مانور :
سوخو-47 در سرعت های زیر سرعت صوت نیز چالاکی زیادی دارد .
توانا بودن در تغییر کردن و دگرگون شدن مسیر پرواز و زاویه ی حمله در جنگ وهمچنین
حفظ قابلیت مانور در سرعتهای مافوق صوت در زمان تغییر مسیر نیز یکی دیگر از ویژگی
های این جنگنده است . سوخو-47 قادر به شتاب گرفتن تا 1,6 ماخ و تحمل ارتفاعی در
حدود فشار 9- جی است.
بیشترین مقدار چرخش در جنگنده های جهان و محدودیت
کمتر و مسافت بالاتر و همچنین نداشتن محدودیت درشلیک موشک ها در سرعت های
بالا , اینها معیارهای مهمی در حمله های برتری هوایی هستند . سوخو-47 قابلیت مانور
خیلی بالایی دارد و اینها هستند که این جنگنده را در نهایت زوایای حمله کردن کنترل
می کنند . چرخش زیاد این جنگنده نکته خیلی مهمی در جنگهای نزدیک ( داگ فایت ) و
حلقه زدنهای معمولی و بزرگ است , مخصوصا در زمانی که در جنگ هوایی درون منطقه ی
عملیاتی مواجه می شوید با انفجار متوالی هدف هایتان ان هم در مناطق متفاوت , این
چرخش های بزرگ به خلبان این اجازه را میدهند تا جنگنده را به سرعت به سوی هدف بعدی
قرار داده تا شلیک تسحیلات اغاز شود . مثل بیشتر جنگنده ها که با سیستم
کنترل با سیم هدایت می شوند . سوخو-47 موفق به انجام مانورهایی در حال ثبات نیز
شده است .
لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید
اگر اکانت جیمیل دارید ما را در گوگل پلاس با کلیک بروی لینک زیرمحبوب کنید
بالها :
بالهای رو به جلویی که در وسط جنگنده قرار گرفته اند ( به منظور برا به پسا ) به جنگنده شکل و ظاهر غیر معمولی را میدهند , این ظاهر باعث شده است تا اسم های مستعاری چون ( دیو و شیطان ) و ( قلاب سنگ ) را به این پرنده ی اهنین نسبت دهند . قسمت قابل توجهی از برا ( از جا کندن ) حاصل تولید بال رو به جلو است که در گوشه هواپیما واقع شده اند , به این شکل
برا در مضیقه حالت استل نیست . شهپرها ( قسمت متحرک بال هواپیما ) بقایای اثر بخشی در بیشترین زاویه حمله هستند, همچنین در حفظ کنترل هواپیما هنگام وزش باد نقش بسزایی دارند . تقریبا 90%از جنس بالهای جنگنده از کامپوزیت تشکیل شده است . بالهای رو به جلوی وسطین دارای شیب نسبتا زیادی هستند که به شعاع عملیاتی زیاد جنگنده کمک می کنند. لبه هدایت کننده ی بالها نیز از مخلوطی نرم تشکیل شده است که توسط تخته های منحرف کننده به لبه ها چسبانده شدند . قسمت متحرک بالها ( شهپرها ) روی لبه ی بالها قرار داده شده اند . ذوزنقه هایی که مربوط به قسمت ایرودینامیکی جنگنده هستند وصل شده اند به امتداد لبه ی بالهای هدایت کننده . در قسمت پایینی این جنگنده تسحیلات در داخل بدنه قرار می گیرند و در نتیجه این همه استرس و تنش فقط برای بالهای رو به جلو بود . چرخش هواپیما در حالی که خالی از تسحیلات بود احتیاج داشت به قرار گرفتن بالها در خلاف جهت هندسی دیگر جنگنده ها که بالهایشان رو به جلو بود , برای ساخت چنین بال هایی باید پوسته هایی را که از مواد متفاوت ساخته شده بودند بر روی بالها کار بگذارند . با این وجود این جنگنده در ابتدا تنها میتوانست تا 1.6 ماخ سرعت بگیرد ولی به تازگی با بهتر کردن مدل قبلی و تجهیزتر کردن این جنگنده این رکورد شکسته شد . ولی این رکورد جدید مشخص نیست که تا چه حد پیشرفت کرده است
گردآوری :M.hosaini
مترجم: مهدی زمانی
ایمیل مترجم:mahdizamani97@gmail.com
منبع: ماهنامه جنگ افزار
ایول عجب وبلاگ توپی دارین از مهدی تشکر میکنم چون خیلی چیزای باهالی مینویسه