F-14هواپیمایی افسانه ای


جنگنده افسانه ای F-14

اما جنگنده افسانه ای تامکت ، جنگنده ای  که هر خلبان عراقی خاطره ای تلخ از آن دارد

شکاری رهگیر دو سرنشینه و دو موتوره ناونشین F14تامکت بعد از لغو پروژه F111در دستور کار قرار گرفت .

F15اساسا برای مقابله با بمب افکن های روسی در نظر گرفته شده بود و بر اساس  تجارب  بدست آمده در جنگ ویتنام و

شکست هایی که  فانتوم ها در جنگ هوایی در مقابل میگ ها داشتند طراحی شد. F14  نیز مانند F11Bدارای بال متغییر است همچنین از دو سکان عمودی بهره میبرد. F14در نقش شکاری رهگیر جایگزین فانتوم شد با اینکه فانتوم رهگیر نسبتا خوبی بود ولی برد رادار کم همچنین برد کم موشک های هوا به هوا آن در مقابل میگ های روسی حرفی برای گفتن نداشت.

دیگر زمان تصمیم بود پنتاگون تصمیمی اساسی گرفت  F14 10 سال زودتر به دنیا آمد. دارای رادار و تسسلیحات بسیار قدرتمند و جلوتر از زمان بود ترکیب موشک افسانه ای فونیکس(یا فینیکس) با برد 150 کیلومتر و رادار AWG9 آن که توانایی در گیری همزمان با 6 هدف را داشت از F14غولی ساخته بود به گفته خود خلبانان عراقی در جنگ ایران و عراق وقتی یک F14در آسمان ظاهر میشد دیگر جنگنده های عراقی یا نبودند یا اگر هم بودندتا لحظاتی بعد دیگر ......... نبودند(!)

F14 از سال 197وارد خدمت شد در سه مدل اصلی تولید شد اولین مدل نسخه Aنامیده شد که 557 فروند از آن تولید شد این مدل از یک موتور پرات اند ویتنی استفاده میکرد که هنگام مانورهای شدید با افزایش سریع گاز دچار واماندگی میشد که چندین مدل اولیه را سرنگون کرد ولی در نسخه ای بعد از موتور جنرال الکتریک برای جبران این کاستی استفاده شد مدل  D  این  هواپیما  دارای رادار پیشرفته ی APG71 بود که از رادار قبلی بسیار سریعتر بود.

F14 با تجهیز به غلاف های هدفگیری لیزری و سامانه ی مکان یابی جی پی اس در جنگ های بالکان ، افغانستان و عراق نیز شرکت کرد

  F14    ایران در جنگ ایران و عراق توانست با سرنگون کردن 130 فروند از انواع هواپیماهای جنگنده عراقی نامی جاودان برای خود دست و پا کند.

در آخر این جنگنده کارامد در سال 2006 از خدمت در ارتش آمریکا مرخص شد تا تنها کاربر آن ایران بماند

F14   میتوانست   با بهینه سازی تا سال 2020 باقی بماند اما دست هایی در پنتاگون این جنگنده شایسته و لایق را به نفع F-18 کنار زد.

 

مشخصا ت :

تعداد خدمه : 2 نفر

طول  و ارتفاع : 19.1متر و 4.88متر

ماکزیمم سرعت : 2.34 ماخ ( 2485کیلومتر در ساعت)

برد رزمی : 970 کیلومتر



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد