X
تبلیغات
رایتل
X
تبلیغات
رایتل

بازدید : مرتبه
تاریخ : 1391/02/29

                            کونگ جینگ KJ20002000

چین در دهه گذشته سرمایه گذاری سنگینی را برای به دست اوردن توانایی اخطار پیشگیرانه هوابرد انجام داده است . در چند سال اخیر چندین طرح عرضه شده اند که کاجی 2000 پیشرفته ترین انها است . در اختیار داشتن 4 تا 6 فروند از این هواپیماها چین را قادر میسازند تا یک سیستم بومی پیشرفته c4isr را بنا کند . نیروی هوایی چین میتواند این تجهیزات را هم در عملیات دفاعی و هم در عملیات هجومی بکار گیرد .

گام اول : نگاه به بیرون یا پروژه انتونوف 50             

گام دوم : نگاه به درون یا پروژه ی کاجی 2000

در سال 1944 چین مذاکراتی را با روسیه و اسرائیل اغاز کرد تا بتواند از انها هواپیماهای اواکس پیشرفته ای را خریداری کند . در نهایت قرار شد که بدنه ی هواپیماهای روسی انتونوف 50 به همراه سیستم اخطار پیشگیرانه هوابرد اسرائیلی در ساخت این اواکس جدید استفاده شود رادار اسرائیلی فالکون به KJ2000صورت همبسته با سیستم های c3i کار میکرد و توسط صنایع هوایی اسرائیل توسعه یافته بود . در سال 1996 چین , روسیه و اسرائیل توافق کردند تا یک فروند از این اواکس ها به نیروی هوایی چین تحویل داده شود . قیمت این هواپیما 250 میلیون دلار بود .

 

بقیه مقاله در ادامه مطلب

در می 1997 اسرائیل و روسیه موافقت کردند که یک فروند اواکس را به قیمت 250 دلار اماده با این شرط که بتوانند در صرت نیاز 3 فروند دیگر نیز از این هواپیماها تولید کنند . روسیه تامین 20 درصد هزینه پروژه را عهده گرفت . در اکتبر 1999 و پس از چند بار تاخیر روسیه یک فروند انتونوف 50 را به اسرائیل منتقل کرد تا عملیات نصب رادار و تجهیزات الکترونیکی بر روی ان اغز شود . 

در ماه می 2000 طرف اسرائیلی تقریبا به انتهای کار رسیده بود اما رادار فالکون تبدیل به یکی از پر تنش ترین جدالها بین دولت امریکا و اسرائیل شد . در سال 2000 اعتراض مشاورین کلینتون نسبت به فروش فالکون به چین بیشتر و بیشتر شد . انها اصرار داشتند که اسرائیل از تصمیم خود منصرف شود چرا که این رادار را با رادار نصب شده روی اواکسهای امریکایی قابل رقابت میدانستند . در نهایت در جولای 2000 دولت اسرائیل مجبور شد تا معامله ی خود را با چین فسخ کند . چین با توسعه رادار فعال فاز – ارایه ای بومی خود به دخالت امریکا در پروژه اواکس چین واکنش نشان داد . توسعه رادار در موسسه 14 واقع در شهر نانجینگ انجام شد . رادار و تجهیزات الکترونیکی اسرائیلی که بر روی انتونوف 50 نصب شده بودند از روی هواپیما پیاده شدند و روسیه در سال 2002 هواپیما KJ2000را در اختیار چین قرار داد . نصب رادار چینی در اواخر سال 2002 بر روی انتونوف روسی اغز شد . اواکس جدید که کاجی 2000 نام گرفته بود اولین پرواز خود را در نوامبر 2003 انجام داد.

3 فروند هواپیمای دیگر نیز تولید شدند که یکی از انها به تجهیزات سوختگیری هوایی مجهز شده بود . گمان میشود که هواپیماهای بعدی بر روی بدنه ایلوشین 76 هایی که چین در اوایل دهه 90 از روسیه خریده بود ساخته شده اند .

بالاخره پس از ازمایش های گسترده پروازی و ازمایش بر روی توانایی های رادار نصب شده بر روی هواپیما , اواکس چینی کاجی 2000 پرواز های عملیاتی خود را در سال 2006 اغز کرد .

هواپیما :

انتونوف 50 هواپیمایی است که در مجتمع طراحی هواپیما و موتور بریف و با الگوگیری از هواپیمای حمل و نقل ایلوشین 76 ساخته شده است . کاجی 2000 دارای 5 نفر خدمه پروازی و احتمالا 10 تا 15 نفر خدمه رادار است . ارتفاع پرواز عملیاتی کاجی 2000 بین 5000 تا 10000 کیلومتر بوده و مداومت پروازی ان در حدود 8 ساعت میباشد .

رادار:

رادار اصلی کاجی 2000 بر خلاف رادار انتونوف50 روسی و ئی 3 امریکایی ثابت است و نمیتواند بچرخد . در عوض 3 انتن در ترکیبی مثلث شکل در درون پوشش رادار بالای بدنه قرار گرفته اند که میتوانند 360 درجه اطراف هواگرد را کاملا پوشش دهند . این رادار بر اساس رادار فالکون ساخته شده است اما ممکن است توانایی های نمونه اسرائیلی را نداشته باشد . فالکون میتواند 60 تا 100 فروند هواپیما را در یک زمان رهگیری کرده و یک اسکادران جنگنده را در هر گونه شرایط اب و هوایی به سمت انها هدایت کند .

گرداوری : M-HOSSEINI

منبع : ماهنامه جنگ افزار  




طبقه بندی:
ارسال توسط M H 18
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آمار