موشک V2، تکنولوژِی بسیار پیشرفته آلمان نازی

ژنرال والتر دورنبرگر با دکتر ورنر ون برون در اواسط 1943 نحس ترین سال رایش سوم با هم ملاقات کردند و با هم روی یک پروژه مشترک کار کردند که حاصل ان یکی از برترین اختراعات قرن بیستم و پدر موشک های بالستیک امروزی شد .

V – 2

پایه ی این همکاری ها زمانی گذاشته شد که اوضاع رایش اشکارا رو به وخامت گذارده شده بود بمباران های شبانه روزی متفقین که هر دفعه حداقل با 15 بمب افکن انجام می شد اقتصاد المان را در هم کوفته بود و راین لند قلب صنعتی المان و مهم ترین مرکز تجاری  المان در حال خرد شدن بود بعد از فجایع استالینگراد و العلمین ارتش المان مدام در حال عقب نشینی بود و المان دیگر به هیچ وجه قادر به نبرد در دو جبهه نبود در نتیجه بدست امدن صلح با یکی از طرفین لازم بود و از انجایی که روسها به هیچ وجه صلح را قبول نمیکردند تنها گزینه ی باقی مانده فرماندهی عالی المان بریتانیای کبیر و ایالات متحده امریکا بود و کاملا واضح بود که اگر بریتانیا صلح را قبول کند صلح با امریکا هم تحصیل می شود برای این که بریتانیا وادار به صلح شود دو راه وجود داشت یکی نابودی کامل نیروی دریایی بریتانیا و دیگری بمباران شدید زیر بنایی صنایع نظامی و شهرهای انگلیسی با توجه به این که ناوگان دریایی المان تقریبا نابود شده بود و u – boat ها در حال عقب نشینی از اتلانتیک بودند تنها راه باقی مانده راه دوم شد .

ولی نیروی هوایی المان نازی هم کمر شکسته بود و از 1943 حتی قادر به دفاع از خاک رایش نبود چه برسد به نفوذ به خاک مجمع الجزایر بریتانیا و بمباران کامل ان در حد به زانو در اوردن ان . پس راه حل چه بود ؟ پاسخ سلاحی بود که مثل بمب افکن باشد اما

ارزانتر و بدون سرنشین باشد چیزی که امروزه به اسم موشک میشناسیمش در واقع موشک چیزی نبود که المان ها انرا اختراع کرده باشند در واقع ازهزاران سال قبل موشک اختراع شده بود و ان هم به وسیله ی چینی ها که با باروت سیاه ویک تکه چوب توخالی که به ان متصل شده بود بر علیه مغول ها استفاده کردند که البته این موشک ها چون خیلی کوچک بودند و هیچ گونه هدفگیری هم در کار نبود این موشک ها معمولا هیچ گونه تلافاتی وارد نمی کردند و فقط جهت ایجاد سروصدا , علامت دادن و ترساندن اسب های دشمن استفاده می شدند این توسط مغول ها در جنگ با مسلمانان استفاده و مسلمانان هم از ان در برابر اسپانیا استفاده کردند و این گونه موشک به اروپا راه یافت کمی بعد تیپو سلطان هندی هم در نبرد بر ضد استعمارگران انگلیسی از موشک استفاده کرد که هم از نظر اندازه و هم هدفگیری بهبود زیادی یافته و تلفات زیادی بر دشمن استفاده کرد انگلیسی ها هم موشک های غنیمتی را توسعه دادند و در جنگ واترلو علیه ناپلیون استفاده کردند و انرا به متحدانشان مثل المانی ها داند و در واقع اولین استفاده المانی ها از موشک از ان موقع شروع شد ولی ان موشک ها خیلی ابتدایی بودند و در واقع طرح V – 2 خیلی مبتکرانه بود .

(vergeltungswaffe zwei) که بعد ها به V -2 شهرت یافت اولین موشک بالستیک دنیا بود اولین طرح ان در اکتبر 1943 در دریای بالتیک ازمایش شد ولی معلوم نیست موفقیت امیز بوده یا نه این موشک که با نام A – 4 هم شناخته می شود 67 سال پیش در روز 13 ژوئن سال 1944 میلادی نخستین موشک V 1 المان به شهر لندن اصابت کرد . این نخستین بار در تاریخ جنگ های جهان بود که یک شهر هدف یک بمب پرنده قرار می گرفت .

که بعد ها به V -2 شهرت یافت اولین موشک بالستیک دنیا بود اولین طرح ان در اکتبر 1943 در دریای بالتیک ازمایش شد ولی معلوم نیست موفقیت امیز بوده یا نه این موشک که با نام A – 4 هم شناخته می شود 67 سال پیش در روز 13 ژوئن سال 1944 میلادی نخستین موشک V 1 المان به شهر لندن اصابت کرد . این نخستین بار در تاریخ جنگ های جهان بود که یک شهر هدف یک بمب پرنده قرار می گرفت .

پس از پیاده شدن نیروهای متفقین در سواحل نرماندی فرانسه , هیتلر در اخرین تلاش هایش برای بدست اوردن کنترل اوضاع تصمیم گرفت با بمباران مردم بریتانیا را به وحشت بیندازد .

دانشمندان المانی از سال 1942 برای تولید بمب های پرنده تحقیقات خود را اغاز کرده بودند .

پس از ازمایش موفقیت امیز موشک های v1  و v2 هیتلر دستور داد در مناطق پادوکاله و کوتانتن در خاک فرانسه بونکر های ضد بمب با سقف و دیواره هایی به ضخامت 5 متر احداث شوند که در انها سکو ها ی پرتاب موشک های v1 و v2 و این موشک ها نگهداری می شدند .

انگاه به دستور هیتلر این موشک ها به طور انبوه تولید و انبار شدند . بعد از برخورد نخستین موشک v1 با شهر لندن به مدت 3 ماه هر روز 70 موشک v1 به سوی شهر لندن پرتاب می شدند اما به دلیل سرعت نسبتا کم این موشک ها هواپیماهای بریتانیایی و پدافند های لندن انها را ردیابی و در اسمان شکار می کردند .

اما در جریان این 3 ماه 6000 نفر از مردم شهر لندن توسط موشک های v1 المانی جان خود را از دست دادند .

سرانجام به لطف میشل هولار , یک عضو نیروی مقاومت فرانسه که محل 106 سکوی پرتاب موشک ها ی v1 را یافت و این اطلاعات را در اختیار متفقین قرار داد , نیروی هوایی بریتانیا تک تک سکو های پرتاب را بمباران کرد و خطر موشک ها ی v1 را برطرف کرد .

اما از روز 8 سپتامبر سال 1944 میلادی موشک های جدیدی لندن را مورد هدف قرار دادند . موشک های V2 که هر یک حامل یک تن مواد منفجره بودند .

سیستم هدایت V2 دقیق نبود و اغلب انها از مسیر خود منحرف می شدند .

در مجموع 1100 موشک V2 با لندن اصابت کردند و 2700 نفر از مردم شهر لندن را به قتل رساندن تا اینکه پرتابV2 ها نیز در مارس 1945 متوقف شد .

این نخستین بار در تاریخ جنگ های جهان بود که یک شهر هدف یک بمب پرنده قرار می گرفت . با خاتمه ی جنگ جهانی دوم و شکست المان نازی اغلب دانشمندان موشکی المانی توسط امریکایی ها و روس ها  اسیر شده و با انها به همکاری پرداختند . این سراغاز مسابقه برای فتح فضا بود .

ما فوق صوت حرکت می کرد وزن کلاهکش 220 کیلو گرم بود و 2200 کیلومتر برد داشت و نزدیک 46 فوت ارتفاع داشت و محل ساخت ان کامرزدورف ر 60 مایلی برلین بود جایی که 80 دانشمند روی ان کار می کردند البته استارت این طرح از 1935 به بعد در شهر پینه مونده زده شد و اولین ازمایش ان را در 1942 و اکتبر ان سال انجام دادند این طرح بنابر سفارش جامعه موشکی المان انجام شد بعد از فجایع 1943 ادولف هیتلر تصمیم گرفت که از v2 استفاده کند و هدف لندن در نظر گرفته شد و از 1944 تا اخرین ماه های جنگ این کار ادامه یافت این موشک ها در فرانسه مستتر شدند ولی بعد از ازاد سازی بلژیک موشک ها فقط از شهر های المانی شلیک می شدند ان هم بر علیه شهر های فرانسه تا اخر جنگ ده ها موشک به غنیمت متفقین در امده و پایه ی موشک ها ی بالستیک امروزی شدند . V2 طرح خوبی بود اما معایب زیادی داشت مهمترینش سوختش بود اولا سوخت مایع برای اماده سازی ساعت ها وقت می خواهد و به علاوه ی هر ثانیه 1000000 لیتر الکل مایع و اکسیژن مصرف می کرد و کلی پر هزینه بود بودجه ای که مسئولان رایش سوم بر روی ان صرف کردند کلی حقوق سلاح های دیگر را بلعید در حالی که تمام قوا نابود شده بودند هیتلر تصمیم گرفت اقتصادش را بر این قمار بر باد دهد .

توضیحات تکمیلی

موشک V2 المانی در هشتم سپتامبر 1944 در میان بهت و حیرت مردم انگلیس , لندن را زیر اتش قرار داد . حرف V در زبان المانی مخفف کلمه ی (vergeltung) به معنی انتقام می باشد و هدف از به کارگیری پسوند 2 به این منظور بود که بفهمانند سری این سلاح ها به دنبال هم وارد عمل خواهند شد . V2 از روی لانچر به صورت عمود به هوا پرتاب می شد و پس از اوجگیری ( به ارتفاع 25 کیلومتر ) و خارج شدن از جو به سمت هدف متمایل میشد و زمانی که زاویه ی حمله ی موشک به 45 درجه می رسید موتور از کار می افتاد و موشک مسیر بالستیکی خود را طی می نمود .

در موشک V2 دو مخزن آلومینیومی ( یکی برای اکسیژن مایع به ظرفیت 11000 پوند و دیگری برای الکل به ظرفیت 75000 پوند ) طراحی شده بود .

مشخصات

طول موشک : 14 متر

قطر موشک 70 / 1 متر

وزن موشک : 13 تن

وزن سرجنگی 950 کیلو گرم

زمان پرواز : 5 الی 6 دقیقه

برد موشک با سرعت ماکزیمم 350 کیلو

 

گردآوری : M - HOSEINI

منبع : ماهنامه ی جنگ افزار   

      

نظرات 1 + ارسال نظر
lمسعود 1394/01/21 ساعت 14:59

ا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد