ما اصلا به اینترنت نیازی نداریم!



به گزارش ایتنا به نقل از مهر، مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین بررسی‌های خود که بر روی وضعیت دسترسی به اینترنت در مدارس کشورهای مختلف صورت گرفته ایران را از نظر شاخص دسترسی به اینترنت در مدارس در بین ۱۴۲ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار داده است.
در این رده ‌بندی کشورهای ایسلند، سوئد، استونی، فنلاند، هلند، سنگاپور، قطر، دانمارک، سوئیس و کره جنوبی با کسب بالا‌ترین نمره، رده ‌های اول تا دهم را از آن خود کرده‌اند و کشورهای بوروندی، یمن، ‌ آنگولا، چاد و هائیتی در پایین‌ترین رده جدول دسترسی به اینترنت در مدارس قرار گرفته‌اند. همچنین چین - پرجمعیت‌ترین کشور جهان در این رده‌بندی رتبه ۲۸ را به خود اختصاص داده است.

در منطقه خاورمیانه بهترین وضعیت از نظر شاخص دسترسی مدارس به شبکه اینترنت مربوط به کشورهای قطر، امارات و بحرین است و ایران از نظر این شاخص در بین کشورهای خاورمیانه، بالا‌تر از سوریه قراردارد و این در حالی است که براساس آمار وب سایت Internet World Stats بیش از نیمی از کاربران اینترنت خاورمیانه به کشور ایران اختصاص دارند. به بیانی دیگر از ۷۲ میلیون و ۴۹۷ هزار و ۴۶۶ نفر کاربر اینترنت این بخش از جهان، ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر اینترنتی به ایران اختصاص دارد و از این رو ایران پرکاربر‌ترین کشور در خاورمیانه به شمار می‌رود.

مدارس ایران به اینترنت ملی وصل می‌شوند
به گزارش ایتنا به نقل از مهر، تلاش‌های مشترک دو وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش برای اتصال مدارس کشور به شبکه ملی اینترنت از سال ۸۶ آغاز شد که در فاز پایلوت منجر به اتصال ۵۸۰۰ مدرسه به این شبکه شد. براین اساس مقررشد در یک بازه زمانی ۳ تا ۵ ساله تمامی مدارس کشور که حدود ۱۵۰ هزار مدرسه در ۱۰۰ هزار نقطه است تجهیز و متصل به شبکه ملی اینترنت شوند. ضمن آنکه امکان توسعه کیفیت آموزش تحصیلی در مدارس کشور اقتصاد پذیر نیز باشد و در قالب اجرای پروژه‌ها و مناسبت‌های ملی و انجام طرح‌های آمارگیری نیز بصورت الکترونیکی از بستر ایجاد شده استفاده شود.

در آن زمان تدوین طرح جامع اتصالات وزارت آموزش و پرورش، برقراری ارتباط ۲۰ هزار نقطه به شبکه ملی اینترنت در فاز نخست، ایجاد ایمیل رایگان برای جامعه دانش آموزی کشور، تجهیز ۵۰۰ آزمایشگاه فناوری اطلاعات در مدارس و تولید محتوای الکترونیکی ۵۰ عنوان درسی دردستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت.

شهریورماه سال گذشته نیز بار دیگر وزرای ارتباطات و آموزش و پرورش در نشست مشترکی ابعاد مختلف طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت را مورد بررسی قرار دادند و پیش بینی کردند که تا پایان سال تحصیلی ۹۰، اتصال ۷۰ هزار مرکز آموزشی به شبکه ملی اینترنت علمیاتی شود.

مدارس ایران به شبکه اینترنت جهانی نیاری ندارند
سعید مهدیون مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران که متولی اتصال مدارس به شبکه ملی اینترنت است از پیشرفت مناسب طرح اتصال مدارس به شبکه ملی خبرداد و تاکید کرد که لزوما نیازی به اتصال مدارس به شبکه اینترنت جهانی به صورت مستقیم وجود ندارد و شبکه ملی اینترنت تمامی نیازهای مدارس به اینترنت را تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌ای برای اتصال مدارس به شبکه اینترنت جهانی ندارد، ادامه داد: هم اکنون طرح اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات یا‌‌ همان اینترانت ملی در دست انجام است که این شبکه می‌تواند تمامی نیاز‌ها را پاسخ دهد.

مهدیون با تاکید براینکه البته بخشی از دسترسی اینترنت از طریق شبکه رشد که مسئولیت آن برعهده آموزش و پرورش است تامین خواهد شد اضافه کرد: دسترسی لازم به اطلاعات و کاربردهای مورد استفاده آن از طریق شبکه ملی اینترنت ممکن می‌شود و دیگر نیازی نیست که مدارس به صورت مستقیم به شبکه اینترنت متصل شوند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات تاکید کرد که این برنامه طبق زمان بندی پیش می‌رود و قرار است در هر فاز ۲۰ هزار مدرسه کشور تحت پوشش این شبکه قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ایران در مورد رتبه ۱۱۸ ایران در میان ۱۴۲ کشور جهان از نظر شاخص دسترسی مدارس به اینترنت خاطرنشان کرد که شبکه ملی اطلاعات نیازهای اینترنت را هم تامین خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این شبکه برای پاسخگویی به نیاز کادر آموزشی و محصلان در مدارس در نظر گرفته شده است گفت: با اتصال مدارس به شبکه ملی، امکان ارائه دروس الکترونیکی و ایجاد مدارس هوشمند فراهم شده و برنامه‌هایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تدوین می‌شود در این شبکه کاربردی خواهد شد.

مهدیون تصریح کرد که ابزارهای فنی این طرح آماده است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده ۱۰۰ هزار مدرسه فیزیکی تا پایان برنامه پنجم توسعه به شبکه ملی اینترنت یا‌‌ همان اینترانت داخلی متصل خواهند شد.

ایران در اتصال مدارس دیگر کشور‌ها به اینترنت جهانی مشارکت می‌کند
سال گذشته یکی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از مشارکت ایران در اتصال مدارس دنیا به شبکه اینترنت جهانی خبرداد و با اشاره به انتخاب ایران به عنوان نائب رئیس گروه مطالعاتی ۲ اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) که می‌تواند بر نقش مستقیم و بدون واسطه کشورمان در سیاستگذاری‌های این اتحادیه تاثیرگذار باشد گفته بود: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اتحادیه جهانی مخابرات، پوشش تمامی مدارس دنیا به شبکه اینترنت است و در این راستا ایران تمامی تلاش خود را به عنوان یکی از اعضای اصلی این اتحادیه بکار خواهد گرفت و به طور حتم نقش پررنگی در اجرای این طرح خواهد داشت.

صمد مومن بالله – معاون پیشین وزیر ارتباطات - با تاکید بر تلاش برای افزایش سرعت فرهنگی و محتوایی کشورهای فقیر برای دسترسی به اینترنت خاطرنشان کرد: ایران هماهنگ با جامعه جهانی از زوایای مختلف برای اجرای این طرح تلاش می‌کند و براین اساس پیشنهاد تشکیل تیمهای مطالعاتی و عملیاتی را برای اجرای پروژه‌های مخابراتی جهان به ITU داده تا در چارچوب منافع کشور‌ها، این پروژه‌ها اجرایی شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
Ali 1390/06/26 ساعت 20:53 http://Sami0094.blogfa.com

SalaM AxiX
WeB Khob o JaleBi Dari
B Webe Manam Sar Bzani Khoshal Misham
Nazar Yadet Nare!
Age Ba Tabadole Link Ham Movafegh Budi Mano Ba Esmam Belink Bad Bem BEgo Ba Ch Esmi Belinkamet
Fln !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد