        ارتفاع کلی برابر 74 متر

·        وزن فولاد سازه ای 54000 تن

·        مساحت عرشه ی پروازی 1.8 هکتار

·        وزن هر کدام از لنگر ها 30 تن

·        وزن هر یک از دانه های زنجیر لنگر 160 کیلو گرم

·        وزن هر یک از پروانه ها 30 تن

·        تعداد تلفن های داخلی ناو 2500 خط

·        تعداد تلویزیون های ناو 3000 دستگاه

·        ظرفیت ذخیره ی غذای یخ زده وخشک شده در ناو برابر با 6000نفر برای 70 روز

       تعداد پزشک 6 ، دندان پزشک 5 و یک بیمارستان 51 تخت خوابی

برخواستن هواپیما از ناو taking off

عرشه ی پروازی ناو از پر هیجان ترین و خطرناک ترین محل ها برای کار است

در مقایسه با خدمه ی زمینی عرشه ی پروازی  برای خلبان ها چندان خطرناک نبوده

ولی دشواری مخصوص به خود را دارد چون طول باند کوچکتر از طول باند ها معمولی است

بنابراین هواپیما نیازمند سیستم های خاصی برای پرواز و فرود است

برای اینکه  به پرواز در آوردن هاپیماها آسانتر انجام گیرد  ناو در خلاف جهت باد وبا سرعت زیاد حرکت می کند این عمل باعث بیشتر شدن نیروی لیفت بال  می شود  اما این کار ناکافی است بنابراین از وسیله ای برا شتاب دادن به هواپیما  استفاده میشود که کاتاپولت نام دارد

قبل از پرتاب خلبان از تمام قدرت موتور استفاده میکند و افسر کاتاپولت با اشاره ی خلبان میله ی

نگهدارنده ی را رها می کند

سیتم کاتاپولت می تواند یک جنگنده ی 20 تنی را در عرض 2ثانیه از صفر به 270 کیلومتر برساند

هر ناو قادر است در هر 20 ثانیه یک هواپیما را به پرواز در بیاورد )پایان قسمت اول)

 




طبقه بندی:
ارسال توسط hs50
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آمار