B-2 شبح آسمان

بمب افکن رادار گریز B2

 )شبح آسمان)

در این مقاله سعی داریم به شما بمب افکنی را معرفی کنیم که انقلابی در صنعت ساخت بمب افکن ها به وجود آورد .

بمب افکن B-2

ارتش ایالات متحده در سال 1970 تصمیم گرفت تا جایگزینی برای بمب افکن های سالخورده    B-52  خود پیدا کند. برای این مقصود بمب افکنی لازم بود که طی کوتاهترین زمان ممکن در صورت جنگ با شوروی بمب های هسته ای را به خاک شوروی برساند و از طرفی برای دشمن غیر قابل شناسایی باشد. که گروه تسلیحات Northrop Grumman در قرار داد این بمب افکن پیروز شد.

لطفا بقیه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده کنید

نگاهی به ویژگی های B-2

یک هواپیما ساده و معمولی شامل یک بدنه ، دو بال و سه تثبیت کننده است . در این سیستم بال ها وظیفه بال بردن هواپیما را به عهده دارند و خلبان به وسیله تثبیت کننده ها و اجزای متحرک بال  هواپیما را کنترل میکند .

اما بمب افکن B-2  از طرحی کاملا متفاوت بهره میبرد. چرا شکل ظاهری آن همانند یه بال یکپارچه است . طراحی این نوع بال به مراتب از بال های معمولی بازدهی بیشتری دارد . چرا کار بلند شدن هواپیما در این شکل به عهده دو بال نیست بلکه به عهده ی تمام بدنه است. این نوع بازدهی باعث میشود که هواپیما در مدت زمان کوتاه فواصل بسیار طولانی را با مصرف سوخت قابل قبول طی کند. همچنی قابلیت آنرا دارد که بدون سوخت گیری هوایی 11.000 کیلومتر (!) را طی کندو در صورت سوختگیری مجدد این میزان به 18.500 کیلومتر افزایش پیدا میکند. (!!)

موتور و کنترل

این بمب افکن دارای  4 پیشرانه ی F-118-GE-100  است

حرکت این هواپیما همانند سایر  هواپیماهای دیگر از طریق اجزای متحرک بال صورت میگیرد که در اینجا به دلیل  پیچیده و مفصل بودن آن پرهیز میکنیم.

در دهه 1980 به پیشرفت در صنعت کامپیوتر  کمپانی سازنده سیستم پرواز باسیم  را برای این هواپیما در نظر گرفت.

در سیستم پرواز با سیم خلبان به جای تنظیم بالها  به وسیله ابزار مکانیکی و هیدرولیک  دستورها را به کامپیوتر میدهد و کامپیوتر کنترل هواپیما با پردازش آنها میزان تغییر را به بالها میدهد همچنین این کامپیوتر  دستورهای مستقل از خلبان را برای حفظ تعادل هواپیما ( به دلیل نداشتن سکان عمودی و اجزای کنترل معمولی ) میدهد.

و اما رادر گریزی

 در مبحث رادار گریزی باید به سه نکته اساسی توجه شود

1-     امواج الکترو مغناطیس

2-     طیف مرئی

3-     امواج حرارتی (مادون قرمز)

پنهان در برابر گیرنده امواج الکترو مغناطیس:

اکثر هواپیماهای معمولی از طراحی مدوری برخودارند.

این شکل به آنان حالت آیرودینامیک بهتری میدهد و بازتاب راداری را به شدت افزایش میدهد.

اما یک هواپیما رادارگریز  از سطوح کاملا صاف و تیز ساخته شده که در زمان برخورد امواج رادار بازتاب آن به طرفی غیر از منبع امواج خواهد بود.

همچنین در ساخت بدنه و رنگ آن از موادی استفاده میشود که جاذب امواج رادار هستند. یعنی در صورت برخورد امواج بیشتر آن جذب خواهد شد و دیگر برگشت نخواهد کرد.

زمانیکه هواپیما از رادارهای و فرستنده های رادیویی خود استفده میکند از خود امواج قابل رهگیری ساطع میکند اما این امواج آنفدر متمرکز و هدفمند فرستاده میشوند که کمتر میتوان شناسایی کرد.

پنهان در برابر دیدگان انسان ها :

 این هواپیما اکثرا  ماموریت ها خود را در شب انجام میدهد . به خاطر اینکه  نوع رنگ آن ( سیاه و کدر) و شکل باریک آن کمک میکند کاملا در شب ناپیدا شود و از طرفی قسمت پر سر صدا یعنی موتور ها در داخل هواپیما قرار داده شده است. که از صدای آن بسیار میکاهد

 پنهان در برابر گیرنده های فروسرخ:

موشک ها حرارتی از  گرمای تولید شده موتور برای انهدام استفاده میکنند. در B-2 دود قبل از خروج از هواپیما از منافذ ویژه ای عبور میکند که  خنک میشود و سطح حرارتی پایینی تولید میکند همچنین دریچه خروجی دود در قسمت بالای هواپیما واقع است که کمک شایانی در پنهان ماندن آن میکند.

تسلیحات B-2

در زمان اتحادیه شوروی حمل بمب هسته ای تنها هدف مهم بود اما با فروپاشی نظام کمونیستی نقش B-2 تغییر کرد به حامل چند منظوره ای تبدیل شد. که علاوه بر حمل بمب های هسته ای ، بمب های معمولی  و بمب های هدایت دقیق لیزری را نیز دارا است.

این بمب افکن توانایی حمل 40000 پوند بمب را به هر نقطه ای از جهان داراست.

تعداد موجود:

در شروع طرح، ارتش درخواست 132 هواپیما با قیمت کلی 22 میلیارد دلار را داد. که بسیاری از نمایندگان مجلس آمریکا مخالف آن بودند.

در سال 1993 دو سال بعد از سقوط شوروی مجلس آمریکا اجازه خرید 20 هواپیما  با قیمت تقریبی 2 میلیارد دلار را داد. بدین ترتیب با به حساب آوردن نمونه اصلی تعدادB-2 به 21  فروند رسید .

در آخر معایب:

از مهمترین معایب آن میتوان به  قیمت بالا و هزینه ی کمر شکن نگهداری آن یاد کرد. به طور مثال پس از هر پرواز  خدمه تعمیر-نگهداری باید ساعت زیادی را صرف این کنند که آیا رنگ جاذب هواپیما برای رادار گریزی مناسب است یا نه

کلام آخر:

هر چند این هواپیما انقلابی در صنعت هوانوردی به شمار میرود

اما صرفا هدف آن  کشتار انسان بوده است مثل تمام تجهیزات نظامی دیگر!

      

 

 

 

 

         

نظرات 2 + ارسال نظر
آبی 1391/05/06 ساعت 17:55 http://engifa.persianblog.ir

یک عیب بزرگ دیگر اون عدم تعادل در هر سه محوره که در مقالات علمی بی‌طرف به اون اشاره شده.
دلیلش هم آیرودینامیک ضعیفشه که فدای رادارگریزیش شده.

خب برای این مشکل یه کامپیوتر مسئول کنترل تعادل هواپیماست
درسته فدای رادار گریزی شده ولی باید ببینیم با توجه به اهداف ساخت کدوم مهمتر بوده

یحیوی 1391/09/02 ساعت 23:12

اگه روسی بودهم این ایراد اخلاقیو میگرفتین؟

سلام ممنون از تظرتون
اولا این وبلاگ وابسته به هیچ کجا نیست که شما پای روسیه رو وسط کشیدید
دوما با بمب افکن بی - 2 هیچ کار انسان دوستانه ای نمیشه کرد جز کشتن بله بمب افکن های روسی هم همینطور و همه تجهیزات نظامی
قرار نیست که تا گفتیم فلان سلاح آمریکایی مخربه یه هو بیان قضیه رو سیاسی کنین که چرا سلاح آمریکایی چرا از روسیه حرفی نیست
خب این پست معرفی بمب افکن آمریکایی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد