آشنایی با سامانه ی پدافندی ارتفاع پایین سام 9 و سام13



 

SA-9 GASKIN

سامانه متحرک پدافند ارتفاع پایین SA-9 سامانه ای  که با استفاده از مو شک های آشیانه یاب فروسرخ Sterla-1   و 9m31  به اهداف مهاجم در ارتفاع پایین حمله میکند . این سامانه شامل  4موشک که به صورت زوجی روی شاسی BRDM-2 که توانایی عبور از آب را دارد قرار دارد .

این سامانه در کنار سامانه شلیکا حفاظت از هنگ های زرهی شوروی را به عهده داشت. در حقیقت با توجه به استفاده این سامانه از موشک های آشیانه یاب حرارتی و عد نیاز به رادارها سبک و سریع و مهلک به حساب می آمد . این سامانه با 3نفر خدمه فقط 7تن وزن دارد و دارای برد 750کیلومتر  با بیشینه سرعت 100کیلومتر بر ساعت است. همچنین
                                 
                                 بقیه مقاله در ادامه مطلب

در برابر  عوامل شیمیایی ، میکروبی و هسته ای کاملا محافظت شده است.

موشک های  سری 9M31 دارای برد 4.2 کیلومتر و ارتفاع درگیری 3500 و وزن سر جنگی این موشک 2.600کیلوگرم متشکل از مواد شدید النفجار می باشد که با ماسوره مجاورتی رادیویی فعال میشود. و با توجه به استفاده از ماسوره مجاورتی بعضی از مانور های خلبان هواپیمای متخاصم را برای گریز از این موشک بی اثر میکند. همچنین سرعت 1.8 ماخ برای این موشک ارتفاع پایین مناسب به نظر میرسد.

البته در سال 1970 مدل جدیدتری از این موشک با نام 9M31M   با برد 8000متر  و سرجنگی سنگین تر و با هوشمندی بیشتر وارد خدمت به ارتش سرخ شوروی شد. معمولا در هر لانچر سام9 یک گیرنده غیرفعال امواج راداری برای هشدار در برابر حملات هوایی وجود دارد.

کشورهای اسفاده کننده: کوبا ، عراق ، ارمنستان ،هند ، لیبی، موزامبیک ، اتیوپی ، مصر ، سوریه و چند کشو دیگر

جنگ های مورد استفاده : جنگ های اعراب و اسراییل ، جنگ ایران و عراق ،جنگ لبنان و جنگ یوگسولاوی

 


SA-13 GOPHER

این سامانه در حقیقت جایگزینی برای سام9 است . سام13 نیز یک پدافند متحرک و سریع ارتفاع پایین است . که از موشک های هدایت اپتیکی- فروسرخ 9M37 بهره میبرد.

این موشک از سر جنگی 3.5کیلو گرمی بهره میبرد و حداگثر سرعت 2ماخ است همچنین این موشک از ماسوره مجاورتی لیزری برای انهدام هدف استفاده میکند.و از مشخصات نیز میتوان به برد درگیری 5000متر و ارتفاعی درگیری 3500متر اشاره کرد. این موشک  زیاد مورد استفاده قرار نگرفت و سریعا با موشک 9M37M جایگزین شد. از ویژگی های موشک جدید میتوان به سرجنگی سنگین تر و آشیانه یاب قویتر اشاره کرد. این سامانه موشکی بر روی یک شاسی مدل MT-LB نصب شده و در مدل های جدیدتر  از یک رادار مسافت یاب با بیشینه 10کیلومتر نیز استفاده شده است.

 از مشخصات این پدافند میتوان به این مورد اشاره کرد.

خدمه: 3نفر

بیشینه سرعت :  60 کیلومتر / ساعت

برد عملیاتی: 500 کیلومتر

کشورهای استفاده کننده:  آذربایجان،ارمنستان،روسیه، کوبا،اوکراین، کوبا، کره شمالی، بلغارستان و هند

این سامانه در جریان جنگ اول خلیج فارس در خدمت ارتش عراق بود و به عنوان پدافند هوایی متحرک در اختیار گارد ریاست جمهوری (!) عراق  بود. گزارش هایی وجود دارد که این هواپیما دو فروند هواپیما تاندربولت نیروی هوایی آمریکا را سرنگون کرده است همچنین در خلال جنگ ناتو با یوگوسلاوی سابق این پدافند برای ارتش یوگوسلاوی در نقش دفاع متحرک هوایی ظاهر شد.

منابع :

 ماهنامه جنگ افزار شماره 74 

  ویکی پدیا

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مصطفی 1390/02/24 ساعت 17:30 http://dip.persianblog.ir

سلام دوست عزیز
من مدیر وبلاگ دیپلمات هستم.ممنون از اینکه به وبلاگم سر زدی و اظهار لطف کردی. من هم از وبلاگت بازدید کردم.وبلاگ بسیار زیبایی داری و باعث افتخار منه که با شما تبادل لینک کنم.من لینک شما رو در وبلاگم قرار دادم.
امیدوارم موفق باشی.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد