آشنایی با هواپییمای پیشرفته SU-47 ( قسمت دوم )

مانور :


سوخو-47 در سرعت های زیر سرعت صوت نیز چالاکی زیادی دارد . توانا بودن در تغییر کردن و دگرگون شدن مسیر پرواز و زاویه ی حمله در جنگ وهمچنین حفظ قابلیت مانور در سرعتهای مافوق صوت در زمان تغییر مسیر نیز یکی دیگر از ویژگی های این جنگنده است . سوخو-47 قادر به شتاب گرفتن تا 1,6 ماخ و تحمل ارتفاعی در حدود فشار 9- جی است.
بیشترین مقدار چرخش در جنگنده های جهان  و محدودیت کمتر و مسافت بالاتر و همچنین نداشتن محدودیت درشلیک موشک ها  در سرعت های بالا , اینها معیارهای مهمی در حمله های برتری هوایی هستند . سوخو-47 قابلیت مانور خیلی بالایی دارد و اینها هستند که این جنگنده را در نهایت زوایای حمله کردن کنترل می کنند . چرخش زیاد این جنگنده نکته خیلی مهمی در جنگهای نزدیک ( داگ فایت ) و حلقه زدنهای معمولی و بزرگ است , مخصوصا در زمانی که در جنگ هوایی درون منطقه ی عملیاتی مواجه می شوید با انفجار متوالی هدف هایتان ان هم در مناطق متفاوت , این چرخش های بزرگ به خلبان این اجازه را میدهند تا جنگنده را به سرعت به سوی هدف بعدی قرار داده تا شلیک تسحیلات اغاز شود . مثل بیشتر جنگنده ها که  با سیستم کنترل با سیم هدایت می شوند . سوخو-47 موفق به انجام مانورهایی در حال ثبات نیز شده است .

جنگنده هایی که بالهایشان رو به جلو است در مقایسه با جنگنده هایی که بالهایشان رو به عقب است در منطقه ی عملیا تی مشابه, توانسته اند امتیازاتی بدست اورند که عبارتند از:

                       لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید


  اگر اکانت جیمیل دارید ما را در گوگل پلاس  با کلیک بروی لینک زیرمحبوب کنید



1-      برا به پسای بیشتر
2-      قدرت بیشتر در انجام حرکات در داگفایت
3-      شعاع عملیاتی بیشتر در سرعتهای زیر صوت
4-      بهتر بودن حالت مقاومت در حالت استل ( از حرکت انداختن موتور برای مدت
کوتاهی به منظور گیج کردن موشکها و یا موفقیت در داگفایتها ) و همچنین
تقویت حالت ضد چرخش برای نسبت به برا به پسا
5-      بهتر بودن پایداری جنگنده در زوایای حمله ی بالا
6-      کمترین سرعت پرش
7-      تیک اف ( بلند شدن هواپیما ) و نشستن در باند کوچکتر

بدنه :

بدنه ی سوخو-47 به صورت بیضی شکل و اسکلت جنگنده اساسا  تشکیل شده از
الیاژهای الومینیوم و تیتانیوم به همراه 13% از مواد کامپوزیتی , رادار و
انتن جنگنده در قسمت جلویی قرار دارند . این جنگنده دارای یک سطح افقی به
منظور بوجود اوردن نسبت برا به پسا و نیروی ضد چرخش است .



بالها :


بالهای رو به جلویی که در وسط جنگنده قرار گرفته اند ( به منظور برا به پسا ) به جنگنده شکل و ظاهر غیر معمولی را میدهند , این ظاهر باعث شده است تا اسم های مستعاری چون ( دیو و شیطان ) و ( قلاب سنگ ) را به این پرنده ی اهنین نسبت دهند . قسمت قابل توجهی از برا ( از جا کندن ) حاصل تولید بال رو به جلو است که در گوشه  هواپیما واقع شده اند , به این شکل

برا در مضیقه حالت استل نیست . شهپرها ( قسمت متحرک بال هواپیما ) بقایای اثر بخشی در بیشترین زاویه حمله هستند, همچنین در حفظ کنترل هواپیما هنگام وزش باد نقش بسزایی دارند . تقریبا 90%از جنس بالهای جنگنده از کامپوزیت تشکیل شده است . بالهای رو به جلوی وسطین دارای شیب نسبتا زیادی هستند که به شعاع عملیاتی زیاد جنگنده کمک می کنند. لبه هدایت کننده ی بالها نیز از مخلوطی نرم تشکیل شده است که توسط تخته های منحرف کننده  به لبه ها چسبانده شدند . قسمت متحرک بالها ( شهپرها ) روی لبه ی بالها قرار داده شده اند . ذوزنقه هایی که مربوط به قسمت ایرودینامیکی جنگنده هستند وصل شده اند به امتداد لبه ی بالهای هدایت کننده . در قسمت پایینی این جنگنده تسحیلات در داخل بدنه قرار می گیرند و در نتیجه این همه استرس و تنش فقط برای بالهای رو به جلو بود . چرخش هواپیما در حالی که خالی از تسحیلات بود احتیاج داشت به قرار گرفتن بالها در خلاف جهت هندسی دیگر جنگنده ها که بالهایشان رو به جلو بود , برای ساخت چنین     بال هایی باید پوسته هایی را که از مواد متفاوت ساخته شده بودند بر روی بالها کار بگذارند . با این وجود این جنگنده در ابتدا تنها میتوانست تا 1.6 ماخ سرعت بگیرد ولی به تازگی با بهتر کردن مدل قبلی و تجهیزتر کردن این جنگنده این رکورد شکسته شد . ولی این رکورد جدید مشخص نیست  که تا چه حد پیشرفت کرده است



 گردآوری :M.hosaini

مترجم: مهدی زمانی

ایمیل مترجم:mahdizamani97@gmail.com

 منبع: ماهنامه جنگ افزار

                    

                                                  

نظرات 1 + ارسال نظر
مهتاب 1390/06/05 ساعت 14:13

ایول عجب وبلاگ توپی دارین از مهدی تشکر میکنم چون خیلی چیزای باهالی مینویسه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد