سامورائی جنگنجوی ژاپن تانک TK – X( قسمت دوم )

سیستم کنترل اتش :

سیستم کنترل اتش پیشرفته این تانک شامل یک کامپیوتر مرکزی می باشد که در اختیار فرمانده تانک است ، این کامپیوتر شامل یک صفحه LCD بزرگ با وضوح تصویر بالا می باشد . تمامی اطلاعات داخل و خارج تانک بر روی این LCD نمایش داده می شود . همچنین توپچی تانک نیز به یک صفحه LCD کوچکتر مجهز شده است که اطلاعات مربوط به تسلیحات تانک بر روی ان نمایش داده می شود . این نمایشگر ها به صورت لمسی طراحی شده اند و به این وسیله باعث افزایش سرعت عمل خدمه تانک می شوند . این تانک مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای (GPS ) می باشد . یک سیستم مسافت یاب لیزری بر روی برجک تانک نصب شده است که دارای دقت و حساسیت فوق العاده ای می باشد و تا مسافت های 9500 متر می تواند به خوبی و با دقت بسیار بالا مسافت تانک تا هدف را تعیین کند . این سیستم مسافت یاب لیزری در همه شرایط اب و هوایی می تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد . همچنین یک سنسور مخصوص تعیین جهت و سرعت جریان باد و یک سنسور دیگر مخصوص تعیین میزان فشار هوا که بر روی برجک تان نصب شده است . پریسکوپ مرکزی این تانک نیز به صورت دیجیتال طراحی شده است و قابلیت زوم بسیار قوی را دارا می باشد ومی تواند در روز مسافت 6000 متر را به خوبی وبا وضوح بالا نمایش دهد . این پریسکوپ به صورت wide طراحی شده است و با کمک لنز های بسیار قوی خود می تواند تصویری گسترده از محیط بیرون تانک را نمایش دهد . از دیگر ویژگی های این پریسکوپ ، چرخش 360 درجه ان است که به وسیله این قابلیت خدمه تانک می توانند تمام محیط اطراف تانک را با دقت زیر نظر داشته باشند . همچین پریسکوپ این تانک مجهز به یک سنسور فروسرخ می باشد که می تواند کوچکترین اثرات گرمایی را با طول موج های کوتاه 6.5 تا 14 میکرون را به راحتی کشف کند .



حساسیت این سنسور به قدری بالا است که حتی در مناطق بسیار سردسیر ( مثل مناطق قطبی ) هم می تواند اثرات گرمایی را کشف کند . با کمک این سنسور فروسرخ مشکل دید تانک در شب به خوبی حل شده است و قابلیت های رزم شبانه تانک به میزان زیادی افزایش یافته است . به جز پریسکوپ اصلی تانک ، دو پریسکوپ جداگانه نیز برای تانک در نظر گرفته شده است که به وسیله ان طرفین و محوطه پشت تانک به خوبی نمایش داده می شود . همچنین راننده تانک نیز یک پریسکوپ مجزا در اختیار دارد که به وسیله ان می تواند از داخل تانک ، انرا هدایت کند . توپچی تانک نیز یک پریسکوپ مجزا در اختیار دارد که از ان جهت هدفگیری تیر بار تانک استفاده می کند . یک سنسور هوشمند شناسایی نفرات نیز بر روی این تانک نصب شده است ( به تقلید از ابرامز امریکایی ) که به کمک این سنسور می توان کلیه نفراتی که در فاصله 50 متری این تانک قرار دارن را شناسایی کرد . به این ترتیب امکان کمین کردن و نزدیک شدن به این تانک و چسباندن بمب و مین به بدنه ان توسط نفرات دشمن و انجام هرگونه عملیات کامیکازه و انتحاری علیه این تانک کاملا منتفی است . سیستم های ارتباطات رادیویی این تانک نیز تماما توسط صنایع الکترونیک نظامی ژاپن بر اساس استاندارد های ارتباطات رادیویی جهانی ، طراحی و ساخته شده است .

تسلیحات :

این تانک با یک توپ 120 میلیمتری مدل L44 ساخت صنایع فولاد ژاپن مسلح شده است این کارخانه پیش از این لوله مدل L44 ساخت راین متال المان را تحت لیسانس این کارخانه مخصوص تانک های type 90 تولید میکرد . در نمونه جدید این توپ که مخصوص تانک TK – X طراحی شده است ، لایه خارجی این توپ از الیاژهای مس ساخته شده است که دارای رسانایی گرمایی بسیار بالایی می باشد و حرارت ایجاد شده توسط لوله توپ را به خود جذب می کند و باعث کاهش حرارت توپ می شود . همچنین شبکه ای از مجراهای باریک در این توپ تعبیه شده است که مواد سرد کننده در ان جریان دارند و حرارت ایجاد شده توسط توپ را کاهش می دهند . این لوله توپ مجهز به یک دماسنج دیجیتال می باشد و در صورتی که حرارت لوله توپ از حد مجاز بیشتر شود مواد سرد کننده توسط یک پمپ مخصوص به داخل مجراهای توپ ارسال می شود و باعث کاهش حرارت لوله توپ می شود . این تانک به لحاظ دارا بودن طراحی خاص توپ و سیستم های جاذب گرما ، دارای مداومت شلیک بیشتری نسبت به تانک های هم رده خود می باشد و از این لحاظ با تانک های مطرح جهان مثل مرکاوا ، لکلرک و لئوپارد برابری می کند . همچنین لوله توپ تانک مجهز به یک استابلایزر دو محور از نوع پنوماتیک می باشد که برای تانک امکان شلیک در حال حرکت را با دقت بالا فراهم میسازد . استبلایزر این تانک نیز می تواند از زاویه منفی 35 درجه الی مثبت 35 درجه ، تکان های لوله توپ را خنثی کند و به لحاظ استفاده از سیستم پنوماتیک دارای درجه لختی بسیار بالای می باشد  و از این رو این تانک در شرایطی که در حال حرکت است می تواند با دقت بسیار بالایی شلیک کند . با توجه به این که این کارخانه تجربه ساخت لوله های درجه یک تانک را دارا می باشد ، به احتمال قوی توپ این تانک نیز از نظر کیفیت  در حد تولیدات راین متال باشد . البته این تانک به جز توپ L44 قابلیت استفاده از توپ L55 را نیز دارا خواهد بود . این قابلیت این امکان را برای تانک فراهم می اورد که در شرایط مختلف بهترین حالت تسلیحاتی را انتخاب کند همه گلوله های استاندارد 120 میلیمتری ناتو از این توپ قابل شلیک می باشند . به جز گلوله های استاندارد ناتو انواع گلوله های انرژی جنبشی و انرژی شیمیایی نیز توسط صنایع نظامی ژاپن مخصوص شلیک در این تانک طراحی شده اند . به جز این تو این تاک مجهز به یک تیربار کالیبر 7062X51 می باشد که موازی لوله توپ قرار دارد و توسط توپچی تانک از داخل کنترل و شلیک می شود . این تیر بار بر روی استابلایزر تانک قرار دارد و می تواند در حال حرکت تانک نیز شلیک خود را به خوبی انجاتم دهد . یک تیر بار سنگین کالیبر 1207X99 نیز بر روی برجک نصب شده است که توسط فرمانده تانک برای مقابله با هواگردهای دشمن و همچنین استحکامات نیمه سنگین دشمن کنترل وشلیک می شود . این تانک به یک Autoloader مجهز شده است که وظیفه بارگذاری مجدد گلوله توپ را به طور خودکار انجام می دهد . این    Autoloader   می تواند 16 گلوله را در نوار نقاله لودر خود حمل کند و 26 گلوله دیگر نیز در قسمت انبارک تانک ذخیره می شود و در مجموع این تانک می تواند 42 گلوله توپ با خود حمل کند .

محل نگهداری مهمات اصلی تانک به زره های بسیار قوی و مستحکم از جنس فلزات سنگین مثل تنگستن و کبالت محافظت می شود . محل نگهداری این مهمات از محل استقرار خدمه تانک جدا است . این نوع طرحی به این دلیل است که اگر مهمات تانک بر اثر برخورد موشک های ضد تانک منفجر شود اسیبی به خدمه تانک وارد نشود . تیربار کالیبر 7012X51 هم محور لوله توپ با 3000 گلوله بار گذاری می شود و همچنین تیر بار سنگین 1207X99 نیز با 900 گلوله بارگذاری می شود . توپ اصلی تانک می تواند در هر 7.4ثانیه یک گلوله شلیک کند .

ریتم اتش تیر بار  7062 معادل 750 گلوله در دقیقه و ریتم اتش تیربار کالیبر1207 نیز معادل 600 گلوله در دقیقه می باشد  . این تانک همچنین دارای سه خدمه می باشد که عبارتن از : فرمانده ، راننده و گانر .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد