X
تبلیغات
نماشا
رایتل
X
تبلیغات
نماشا
رایتل

بازدید : مرتبه
تاریخ : 1390/05/24


سیستم کنترل وهشدار هوایی اواکس یک سیستم الکترونیکی رادار محور است که

با هدف انجام گشت های هوایی    عملیات های (فرمان و کنترل مدیریت جنگ)
طراحی شده است و نیروهای هوایی دفاعی وتاکتیکی از ان استفاده میکنند.
نیروی هوایی ایالات متحده natoنیروی هوایی سلتنتی ((rafنیروی هوایی
فرانسه نیروی هوایی شیلی نیروی نظامی عربستان سعودی و نیروهای دفاعی ژاپن
و استرالیا (بزودی) وهمچنین چین وروسیه از سیستم اواکس استفاده می کنند.

هواپیمایی رله و مخابرات و رادار اواکس((awacs در واقع یک رادار امواج

 


          لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده کنید

مغنا طیسی با طول موجی و فرکانسی مشخص را به صورت شعاعی در فضا منتشر می
کنند . اگر این امواج مغناطیسی در مسیر خود به شیِئی فلزی برخورد کنند
بازگشت می کنند و از مکانی که از ان انتشار یافته اند این امواج برگشت
شده توسط دستگاه های بسیار پیچیده انالیز وپردازش می شوند و اطلاعات ان
در صفحه ی نمایشگر به نمایش در میاید. این اطلاعات در قالب سرعت شیئه
پرنده – فاصله تا رادار- ارتفاع پروازی و در رادارهای مجهز و پیشرفته نوع
پرنده و سایر نکات فنی دیگر می باشد .
این اصول کار اکثر رادار هاست. اگر این رادار از نوع زمینی باشد یعنی در
زمین مستقر باشد محدودیت های از قبیل زیررا دارد :
1-    برد ان محدود است .
2-    به دلیل پستی وبلندی های جغرافیایی و طبیعی امواج نمی توانند به خوبی
بازتابش شوند .
3-   اگر هواپیمایی ویا شیئی پرنده ای در ارتفاع پایین پرواز کند تشخیص ان
بسیار محدود می شود .
4- برای پوشش کامل یک منتقه وسیع به تعداد زیادی سایت راداری احتیاج است.
ضعف های بالا و طراحان علوم هوانوردی را به فکر چاره ای انداخت و پس از
مطالعات زیای به این نتیجه رسیدند که اگر این رادار در ارتفاع بسیار بالا
در اسمان قرار گیرد بسیاری از ضعف های رادار زمینی را می پوشاند. انها
باور داشتند که می توان کلیه ی دستگاه های رادارزمینی و انتن و رادار را
با تغیراتی در یک هواپیما قرار داد و این هواپیما در ارتفاع بالا پرواز
کند و بنا براین رادار این هواپیما میتواند علاوه برپوشش 360 درجه ای و
کامل فضای وسیعی را پوشش دهند و همچنین پرواز هواپیما ها در ارتفاع پایین
هم را تشخیص دهد. البته تا قبل از ان هم  هواپیما های ساده و جنگنده
دارای راداری بودند ولی رادار ان ها به دلیل ان که کوچک بود نمی توانست
پوشش کاملی را بدهد.
نیروی هوایی ایالات متحده این رادارهارا بیشتر درون یک هواپیمای بوئینگ
767 قرار می دهد . اگر به شکل این هواپیما نگاهی بیندازیم می بینیم که
بشقابی به قطر تقریبا 7 متر در بالای ان قرار دارد این بشقاب که به طور
منظم گردش می کند کار همان انتن رادار زمینی را انجم می دهد در داخل
هواپیما هم دستگاه های پیشرفته و پیچیده ی الکترونیکی و کامپیوتری برای
انالیز امواج بدست امده قرار دارد و چندین متخصص مخابرات و رادار در ان
مشغول انالیز و تحلیل داده ها هستند . این هواپیما برد راداری در حدود
800 کیلو متر را دارد یعنی می تواند یک منطقه ی وسیع را پوشش راداری دهد
و حتی کوچک ترین تحرک نیروی زمینی را در حد خودرو های نظامی ثبت کند و
اطلاعات را به نیروی زمینی و یا جنگنده ها و بمب افکن های خود بدهد و یا
این که در یک رهگیری هوایی به درستی و کامل اطلاعات را به جنگنده های
خودی بدهد  .  میتوان دریافت که این اواکس ها به چه میزان حیاتی و مورد
نیاز هستند و چقدر میتوان در پوشش راداری یک منطقه کمک به سزایی داشته
باشند . البته کشور های دیگری هم نظیر روسیه  به فکر ساختن این
هواپیماهای رله و مخابراتی افتادند و انها هم رادار های خود را عموما بر
روی هواپیماهای ایلیوشین قرار دادند ولی باید گفت که انها در حد و اندازه
های  اواکس های امریکایی نیستند . همچنین امریکا طرح کوچکتر این اواکس ها
را بر روی هواپیماهای کوچک ملخ دار (e-2 ( که به مینی اواکس مشهور اند را
پیاده کرد که توانایی نشستن و برخواستن از ناو های هواپیما بر را نیز
دارند و اصلا برای این کار طراحی شده اند و می توانند هدایت راداری و
مخابراتی ناو و جنگنده های ان را بر عهده گیرند .
ایران در قبل از انقلاب سفارش خرید 5 فروند از هواپیماهای اواکس 767 را
به ایالات متحده داد و ظاهرا مورد قبول این کشور نیز قرار گرفت و قرار شد
اواکس ها که مبلغ بالایی داشتند چیزی در حدود دویست و پجاه میلیون دلار
در سال 1360 به ایران تحویل داده شوند که با وقوع انقلاب این قرار داد
همراه با ده قرار داد کلان نظامی دیگر فسخ شد اگر ایران به این اواکس ها
دسترسی پیدا می کرد به طور حتم نیروی هوایی قوی تر و قدرتمندری می داشت و
ضعف راداری خودرا که بارها در زمان جنگ با عراق مشهود بود را می پوشاند .
ان اواکس ها که قرار بود به ایران فروخته شوند بعدا به عربستان فروخته شد
وهم اکنون عربستان سعودی از این اواکس ها استفاده می کند و از این اواکس
ها در جریان جنگ 8 ساله بین ایران و عراق به نفع عراق استفاده کرد و
اطلاعات بسیاری را در مورد حرکت نیرو های ایرانی و تحرک انان به عراقی ها
میداد و همچنین در بسیاری از عملیات های هوایی عراق پشتیبان هواپیمایی ان
کشور بود البته ذکر این نکته بسیار مهم است که عربستان به تنهایی حتی
قادر به پرواز دادن این اواکس ها وسایر تجهیزا ت پیشرفته ی نظامی خود
نیست و تمامی اکثر مراحل نگهداری و سرویس و حتی کنترل پروازی توسط
نیروهای امریکایی مستقر در عربستان انجام می شود .
نیروی هوایی ایالات متحده تعداد زیادی  هواپیمای e-3b وسنتری e-3cدر
اختیار دارد که اغلب انها در پایگاه هوایی تینکر در شهر اوکلاهاما از
ایالات اوکلاهاما قراردارند . ناوگان سنتری usaf که از سال 1977 فعال
بوده امنیت بسیار زیادی دارد و تنها یک فروند از این هواپیماها در الاسکا
سقوط کرده و یک فروند دیگر هم به شدت اسیب دیده ( بال پورت خارج
ازموتورشماره ی1) که این حادثه در طی یک سوختگیری هوایی ( درطی مانور های
پرواز ) درهریم هوایی عربستان سعودی طی عملیات elf-1 رخ داده است . حادثه
ی سقوط در الاسکا برای هواپیمای yukla27 با شماره دم 354 در هنگام
برخاستن از پایگاه هوایی ا لمن دورف الاسکا در 22 سپتامبر1995 رخ داد که
علت حادثه ورود چندین غاز برفی کانادایی  به درون موتور هایش بود . همه ی
24 امریکایی و کانادایی جان خود را از دست دادند . دو مراسم یاد بود برای
این حادثه ترتیب داده شد : مراسمی در پایگاه هوایی المن دورف و مراسمی در
پایگاه هوایی تینکر ناتو هم 17 هواپیمای سینتری e-3 دارد که اشیانه شان
پایگاه هوایی گیلن کریشن المان است.



برخی اطلاعات فنی معروف ترین اواکس جهان e-3
سازندگان : شرکت بوئینگ (هواپیما ) – شرکت نور ثروب ( رادار و سیستم های نظامی )
ماموریت اصلی هواپیما :فرمان هوایی- کنترل و مراقبت – رله و مخابرات
قدرت موتور و پیشرانه : 4 موتور تور بوفن مدل  tf-33  وقدرت پیشرانه ی هر
موتور 21000 پوند
ابعاد : طول 44متر – ارتفاع 21 متر- عرض 39 متر
سرعت : حدود 470 کیلو متر بر ساعت
سقف پروازی : 41 پا ( حدود8800 متر )
زمان پرواز مداوم : حدود 8ساعت
خدمه ی پروازی : 1خلبان – 1کمک خلبان – 1مهندس پروازوبین 12 تا14 افسر و
تکنسین رادار
قیمت :حدود 270 میلیون دلار


گردآوری :m-hoseini
منبع : ماهنامه ی جنگ افزار




طبقه بندی:
ارسال توسط M H 18
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آمار