اشنایی با انواع کلاهک های جنگی ( قسمت سوم )

                                 

                           اشنایی با انواع کلاهک های جنگی

سرجنگی خرج گود :
جت خرج گود به علت گرادیان سرعت ( 7-10 کیلومتر بر ثانیه در نوک و حدود 2 کیلومتر بر ثانیه در انتهای جت ) تا لحظه گسیخته شدن به طور دائم افزایش طول می دهد . توانایی نفوذ جت در هدف تعیین کننده بازده خرج گود است که به چگالی مواد جت و مواد هدف و طول جت قبل از گسیخته شدن وابسته است . طول جت به خواص مکانیکی و ساختار میکروسکوپی ماده استری بستگی دارد که به ترتیب متاثر از ترکیب شیمیایی و روش مورد استفاده در ساخت استری ( اماده سازی ماده عملیات حرارتی کار مکانیکی و ... ) و همچنین متاثر از فاصله ی شکل گیری جت موسوم به فاصله دور ایستای است . چند فاکتور مهم و تاثیر گذار بر عملکرد استری عبارت از شکل هندسی نوع ماده ی استری نوع ماده منفجره و جنس هدف است .

ادامه مطلب ...

اشنایی با انواع کلاهک های جنگی ( قسمت دوم )

                            

                            اشنایی با انواع کلاهک های جنگی


 سرجنگی هوا-سوخت ترموباریک :

مهمات ترموباریک و هوا سوخت مواد منفجره بهینه شده به منظور تولید تاثیرات حرارتی و فشاری به جای تاثیرات تخریبی انفجاری و ترکش زایی مواد منفجره متعارف میباشند . استفاده و توسعه سلاح های ترموباریک و هوا-سوخت در دهه اخیر به طرز چشمگیری افزایش یافته است . این سلاح در فضاهای بسته همچون تونل ها ساختمان ها و میادین مین بسیار موثر هستند . موج اتش و فشار حاصل از انفجار این مهمات توسط سطوح و دیواره ها منعکس شده و موج تشدید شده ی انفجار به تمامی نواحی درون هدف نفوذ میکند . مکانیزم اولیه تخریب این نوع مهمات انفجار و حرارتی است که با تاثیرات ترکش های حاصل از پرتاب اشیاو گازهای انفجار و در مواد منفجره ی هوا سوخت با ایجاد خلاء همراه است این مواد منفجره در مقایسه با مواد منفجره متداول دارای تفاوف هایی هستند که از ان جمله میتوان به عدم وجود اکسیده کننده در این موارد اشاره کرد . مواد منفجره ی متعارف دارای دارای نسبت کامل احیا کننده و اکسید کننده میباشند و انفجار این مواد بی نیاز از اکسیژن محیط است در حالی که مواد منفجره FAE دارای اکسید کننده نبوده و لذا به منظور شروع انفجار نیازمند مخلوط شدن با هوای محیط میباشد تا از اکسیژن موجود در ان به منظور انفجار بهره ببرد لذا فاکتور مهم طراحی مهمات FAE ایجاد تعادل در بدست اوردن مقدار صحیح نسبت هوا به سوخت و سپس انفجار در زمان مناسب است . حد واسط مشخصه های مواد منفجره ی متعارف و هوا سوخت مواد منفجره ترموباریک است که از نظر مشخصه های ترکیب ماده مشابه مواد منفجره متعارف با نسبت کامل احیا کننده و اکسید کننده است در حالی که از نظر عملکرد مشابه مواد منفجره هوا سوخت یک ابر انفجاری را شکل می دهد .

ادامه مطلب ...

اشنایی با انواع کلاهک های جنگی ( قسمت اول )

                                    اشنایی با انواع کلاهک های جنگی
چکیده :

سرجنگی را میتوان عنصر اصلی هر نوع مهمات به شمار اورد . پیچیده ترین مهمات در صورتی که از توان لازم برای تخریب هدف برخوردار نباشند یا نوع سرجنگی به کار برده شده با ساختار هدف متناسب نباشد ( مثل به کار بردن سرجنگی های انفجاری علیه زره تانک مدرن ) در ان صورت عملا هزینه و سرمایه صرف شده برای مهمات اتلاف شده است . در این مقاله کلاهک های جنگی متعارف به صورت اجمالی معرفی شده اند .
مقدمه:
وظیفه اصلی هر سلاح اعمال نیروی مخرب و ویرانگر به هدف مورد نظر است . اهداف امروزی در صحنه نبرد شامل تاسیسات مهندسی همچون پل ها و سازه ها ، سنگرها ، تانک ها و انواع خودروهای زرهی و نظامی ، توپخانه ، سایت شلیک موشک و حتی نیروهای انسانی میباشد . از انجا که هر کدام از این اهداف ماهیت فیزیکی متفاوتی دارند لذا به منظور تخریب انها کلاهک های جنگی متنوعی با عملکردهای مختلف ارائه شده اند . از نظر ساختاری بخش های اصلی و مشترک در انواع مختلف سرجنگی شامل فیوز ، سیستم مسلح سازی و ایمنی ، ماده منفجره و پوسته سرجنگی است. این نوشته به معرفی انواع متعارف سرهای جنگی همچون شدیدالانفجار ( که عمدتا علیه نفر و اهداف نرم استفاده میشود ) ، سرجنگی شدیدالانفجار-ترکش زا ( که عمدتا کابرد ضد نفر و ضد اهداف زره سبک دارند ) ، سرجنگی های ترموباریک و نمونه هواسوخت ( که کاربرد ضد نفر در فضاهای بسته دارد ) و بالاخره پرتابه های انرژی جنبشی ( که کاربرد ضد زره داشته و فاقد هر گونه ماده منفجره هستند ) و سرجنگی های له شونده ( که کاربرد ضد زره دارند ) میپردازند .

ادامه مطلب ...

تانک چلنجر 2

                                         تانک چلنجر 2

مشخصات:

خدمه : 4 نفر
جرم کلی تانک : 62500 کیلو گرم
طول بدنه تانک : 8،3 متر
عرض تانک : 3،5 متر
ارتفاع تانک از سطح زمین : 2،5 متر
جنگ افزار های موجود روی تانک : یک توپ 120 میلیمتری + یک مسلسل 7،62 میلیمتری موازی با توپ + یک مسلسل با کالیبر 7،62 نصب شده روی برجک
ظرفیت گلوله توپ : 50 گلوله از انواع مختلف
ظرفیت گلوله مسلسل : 4000 گلوله
قابلیت دید در شب : دارد
قابلیت شلیک در حین حرکت : دارد
موتور : CV12 دیزلی با 1200 اسب بخار قدرت
حداکثر سرعت : 59 کیلومتر بر ساعت : جاده ای -- 40 کیلو متر بر ساعت : غیر جاده ای
حداکثر برد عملیاتی : 250 الی 450 کیلومتر
سیستم استتار : بهمراه دو سری پنج تایی نارجک دودزا، تخلیه کننده دود از اگزوز ال-8

ادامه مطلب ...

تانک Tiger

                                                                    
                                         تانک تایگر - ببر آلمان
 در سال 1940 ارتش آلمان اعلام کرد که به تانکی سنگین نیاز دارد .
 رقابت سنگینی بین شرکت های اتوموبیل سازی برای به دست آوردن این فرصت در گرفت. از این شرکت ها می توان به بنز , هنسشل و پورش اشاره کرد .
 و اما برنده ی این رقابت بزرگ شرکت هنسشل بود به زودی مراحل نهایی طراحی و ساخت تانک نمونه به پایان رسید و در روز تولد هیتلر در هنگام رژه ی نیروهای اس اس اولین فروند از این تانک را به عنوان هدیه ی تولد هیتلر به او تقدیم کردند هیتلر از دیدن قدرت و توانایی های این تانک بسیار شگفت زده شد و بودجه ی مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید این تانک را تامین کرد این تانک در آگوست سال 1942 وارد مرحله ی ساخت شد.
 بعد از انجام تغییرات کوچکی در ساختار تانک برای مقاوم کردن آن در مقابل آب و هوای نامناسب و همچنین پایداری بیشتر در صحنه ی نبرد نتیجه ی نهایی به دست آمد .
 تانک تایگر تانکی بسیار سنگین و دارای قدرت آتش بسیار بالا بود و همچنین زرهی بسیار ضخیم داشت که همین موارد باعث کند شدن تانک می شد و پاسخ گویی به آتش دشمن را نیز کند می کرد زیرا حرکت برجک تانک بسیار کند بود .

ادامه مطلب ...