سامورائی جنگنجوی ژاپن تانک TK – X( قسمت سوم )

 ویژگی های مکانیزه تانک :      

سیستم تعلیق این تانک در نوع خود بی نظیر است . سیستم تعلیق این تانک از نوع نیوماتیک است و به تانک این امکان را می دهد که ارتفاع تانک را بسته به نوع نیاز و مکانی که تانک در ان قرار دارد تغییر دهد . سیستم تعلیق این تانک بسیار حساس بوده و همانند نسل جدید سیستم های تعلیق هوشمند ساخت کارخانجات ساب سوئد می تواند به طور اتوماتیک تنظیم شود . به این صورت که یک سمت تانک بیشتر از سمت دیگر به زمین نزدیک می شود . تانک می تواند بسیار به زمین نزدیک شود ، یا زانو بزند و یا ارتفاع شاسی خود را زیاد کند و هر کار دیگری که بخواهد می تواند انجام دهد . این سیستم تعلیق می تواند در حالت اجرای اتوماتیک  نیز قرار گیرد . به این صورت که ( همانند سیستم های تعلیق هوشمند سوئدی ) تانک وقتی از پهلو در یک سراشیبی قرار گرفت به طور خودکار ان سمت تانک که در قسمت بالاتر قرار گرفته است ، زانو بزند و به زمین نزدیک  شود و سمت دیگر تانک که در پایین سراشیبی قرار دارد ارتفاع خود را از زمین بیشتر کند . به این صورت می تواند در شرایط شیب های تند تعادل خود را تا حدود زیادی حفظ کند و از واژگون شدن تانک جلوگیری کند . این قابلیت این تانک امروزه بسیار موردتوجه قرار گرفته است .

به این صوت که درشرایط کوهستانی که تانک در شرایط بسیار دشوار قرار می گیرد ، می تواند تعادل خود را در دشوارترین شرایط حفظ کند . همچنن در برخی شرایط جغرافیایی که تانک های معمولی قادر به انجام ظیفه در ان نیستند این تانک می تواند به راحتی به ایفای نقش بپردازد . این تانک به سیستم مرکزی تهویه هوا مجهز شده است .  این سیستم وظیفه تهویه و تصفیه هوای داخل تانک را بر عهده دارد . همچنین یک سیستم مولد اکسیژن نیز در این تانک تعبیه شده است که به وسیله ان هوای داخل تانک را مطبوع می کندو به این ترتیب از خستگی زود رس خدمه تانک می کاهد و این امکان را برای خدمه فراهم می اورد که بتوانند در مسافت ها و ماموریت های طولانی بدون احساس خستگی به فعالیت خود ادامه دهند . چرخ ها و شنی ( زنجیر ) تانک از ترکیبات بسیار مستحکم ساخته شده است . شنی های این تانک به وسیله کفشک های مخصوص پوشانده شده است که به این وسیله قابلیت تحرک تانک در مسیر های سنگلاخ و کوهستانی افزایش میابد . یک موتور دیزل 12 سیلندر V شکل به عنوان پیشران بر روی این تانک نصب شده است . این موتور دارای 1200 اسب بخر می باشد و همچنین دارای خاصیت Multi fuel می باشد و در صورت نبودن گازوئیل می تواند از بنزین ، نفت سفید ف سوخت جت و انواع سوخت های سبک و سنگین فسیلی استفاده کند . این موتور با به کار گیری اخرین فناوری های موتور های دیزلی ساخته شده است و از نظر کیفیت و بهینگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد . مخازن سوخت این تانک گنجایش 280 گالن سوخت را دارد و با این میزان سوخت این تانک می تواند مسافت 580 کیلومتر را طی کند . طول بدنه این تانک معادل 6.9 متر و با احتساب لوله توپ 9.5 متر می باشد . همچنین عرض این تانک معادل 3.24 متر وارتفاع ان نیز معادل 2.31 متر می باشد . این تانک در مسیر های جاده ای هموار می تواند تا 70 کیلومتر بر ساعت سرعت گیرد و در مکان های بیابانی و ناهموار نیز می تواند تا 40 کیلومتر بر ساعت سرعت گیرد . تانک TK – X به طور متوسط 20 تن سبک تر از تانک های هم رده خود است . وزن خالی این تانک حدود 40 تن و وزن رزمی ان با زره فول و مهمات و سوخت حدود 48 تن است . برای مقایسه بد نیست بدانید تانک ابرامز امریکایی ، مرکاوا اسرائیلی و لئوپارد المانی به طور متوسط بیش از 60 تن وزن رزمی دارند . تنها رقیب این تان از نظر وزن تانک T -90 روسی با وزن خالی46.5 تن است  . تانک TK – X از نظر قابلیت های رزمی در حد تانک های مطرح غربی است و تنها مشکلی که به نظر می رسد در اینده پیش روی این تانک در مسیر صادرات به سایر کشور ها ، فراروی این تانک باشد ، قیمت سنگین ان است  . این تانک بنا به اعلام مقامات ژاپنی حدود 6.5 میلیون دلار قیمت دارد . برای مقایسه بد نیست بدانید که اکثر تانک های مطرح جهان امروزه حدود 3.5 الی 5 میلیون دلار قیمت دارند .  در بازاری که قیمت یک دستگاه تانک مدرن و کارامد 3.5 الی 5 میلیون دلار است یک تانک 6.5 میلیون دلاری هیچ شانسی برای رقابت با سایر تانک ها ندارد . در هر صورت این تان هم اینک جز تانک های برتر جهان به شمار می رود و می تواند به خوبی نیاز لشکر های زرهی یک کشور به یک تانک کارامد را بر اورده کند .   

گرداوری : M-hosseini

منبع : ماهنامه جنگ افزار   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد