بهینه سازی بمب افکن های دور برد روسی su-24 در ایران


بعد از پایان جنگ ایران و عراق دولت ایران با توجه به تجربیات جنگ به شدت به یک بمب افکن دوربرد نیازمند بود .بنابراین با تصمیم شهید ستاری و دیگر کارشناسان بمب افکن تاکتیکی سوخو- 24 از روسیه (شوروی پیشین) خریداری شد . این هواپیما از همان ابتدا برای حمله به عمق دشمن و ضربه به مواضع استراتژیک دشمن طراحی شده بود . اما
                           لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده کنید

هنگام تحویل به ایران تمام امکانات آن قابل دسترسی توسط ایران نبود که میتوان به قابلیت سوخت گیری جنگنده – جنگنده اشاره کرد.

اما در سال های اخیر ایران با توجه به نیاز مبرم به این قابلیت ، این سامانه را برای این هواپیما به صورت بومی تولید کرد که تاثیر بسیار زیادی در برد هواپیما تا 1800کیلومتر دارد به این صورت که چند هواپیما ماموریت سوخترسان را دارد و به گروه حمله قبل و بعد از ماموریت سوخترسانی میکند در این صورت این هواپیما امکان حمله به تمام اهداف تا شرق دریا مدیترانه (اسراییل) را داراست.

از دیگر قابلیت های احیا شده در این هواپیما قابلیت بمباران نقطه ای در شب است که احتمال موفقیت حمله را به صورت چشمگیری افزایش می دهد.

همچنین سامانه های اخلال گر ، جنگ الکترونیک و موشک های دور برد این هواپیما مورد تغییر اساسی قرار گرفته است همچنین این هواپیما قابلیت شلیک انواع موشک های ضد رادار با برد بین 110 تا 280کیلومتر را داراست.

نتیجه گیری :

در صورت جنگ احتمالی باید در نظر گرفت که ایران با توجه به موشک های دوربرد و میان برد برای حمله به اسراییل از سوخو – 24 های خود استفاده میکند با توجه به اینکه در عراق پدافند های بلند برد پاتریوت مستقر است یا احتمال دارد توسط شکاری رهگیر های دشمن منهدم شود یا اینکه از این هواپیما علیه پایگاه های آمریکا مستقر در منطقه استفاده میکند که احتمال دوم محتمل تر به نظر میرسد.

برگرفته از ماهنامه جنگ افزار

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام اسمائیل جان
من علاقه زیادی به بمب افکن B-2 spritدارم ودیدم حیفه که جاش تو این بمب افکنها خالی باشه ،گرون ترین بمب افکن دنیاست.
B-52هم درسته که بازنشست شده اما اونم برای خودش هواپیمای مطرحیه
موفق باشی

سلام امید جان خوبی
مطمئنی که نیست ولی فکر کنم باشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد