میلان ( قسمت اول )

میلان ) موشک ضد تانک )

 

نوع : موشک هدایت شونده ضد زره

خاستگاه : المان + فرانسه

خدمت : 1972 تا کنون

وزن : 1/7 کیلوگرم

طول : 2/1 متر

قطر : 125/0 متر

برد موثر : 2000 متر

برد نهایی : 3000 متر

موتور : راکت سوخت جامد

سرعت : 200 متر بر ثانیه

سامانه هدایت : نیمه اتوماتیک فرمان به خط دید با استفاده از سیم (SACLOS)

میلان موشک میان برد و قابل حمل ضد تانک است که توسط کمپانی Euromissile تولید شده‌است. این شرکت در منطقه Fontenay-aux-Roses در فرانسه واقع است. Euromissile در واقع کنسرسیومی است که توسط شرکت هوا و فضای دایملر کرایسلر از المان و شرکت هوا و فضای ماترا از فرانسه تشکیل شده‌است که در حال حاضر یک شرکتی تابعه از مجموعه EADS است.

این موشک برای اولین بار توسط ماترا فعال گشت و بعد از ان با Matra BAE Dynamics و Alenia Marconi در MBDA ادغام گشت.این سیستم تحت لیسانس بهارت دینامیک هند نیز ساخته شده‌است.

این سیستم برای ارتش فرانسه و آلمان توسعه داده شد و بیش از ۳۶۰۰۰۰ موشک و ۱۰۰۰۰ واحد پرتاب ساخته شده از سال ۱۹۷۲ تا کنون، میلان در ۴۳ کشور در دنیا در خدمت بوده‌است.

سامانه موشکی میلان از دو بخش موشک انداز و موشک تشکیل می‌شود.حمل و نقل میلان اولیه به وسیله نفر صورت می‌گرفت اما نمونه‌های بعدی آن روی خودروهای زرهی و غیر زرهی نیز مستقر شد.نمونه‌های مختلفی از این موشک تولید شد که عبارتند از Milan-۱,Millan-۲,Milan-۲T,Milan-۳,Milan-ER. در جنگ فالکند از موشک میلان با موفقیت زیاد برای انهدام پناهگاه‌ها زیر زمینی کشور آرژانتین استفاده شد.برنامه‌های طولانی برای جایگزینی موشک جاولین آمریکا با موشک گیل اسرائیل به جای موشک میلان وجود دارد.انگلستان در اواخر سال ۲۰۰۱ با هدف انجام آزمایش‌های موشکی تعدادی از سامانه‌های موشکی را خریداری کرد.دو سامانه موشکی هدایت شونده ضد تانک جاولین و گیل تنها رقبای میلان هستند که دولت انگلیس آنها را برای تجهیز ارتش و لشکر زرهی پیاده نظام خود انتخاب کرده‌است. میلان افزون بر تانک‌های رزمی می‌تواند هدف‌های دیگری همچون انواع هدف‌های ثابت در میدان نبرد را مورد حمله قرار دهد.در جنگ سال ۱۹۸۷ که بین دو کشور چاد و لیبی صورت گرفت ارزیابی شد که ۱۲ فروند موشک میلان که کشور چاد آن‌ها را بر روی کامیون‌های سبک تویاتا سوار کرده یود به تنهایی پاسخگوی بیش از ۶۰ دستگاه تانک T-۵۰ و T-۶۰ لیبی بودند.گزارشات دیگر از منابع مختلف موید این موضوع است.کشور مصر نیز در سال ۱۹۷۳ از این موشک در جنگ علیه رژیم اشغالگر قدس استفاده کرد.

تاریخچه

میلان از هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید برخوردار است.کنترل موشک از طریق بردار رانش (نازل‌های متحرک موتور برای تغییر جهات بردار رانش) انجام می‌شود و موشک نیز به تجهیزات نشانه روی حساس فروسرخ مجهز است.سامانه ردیابی فروسرخ با همکاری مشترک دو کشور فرانسه و آلمان ساخته شده‌است.زمانی که موشک پرتاب می‌شود چهار بالک انتهایی آن باعث حرکت موشک حول محور افقی و تثبیت آن در حین پرواز می‌شود.موشک انداز و تجهیزات نشانه روی با هم هستند و در پرتاب‌های زمینی این مجموعه روی یک سه پایه قرار می‌گیرد.این مکانیزم باعث می‌شود که بتوان موشک میلان را از روی تجهیزات و خودروهای نیمه زرهی نیز شلیک کرد. آماده کردن موشک میلان برای شلیک آسان سات.هنگام شلیک موشک تیر انداز فقط علامت نشانه روی خود را روی هدف نگه داشته و بقیه کارها به صورت خودکار توسط سامانه هدایت نیمه خودکار فرمان به خط دید انجام می‌شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد