نبرد المنصوره قسمت سوم

در حدود ساعت 3:52 رادارهای مصری یک موج دیگر از هواپیماهای دشمن را کشف کردند که تعداد انها در حدود 60 فروند فانتوم و اسکای هاوک براورد شد . این هواپیماها نیز در ارتفاع کم و از سمت دریا در حال نزدیک شدن بودند ظاهرا ماموریت انها این بود که هر هدفی که از حملات موج دوم حمله سالم مانده بود را نابود کنند . 8فروند میگ21 دیگراز پایگاه انشاس برای رهگیری انها به هوا برخاستند . زمانی که موج سوم بر فراز دلتای رود نیل با رهگیرهای مصری در گیر شد موج دوم هواپیماهای اسرائیلی در حال فرار به سمت شرق بودند در حالی که شلیک موشک ها در اسمان ادامه داشت 20 فروند میگ 21 برای سوختگیری فرود امدند و دوباره به اسمان بازگشتند . لیدر موج سوم دریافت که حملات قبلی به نتیجه نرسیده اند ومیگ ای هدر اس هستند بیش از حدی هستند که او انتظار داشت . لیدر اسرائیلی دستور بازگشت داد و با عبور اخرین جنگنده ی اسرائیلی در ساعت 4:08 به سمت شرق کانال سوئز نبرد هوایی المنصوره پایان گرفت .

رادیو قاهره در برنامه ی اخبار ساعت 10 خود اعلام کرد که در همان روز چند نبرد هوایی بر فراز فرودگاه های نظامی مصر و بیشتر در شمال دلتای نیل صورت گرفته اند . همچنین اعلام کرد که مصر در برابر 3 جنگنده ای که از دست داد توانست

لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهد بفرمایید

 15 فروند هواپیمای دشمن را از اسمان به پایین بکشد . تعداد بیشتری از هواپیماهای دشمن نیز توسط توپ های ضد هوایی سرنگون شده اند .

فردای ان روز رادیوی اسرائیل هم اعلام کرد که نیروی هوایی اسرائیل توانسته است 15 فروند هواپیمای مصری را سرنگون کند . این عدد کمی بعد به 7 فروند کاهش یافت .

در بررسی های پس از جنگ نیروی هوایی مصر امار مورد ادعای خود در زمینه ی شکار جنگنده های اسرائیل را به 17 فروند هواپیما افزایش داد و در برابر ساقط شدن 6 فروند میگ خود را تایید کرد . 3 هواپیما توسط دشمن سرنگون شدند و 2 هواپیما به علت کمبود سوخت سقوط کردند . اخرین هواپیما هم در هنگام برخاستن به علت برخورد با قطعات یک فانتوم سرنگون شده اتش گرفت و سقوط کرد .

2 خلبان مصری در جریان نبرد کشته شدند و بقیه به سلامت از هواپیمایشان بیرون پریدند . خواه این امار دقیق باشند یا نه این نبرد مانند نبرد هوایی که سال پیش تقریبا در همین محل و در برابر اسکادران 723 کروسیدر درگفت یک پیروزی برای مصر به شمار می رود . نام شهر دانشگاهی کوچک المنصوره دوباره بر زبان ها جاری شد . نامی که به زبان عربی به معنی پیروز است .

 

صداهی از کابین هواپیما

مدحت عرفا ( ارتشبد کنونی نیروی هوایی مصر ) در باره ی نبرد هوایی ان روز می گوید : من در ان زمان هنوز ازدواج نکرده بودم و در حقیقت پایگاه خانه ی اصلی من به شمار می رفت . در گذشته ماموریت اصلی من بمباران شبانه ی مواضع دشمن بود . در روز 7 اکتبر ( اولین کوشش اسرائیلی ها برای ضربه زدن به المنصوره ) یک فانتوم به جیپ حام من حمله کرد و در اثر واژگون شدن جیپ زخمی شدم . من هیچ دردی احساس نمی کردم و فردای شب ان روز در یک حمله هوایی به سینا شرکت داشتم پس از اتمام ان ماموریت درد به قدری زیاد شد که مرا به بیمارستان فرستادند . معاینات نشان داد که چند تا از ماهیچه های من پاره شده اند . دکتر پیشنهاد کرد تا از صحنه ی جنگ خارج شوم و قول داد که در بیمارستان نیروی هوایی در قاهره مرا دوباره معاینه کند اما من نیز مانند دیگر خلبان هایی که مجروحیت سطحی داشتند از این کار سربازدم .

من در روز 12 اکتبر توانستم یک فروند فانتوم را شکار کنم و چند ماموریت دیگر نیز انجام دادم اما در نهایت به جایی رسیدم که دیگر نمیتوانستم دستم را تکان بدهم و در روز 18 اکتبر ناچار به ماندن بر روی زمین شدم . در روزی که نبرد المنصوره روی داد دست من بانداژ شده بود . من از خلبان های وضعیت یک بودم . ما 4 فروند میگ داشتیم که قرار بود به عنوان ذخیره به کار روند . در ساعت 3:30 به دسته ما دستور پرواز داده شد .

نبرد قبلا اغاز شده بود و ما 2 دقیقه دیر به منطقه ی درگیری ها رسیدیم . صحنه ی وحشتناکی بود چرا که من تا به ان روز چنین تعدادی از جنگنده هارا در یک منطقه ندیده بودم . ما نه تنها هواپیماهای دشمن را شکار می کردیم بلکه به دیگر هم قطاران خود اخطار می دادیم که یک جنگنده ی دشمن در تعقیب انهاست . این گونه بود که توانستیم جان بسیاری از دوستانمان را نجات دهیم . پس از این که سوخت من به اتمام رسید فرود امدم ولی هنگامی که هواپیماهای اسرائیلی به سوی شرق باز میگشتند میتوانستم دوباره پرواز کنم و به تعقیب انها بپردازم .

*ادامه دارد*


گردآوری : m.hosaini

منبع : ماهنامه جنگ افزار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد