بالگرد تهاجمی AH-1z viper




کبرا ، بالگردی نام اشنا در جهان است و بسیاری نام این بالگرد افسانه ای را شنیده اند حتی اگر اطلاعات کمی در مورد هوانوردی یا امور نظامی داشته باشند.این بالگرد آمریکایی برای اولین بار در سال 1965 پرواز کرد و خدمت در ارتش بیش از 8 کشور را در کارنامه دارد . بیش از 2000 فروند از انواع این بالگرد ساخته شده که نشان از محبوبیت ، کارایی و موفقیت ان دارد . به خاطر همین عملکرد خوب سپاه تفنگداران آمریکا تصمیم گرفت تا کبرا را برای سالهای بعد از 2020 نیز به خدمت گیرد و ان را توسط برنامه ارتقای عملی کرد و این گونه بود که افعی متولد شد .




بالگردی دو موتوره بر پایه AH-1W سوپر کبرا است که برای سپاه تفنگداران امریکا ساخته شد .



AH-1Z از 4 پره ، چرخانه اصلی کامپوزیتی ، سامانه مخابراتی ارتقا یافته و سیستم هدف یابی جدید بهره می برد . سیستم چرخانه اصلی در اوایل سال 1980 بر روی بل به طور موفقیت آمیزی آزمایش شد . به خاطر عملکرد فوق العاده این چرخانه سپاه تفنگداران دریایی امریکا تصمیم گرفت تا انرا به بالگرد جدید خود یعنی اضافه کند . سازندگان این سیستم منحصر به فرد اعلام کردند که سیستم مزبور می تواند چابکی بی سابقه ، افزایش قابل ملاحضه سرعت ، پرواز نرم و قابلیت اطمینان عالی را ارائه کند .



تاریخچه :
ظاهر کلی AH-1Z شبیه به بل Bell-249 1979t است که در اصل همانAH-1s  با 4 پره بل Bell-412  بود . این بالگرد در نمایشگاه فارنبرو سال 1980 شرکت کرد و نام کبرا 2 بر روی بدنه ان نقش بست . کبرا 2 مجهز به موشکهای هلفایر و سیستم هدفیابی جدید و موتورهای بهبود یافته بود . بعدها کبرا 2000 معرفی شد که از موتور T700  جنرال الکتریک و چرخانه 4 پره بهره می برد . سپاه تفنگداران دریایی از این طرح بسیار خشنود بود اما بودجه کافی در ان زمان موجود نبود . در سال 1993 بل بالگرد جدیدی بر گرفته از AH-1W برای برنامه بالگرد تهاجمی انگلستان معرفی کرد که به زهر کبرا معروف بود . زهر کبرا دارای کابین دیجیتال پیشرفته بود و می توانست موشکهای تاو ، هلفایر و بریمستون را حمل نماید . با این حال این طرح در رقابت با AH-64D آپاچی شکست خورد.

برنامه ارتقا[B]H-1 [/B]
و UH
در سال 1996 سپاه تفنگداران دریایی امریکا ، برنامه ارتقا H-1   را با امضا قراردادی با شرکت بل اغاز کرد تا 180 فروند AH-1W و 100فروند  UH-1N  را به مدل های پیشرفته AH-1Z وUH-1Y ارتقا دهد . این برنامه باعث تولید بالگردهای تهاجمی و کمک رسانی جدید و پیشرفته میشد که از قطعات و امکانات مشابه و پیشرفته میشد که از قطعات و امکانات مشابه استفاده می کردند . این امر همچنین باعث کاهش قیمت نگهداری و عملیاتی کردن انها می گردید. AH-1Z و UH-1Y هر دو از دم ، موتور ، چرخانه ، ایونیک ، نرم افزار ، کنترل کننده ها و نمایشگرهای مشابه استفاده می کنند که 84% قطعات انها شبیه به هم است . برنامه ارتقا از سال 1996 نا سال 2003 به دلیل تحقیقات به صورت کندی ادامه داشت . چرخانه دو پره موجود باید با مدل 4 پره مشخصه های  AH-1Z   از جمله سرعت ، محموله قابل حمل ، سرعت اوج گیری و پایداری را افزایش می داد و باعث کم شدن تکان های شدید چرخانه می گردید .رادارموج میلیمتری Longbow (تکمیل شده توسط لاکهید مارتین و نورث روپ گرومن ) در ah-1z نیز نصب شده است که بر پایه رادار استفاده شده در آپاچی می باشد.



تسلیحات:تسلیحاتی که این هلیکوپتر می تواند شلیک کند از آپاچی نیز متنوع تر است. انواع موشک های ضد زره TOWو Hellfire وهمچنین موشک هوا به زمین MAVERICK و موشک هوابه هوای  Sidewinder وضد رادار Sidearm توسط AH-1Z  قابل شلیک هستند.قابلیت شلیک راکت های 70 میلیمتری APKWS هایدراوراکت های 127 میلیمتری معروف به ZUNI  توانایی آتش این هلیکوپتر را تا حد بالایی افزایش داده است. توپ سه لوله چرخان کالیبر بیست با 750 تیر وبرد مفید 2 کیلومتر مستقیما به سایت نشانه گذار خلبان یا افسر تسلیحات متصل است بطوریکه اگر هر کدام از خدمه فقط نگاه خود را را معطوف هدف کند برجک توپ به صورت خودکار چرخیده وبه سمت هدف شلیک خواهد کرد.



اقدامات متقابل: با توجه به ماهیت ماموریت هایی که  انجام می شود این هلیکوپتر مجهز به انواع سنسور های جنگ الکترونیک واقدامات متقابل می باشد که شامل یک هشدار دهند ه شناسایی توسط رادار دشمن APR-39A  و تعقیب توسط موشک AAR-47 به همراه سنسور هشدار قفل لیزر دشمن با پوشش 360 درجه ای  AVR-2A  بر روی هلیکوپتر می باشد. سیستم های اقدامات متقابل نیز شامل پخش کنند های FLARE, CHAFF است .



موتورها:  دو موتور جنرال الکتریک T700-GE-401C توربو شفت به قدرت 3380 شفت اسب بخار نیروی مورد نیاز King Cobra  را تامین می کنند. این هلیکوپتر با تسلیحات کامل فقط با یک موتور از زمین برخاسته وبا نرخ صعود 1/4 متر در هر ثانیه اوج می گیرد. چنین شاخصی ضریب اطمینان هلیکوپتر را در پرواز بر روی دریا بالا می برد. همچنین حداکثر ارتفاع پرواز ایستاده با تسلیحات کامل 914 متری سطح زمین می باشد

تغییر در آرایش خروجی گاز موتور:




سیستم های هدفیابی و بینایی:
سیستم های هدفیابی نیز از این بهسازی بی تاثیر نماندند و مدل قبلی NTS با مدل جدید و پیشرفته تر خود یعنی TSS ساخت لاکهید مارتین تعویض شده.بنا به ادعای شرکت سازنده آن این سیستم دور برد ترین سیستم بینایی یک بالگرد در جهان است




در تصویر زیر مقایسه کارایی دو سیستم TSS و NTS را نشان میدهد :




نمایی از کلاه و کابین خلبان و دیاگرام این بالگرد:





ویژگی های عمومی

    خدمه: 2: خلبان، co-pilot/gunner (CPG)
    ظرفیت: £ 6661 (3021 کیلوگرم)
    طول: 58 فوت 3 در (17.8 متر)
    قطر روتور: 48 فوت (14.6 متر)
    قد: 14 فوت 4 در (4.37 متر)
    منطقه دیسک: 1808 فوت مربع (168.0 مترمربع)
    وزن خالی : 12.300 پوند (5580 کیلوگرم)
    بار مفید: 5764 £ (2620 کیلوگرم)
    حداکثر وزن برخاست : £ 18،500 (8390 کیلوگرم)
    پیشرانه : 2 × جنرال الکتریک T700-GE-401C تربشفت ، 1800 SHP (1،340 کیلو وات) در هر
    سیستم روتور: 4 تیغه های روتور اصلی، 4 تیغه های روتور دم

کارایی

     سرعت : 222 گره (255 مایل بر ساعت، 411 کیلومتر / ساعت) در شیرجه
    سرعت کروز : 160 کیلونیوتن (184 مایل در ساعت، 296 کیلومتر / ساعت)
    محدوده : 370 NMI (426 مایل، 685 کیلومتر)
    مبارزه با شعاع : 125 NMI (144 مایل، 231 کیلومتر) با £ 2500 (1130 کیلوگرم) اجناس مقرون بصرفه برای حمل و نقل
    خدمات سقف : 20،000 + فوت (6100 + متر)
    نرخ صعود : 2790 فوت / دقیقه (14.2 m / s و) 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد