تحلیلی بر جنگ اول خلیج فارس (قسمت دوم)

      

          تحلیلی بر جنگ اول خلیج فارس : پیروزی در جنگ پیش از اغاز جنگ

 

ارشیتکت ها و متخصصان زلزله نخستین کسانی بودند که طی ازمایش هایشان روی سازه های مقاوم متوجه شدند ، برخلاف تصور رایج ، سازه هایی که از انعطاف بیشتری برخوردارند نسبت به سازه هایی که سخت تر و کم انعطاف ترند بهتر در مقابل امواج زلزله و هر نیروی دیگری مقاومت می کنند. این تعریف جدید از قدرت در علم معماری به سرعت وارد حوزه های علمیه دیگر شد و در عرصه سیاسی و نظامی نیز انعکاس یافت و قدرت نرم را در مقابل قدرت سخت شکل داد . قدرت در جهان بینی سیاست مدرن در غرب با قدرت در سیاست سنتی جوامع بسته و به خصوص دیکتاتوری ، دارای تعاریف متفاوت و نمود های چه بسا معکوسی است که بروز قدرت نرم توسط طرف امریکایی طی مذاکره با هیئت عراقی موجب تصور غلط از تشخیص نوع واکنش غربی ها نسبت به اشغال کویت شد و در نهایت منتهی به فاجعه ای برای عراقی ها .   ولی سومین نبردی که نیروی ائتلاف پیش از اغاز عملیات طوفان صحرا از عراقی ها بردند ، جنگ روانی بود . اما جنگ روانی نه با تعریفی که در جهان سوم و به خصوص نزد سیاسیون و نظامیان ایرانی رایج است ، بلکه دقیقا با تعریفی متضاد با ان !جنگ روانی که مکمل جنگ واقعی است ، بر خلاف تصور رایج نزد مقامات ایرانی ، بزرگ نمایی خود جلوی دشمن نیست بلکه دقیقا برعکس ، یعنی چنان در هاله رسانه ای فرو روید که مهمتر از دشمن از خود تصویر غیر واقعی و ترجیحا مبالغه امیز داشته باشید . در هر دو جنگ خلیج فارس در مورد نیروهای عراقی و توان ارتش عراق ، جنگ روانی موثر ، مربوط به بزرگنمایی قدرت نیروهای متحد و غربی نبود ، بلکه دقیقا برعکس ، بزرگ نمایی نیروهای توان نیروهای عراقی برای رهبران شان بود .

ارتش عراق را پنجمین ارتش قدرتمند جهان می خواندند ، در حالی که نیروهای عراقی را در کویت نشان می دادند که روی خاکریز های چندین متری مجهز مستقراند ، سربازان امریکایی را عرق کرده و مستاصل پشت سنگرهای ناشیانه حفر شده به تصویر می کشیدند . اما اغاز جنگ و نتیجه پایانی ان چیز دیگری می گفت : شکستی بهت اور و غیر قابل پیش بینی برای عراقی ها ، به طوری که اصلا نمیدانستند ، مشخصا از کجا و چگونه ضربه خوردندو اشکال کارشان چه بود ، چون نیروی زمینی اصلا فرصت نکرده بود که بجنگد و با اغاز جنگ چشم باز کرد و دید محاصره شده است !
اما اگر در این تصورید که طرف مقابل تان جنگ روانی اش را تنها از طریق رسانه های خود و رسانه های مستقل انعکاس می دهد ، سخت در اشتباه اید . یکی از اصلی ترین شگرد های جنگ روانی گمراهی رسانه های کشور مقابل با کمک طرح مساله سازی کاذب بر ایشان است .
یعنی شما به جای اینکه بر روی نکات کلیدی و عطف متمرکز شوید ، به سوی توجه به موضوعات دیگری کشیده شوید ، موضوعاتی که یا اصلا طی جنگ مطرح نبوده و یا از اهمیت چندانی برخوردار نیستند وبه سوی رقابت و هر چه بیشتر کشیده شدن به سمت این مسائل  کاذب بروید .
از تعادل خارج سازی یکی از تکنیک های ان است به طوری که شما را به سوی ورطه ای می کشند که به خیال مقابله با جنگ روانی دشمن ان را طی می کنید و خود از همین طریق طعمه ان می شوید . این کار به چند روش می تواند صورت بگیرد ، ولی معمولا ان را با دست اویز جنگ روانی بر علیه دشمن اعمال می کنند تا امکان واقعیت سنجی را از سیاسیون و نظامیون و حتی تحلیل ران طرف مقابل عملا سلب کنند .ژنرال نورمن شوار تسکوف که فرمانده نیروهای ائتلاف در جنگ اول خلیج فارس بود ،در کتاب خاطراتی که پس از بازنشستگی اش درباره عملیات سپر سحرا و طوفان سحرا منتشر ساخت ، به موارد متعددی اشاره می کند . او نخست خاطر نشان می سازد که جنگ اینک انقدر پیشرفته شده که برای پیروزی در ان دیگر نیازی به قهرمان نست .این در حالی است که نه تنها نظامیان ، بلکه حتی بسیاری از سیاسیون ، او را یکی از نوابغ سناریوها و طرح های مبتکرانه جنگی می شمردندو از بابت بازنشستگی وی نگران بودند که فرمانده ای در حد او نباشد که جای گزینش شود . سپس او شرح می دهد که انان چندین سناریو را طراحی کرده بودند که در صورت بروز غافلگیر نشوند و جنگ را با ان سناریو ها پیش برند ، که از جمله همراهی برخی از کشور ها با عراق در جنگ با امریکه بود . انا مذاکرات پنهانی عراقی ها با مقامات چندین کشور همسایه اش را زیر نظر داشتند و ماهواره ها عکس های دقیقی از نقاط نظامی ، سیاسی و حتی اقتصادی این کشور ها گرفته بودند و چنان که شوارتسکوف می گوید : اماده بودند تا به محض پیوستن ان کشور ها به عراقی ها انان را به قرن چهارم میلادی برگردانند . منظور بمبارانی بود که سطح تکنولوژی را برای بازسازی مجدد ان کشور ، به قرن چهارم برگرداند و سال ها سازندگی و عمران نیاز داشته باشد تا به سطح کنونی شان برگردند. از ان زمان تا کنون بر حسب رشد تصاعدی نرم افزاری و سخت افزاری ارتش های پیشرفته ی جهان ، ما با سناریو های غیر قابل تصوری مواجه ایم که اگر ساده لوحی های حاصل از مونتاژ و تولید داخلی چند سلاح ولو پیشرفته ، ما را به بازی بگیرد می تواند از همان سلاح ها به جای یک فرصت ، تهدیدی بسازد بر علیه کشورمان تا ناخواسته بازگشت به قرون گذشته را دوباره تجربه کنیم .

گرداوری : M - HOSSEINI
 

نظرات 1 + ارسال نظر

سلام خسته نباشید

من شما رو لینک کردم ممنون میشم منو با اسم آشنایی با انواع جنگ افزارها لینک کنید

http://persia-military.mihanblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد