سامورائی جنگنجوی ژاپن تانک TK – X( قسمت اول )

مقدمه :

این تانک که با نام تانک type 10 نیز شناخته میشود ، طی طرحی به نام MBT –X tk xطراحی و تولید شد . هدف از این طرح ، طراحی  و تولید یک تانک جدید برای جایگزین کردن تانک های قدیمی type 74 ژاپنی بود . در سال 1990 نیروهای ژاپن به فکر تولید یک تانک برای ارتش به منظور جایگزینی type 74 بودند و در همان سال با تخصیص بودجه این طرح رسما اغاز شد . در 15 اکتبر سال 2001 طرح این تانک تکمیل شد و در همان سال تعداد 35 دستگاه از ان ساخته شد و در اختیار نیروهای نظامی این کشور در ایالت هوکایدو قرار داده شد تا عملیات باز بینی و بازنگری انرا انجام دهند . در 13 فوریه سال 2008 یک سری بازبینی هایی بر روی این طرح اغاز شد و یک سری سیستم های ان اصلاح شد . بنا به اعلام رسمی مقامات ژاپنی این تانک در ابتدا تنها برای نیروهای ژاپنی تولید خواهد شد و تا تکمیل نیاز نیروهای ژاپن برای جایگزینی تانک های قدیمی خود ، این کشور قصد صادرات این تانک مدرن را نخواهد داشت . تولید قطعات مکانیکی این تانک به صنایع سنگین میتسوبیشی سپرده شد و شرکت اصلی طرف قرار داد نیز گروه تحقیقات صنعتی TRDI در استان ساگامی هارا میباشد .  هزینه های طراحی اولیه ی این طرح تا سال 2001 که نمونه های اولیه این تانک عرضه شد ، معادل 48 میلیارد ین ژاپن ( معادل 450 میلیون دلار به ارزش زمانی سال 2001 ) هزینه داشته است .به عقیده اکثر کارشناسان نظامی در جهان ، ساخت این تاتک توسط ژاپن در واقع پاسخی بود به ساخت تانک مدرن type 99 توسط چین ، که با ساخته شدن این تانک مدرن توسط ژاپن موازنه زرهی بین این دو کشور مجددا برقرار شد . این تانک به طور متوسط 20 تن سبک تر از تانک های مطرح جهان میباشد . علت این امر نیز فشار مسئولین جهت رعایت مقررات عبور و مرور جاده ای در ژاپن میباشد . مقامات نظامی ژاپن اعلام کرده اند که این کاهش وزن این تانک به دلیل رعایت مقررات محدودیت وزن در جاده های ژاپن میباشد . تانک type 90 به دلیل داشتن وزن سنگین در بسیاری موارد مجاز به خارج شدن از هوکایدو نبود ، مگر برای مقاصد اموزشی .

حفاظت زرهی :

این تانک باریک و جمع و جور ( با توجه به قابلیت های ان ،که درادامه به ان اشاره خواهد شد ) بیشتر به منظور استفاده در مناطق کوهستانی طراحی شده است . هر چند که از این تانک میتوان در انواع مناطق ژئوگرافیک مثل مناطق کویری ،مناطق جنگلی و مناطق شهری نیز استفاده کرد ولی با این حال بهترین کارایی این تانک در مناطق کوهستانی است . می بایست توجه کرد که اکثر تانک های غربی مثل Leopard و Abrams و Leclerc بیشتر به منظور استفاده در مناطق شهری و کویری طراحی شده اند و قابلیت های نبرد در مناطق کوهستانی در تانک های غربی به اندازه تانک TK – X نیست .

در طراحی این تانک به چهار عامل توجه خاصی شده است ، این چهار عامل عبارتند از : افزایش قابلیت های اجرایی ، قدرت اتش ، دفاع و تحرک .

رگه هایی از شباهت برجک این تانک با تانک لکلرک و Leopard2 A5 دیده میشود و طرح قرار گرفتن زره های برجک و همچنین نوع محافظت برجک بسیار به تانک لکلرک و لئوپارد شباهت دارد . طراحی برجک از دو پهلو و پشت شبیه به برجک تانک لکلرک میباشد و طرح جلوی برجک نیز شبیه به برجک تانک Leopard2A5 میباشد . طراحی مدولار سیستم کلی حفاظت این تانک در مقایسه با تانک قبلی ژاپن یعنی تانک Type 90 باعث افزایش حفاظت . بقاپذیری این تانک شده است . طراحی مدولار زره این تانک ، این قابلیت را فراهم می اورد که بسته به نوع ماموریت و شدت خطری که تانک را تهدید می کند ، زره های مورد نیاز بر روی این تانک نصب شود . به عنوان مثال در جنگ های شهری که بیشترین خطر متوجه تانک است از حداکثر زره ممکن به علاوه زره های واکنش گر میتوانبر روی این تانک استفاده کرد . در شرایط پیشروی و دفاع در مقابل لشکر های زرهی دشمن ، که در این موارد تانک نیاز به تحرک و شتاب بیشتری دارد از زره های معمولی و متعارف استفاده میشود و بدین وسیله با متعادل ساختن تانک باعث افزایش قدرت تحرک تانک میشود . زمانی هم که از تانک در نقش پشتیبانی و نفوذ نقطه ای در استحکامات دشمن استفاده میشود از زره های سبک به علاوه زره های واکنش گر (RA ) استفاده میشود . زره اصلی این تانک در جهان تانک های رزمی بی نظیر است . این تانک از زره های فولادی نانو کریستال استفاده میکند که درجه سختی ان در حد کولار است ولی از ان سبک تر است . از این رو میتوان این تانک را اولین تانکی دانست که از فناوری نانو در ساخت زره ان استفاده میشود . بر روی زره نانو کریستال این تانک زره های سرامیکی به صورت مدولار نصب شده اند که وظیفه ان دفع خطر حملات گلوله های انرژی جنبشی ( مثل گلوله APFSDS که از تانک ها شلیک میشوند ) است . بر روی این زره های سرامیکی نیز لایه ای از قالب های مواد پلیمری فشرده تعبیه شده است که این لایه های پلیمری با جذب انرژِی تسلیحات ضد تانک خطر انها را دفع می کنند . بر روی این لایه پلیمر نیز یک لایه زره از جنس ترکیبات بسیار سخت کولار و کبالت قرار دارد که این لایه وظیفه محافظت در برابر گلوله های انرژی شیمیایی ( مثل گلوله های خرج گود و راکت های ضد تانک ) را دارا میباشد . این چهار لایه زره اصلی تانک را تشکیل می دهند و حداقل زره مورد نیاز تانک را این چهار لایه زره تشکیل می دهند . همان طور که پیشتر اشاره شد در صورتی که تانک بنا به نوع ماموریت خود نیاز به حفاظت بیشتری داشته باشد ، یک لایه زره اظافی که ترکیبی از زره های کولار و سرامیک است بر روی چهار لایه زره قبلی نصب می شود .سرانجام در صورت نیاز زره های واکنشگر از نوع ERA – L را نیز می توان بر روی خارجی ترین لایه زره تانک نصب کرد . زره های واکنشگر در این تانک وظیفخه مقابله با موشک ها و راکت های ضد تانک از نوع تاندم ( دو مرحله ای  ) مثل RPG 29 را بر عهده دارند . این تانک در حالت معمولی و با زره اصلی بدنه ( سه لایه اول زرهی ) دارای چهل تن وزن خالی می باشد که بسته به نوع ماموریت و نوع زرهی که بر روی این تانک نصب می شود می تواند تا 48 تن افزایش یابد . به این صورت که اگر حداکثر زره تقویتی ممکن بر روی این تانک نصب شود دارای حداکثر وزنی حدود48 تن خواهد بود . این تانک مجهز به سیستم هشدار قفل لیزری می باشد و زمانی که تسلیحات ضد تانک هدایت لیزری بر روی این تانک نشانه گیری شود در این حالت این سیستم با هشدار دادن به خدمه انها را از خطر تسلیحات ضد تانک دشمن اگاه می سازد .

نظرات 1 + ارسال نظر

دشمنان بدانند اگر از سرهایمان کوه بسازند، فرزندانمان هرگز در تاریخ نخواهند خواند، امام خامنه ای تنها ماند./ یازهرا

***لطف نموده در نظرسنجی بزرگ انتخاباتی وبلاگ نیز شرکت نمائید.***

http://jalili-saeid.blogfa.com

جوانان حامی سعید جلیلی برای ریاست جمهوری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد