شکارچی جسور، ضد ماهواره ای قدرتمند

حدود 54 سال پیش آمریکا جنگ ستارگان عملی کرد با ساخت شکارچی که هدفش تنها ماهواره ها بود

 

شوروی  و آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم وارد یک کشمکش و رقابتی وحشتناک شده بودند که در مجامع بین المللی با عنوان جنگ سرد یاد میشود .این رقابت ها بیش از همه در صنعت جنگ افزار خودنمایی میکرد. اگر آمریکا جنگ افزاری را آزمایش میکرد روسیه مدتی بعد ضد آن یا سلاحی جدید را آزمایش میکرد. در 4 اکتبر 1957 شوروی ماهواره اسپوتنیک 1 را در مدارزمین قرار داد. هرچند مقامات شوروی این هدف این ماهواره را هواشناسی اعلام کرد اما با توجه به اینکه رقابت شدیدی بر سر کسب اطلاعات از دشمن در این دو کشور حاکم بود نمیتوان گفت تنها هدف این عمل هواشناسی بوده  مسلما شوروی به فکر از همان ابتدا به فکر ساخت ماهواره جاسوسی بوده بنابراین درسال 1958 با توجه به خطر روز افزون گسترش ماهواره های جاسوسی آمریکا طرح یک سلاح ویژه مقابله با ماهواره را به اجرا در آورد. این سلاح در طرحی به نامws199به تولید رسید . سلاح جدید موشکی بود که قابلیت خروج از جو ، رهگیر ی ماهواره و انهدام  ماهواره دشمن را داشت . این موشک BOLD ORIONنامیده شد که به معنای شکارچی جسور است .به منظور کاهش هزینه های سرسام آور از طرح موشک بالستیک GAM87SKYBOLT به عنوان طرح پایه استفاده شد به دلیل اینکه قرار بود این موشک


Share
لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

خارج از اتمسفر نیز حرکت کند؛از این رو به دو پیشران یکی قبل از خروج از اتمسفر و دیگری برای خارج اتمسفر در نظر گرفته شد.مرحله اول  شامل یک موتور سوخت جامد از نوع تیوکولTX20بود این موتور زمانی که موشک از هواپیما جدا میشد روشن شده و موشک را به صورت عمودی به سمت بالا و خروج از اتمسفر هدایت میکرد زمانی که  موشک به محدوده اتمسفر  رسید موتور اول خاموش و از موشک جدا میشد و موتور دوم که از نوع ABLX/248ALTAIR بود روشن میشد این موشک در شرایط خلا نیز بکار خود ادامه میدهد. این موشک تنها از هواپیما قابل پرتاب بود و هیچ یک از لانچر های زمینی توانایی پرتاب آن را نداشتند . این موشک در قسمت عقب خود دارای شهپرهایی بود که به محض روشن شدن موتور ، موشک را به حالت عمودی قرار میداد. همچنین قادر بود بسته به ماموریت و نوع ماهواره کلاهک های متعارف یا اتمی را با خود حمل کند . اولین و آخرین آزمایش این موشک در سال 1958اتفاق افتاد. این موشک روی یک B-47 نصب شد و به منظور واقعی نمودن شرایط آزمایش هواپیما ابتدا تا ارتفاع 10700متری (پا35000) اوج گرفت و موشک را شلیک کرد به منظور مشخص کردن مسیر این موشک در آن زمان این موشک به ردگذار های آتشین (مثل فشنگ رسام) مجهز شد .

سرانجام موشک از فاصله ی 4 مایلی ماهواره اکسپلورر6 عبور کرد و مدتی بعد در فاصله ای دورتر توسط ایستگاه زمینی منفجر شد به این ترتیب موفقیت آن مشخص شد . طول این موشک 11متر و قطر آن 79سانتیمتر بود برد این موشک 1000مایل برابر با 1600 کیلومتر ذکر شده است در مجموع 12 فروند از این موشک تولید شد که که یکی از آنها آزمایش شد و بقیه علیه شوروی سابق استفاده نشد ( مالیات مفت آمریکایی ها ) ولی جواب سنگینی به برنامه ی فضایی شوروی نیز بود. امروزه نیروی هوایی ارتش آمریکا از موشک های ASM135برای حمله با دفاع فضایی استفاده میکند.

  گردآوری : E.SADEGHI

منبع : ماهنامه جنگ افزار شماره 83 ص 17

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد