اشنایی با انواع کلاهک های جنگی ( قسمت سوم )

                                 

                           اشنایی با انواع کلاهک های جنگی

سرجنگی خرج گود :
جت خرج گود به علت گرادیان سرعت ( 7-10 کیلومتر بر ثانیه در نوک و حدود 2 کیلومتر بر ثانیه در انتهای جت ) تا لحظه گسیخته شدن به طور دائم افزایش طول می دهد . توانایی نفوذ جت در هدف تعیین کننده بازده خرج گود است که به چگالی مواد جت و مواد هدف و طول جت قبل از گسیخته شدن وابسته است . طول جت به خواص مکانیکی و ساختار میکروسکوپی ماده استری بستگی دارد که به ترتیب متاثر از ترکیب شیمیایی و روش مورد استفاده در ساخت استری ( اماده سازی ماده عملیات حرارتی کار مکانیکی و ... ) و همچنین متاثر از فاصله ی شکل گیری جت موسوم به فاصله دور ایستای است . چند فاکتور مهم و تاثیر گذار بر عملکرد استری عبارت از شکل هندسی نوع ماده ی استری نوع ماده منفجره و جنس هدف است .

پرتابه های انرژی جنبشی :

پرتابه های انرژی جنبشی نوعی مهمات فاقد هرگونه ماده منفجره بوده که تنها با استفاده از انرژی جنبشی یک پرتابه از جنس فلزات سخت سنگین و دارای سرعت زیاد قابلیت تخریب زره را دارند . الزام سنگین بودن پرتابه و سرعت بالا برای ان موجب شده است که پرتابه ها عموما درای بدنه ای باریک با بالکهایی در انتهای بدنه می باشند که از کالیبر توپ تانک بسیار کوجک تر هستند . این موضوع امکان استفاده از نسبت خرج به وزن بیشتری را برای پرتابه ممکن می سازد که در نتیجه انرژی منتقل شده به پرتابه بسیار بیشتر و نیروی پسای اعمال شده از هوا بر پرتابه کمتر است و به همان نسبت تمرکز نیروی  اعمال شده از پرتابه به هدف نیز بیشتر می شود . به منظور قرار گرفتن پرتابه در مرکز لوله تانک و ممانعت از نشت گاز از اطراف پرتابه از دو کفشک الومینیومی در اطراف پرتابه استفاده می شود که با خروج از دهانه ی لوله ی توپ تانک از پرتابه جدا می شود .

سرجنگی نفوذ کننده انرژی جنبشی ( از اورانیم ضعیف شده ) :

پرتابه انرژی جنبشی معمولا از جنس فلزات سخت و سنگینی همچون اورانیم ضعیف شده و یا تنگستن بوده و دارای قطر 2 تا 3 سانتیمتر و طول 50 تا 60 سانتیمتر هستند . این پرتابه ها تحت فشاری معادل 3080 سانتیمتر مکعب ناشی از انفجار مواد منفجره به سرعتی معادل 1360 متر بر ثانیه به هدف می رسند . این نوع مهمات علیه اهداف زرهی سخت و سنگین کاربرد دارند و تاثیر کمی بر اهداف نرم همچون خودروهای سبک زرهی و نظامی دارند .
سرجنگی شدیدالانفجار - له شونده :
از انواع دیگر سرجنگی می توان به سرجنگی شدیدالانفجار له شونده اشاره کرد که دارای کاربرد های ضد زره هستند . این سرجنگی دارای نوعی محفظه نسبتا سبک است که از مواد شدیدالانفجار پر شده است . این خرج انفجاری به هنگام برخورد به زره منفجر می شود . اگر چه این نوع سرجنگی همانند جت سرجنگی خرج گود با پرتابه انرژی جنبشی به داخل زره نفوذ نمی کند اما موج ناشی از انفجار حاصل از مواد منفجره به داخل زره نفوذ کرده و به علت برگشت موج ناشی از تغییر جگالی زره و محیط داخل تانک تاول بزرگی را روی سطح داخلی زره ایجاد می کند و سبب تخریب درونی زره می شود که میزان این تخریب به کالیبر سلاح بستگی دارد . لذا برای بازده موثر بر روی زره تانک وجود کالیبری معادل 120 میلیمتر الزامی است .

گردآوری : M - HOSSEINI

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد