میگ-۳۱ (به روسی: МиГ-31) (و نامگذاری ناتو:فاکس هاوند (Foxhound، یک هواپیمای رهگیر مافوق صوت و جایگزین جنگنده میگ-۲۵ فاکس بت است که توسط دفتر طراحی میگ طراحی گردیده و ساخته میشود. میگ-۳۱ تا زمان فروپاشی شوروی، پیشرفتهترین هواپیمای رهگیر این کشور بود.
نوع هواپیما: هواپیمای رهگیر
شرکت سازنده: میگ
تاریخ نخستین پرواز: ۱۶ سپتامبر ۱۹۷۵
تاریخ رونمایی: ۱۹۸۲
وضعیت کنونی: فعال
بکارگیرنده(ها): نیروی هوایی روسیه
نیروی هوایی: قزاقستان
تعداد ساختهشده: ۵۰۰ فروند
بهای هر فروند: ۵۷ الی۶۰ ملیون دلار آمریکا
توسعه یافتهٔ: میگ-۲۵
مشخصات :
خدمه: دو(خلبان و افسر تسلیحات و جنگ افزار ها(
طول: ۲۲٫۶۹ متر
پهنای بال: ۱۳٫۴۶ متر
ارتفاع: ۶٫۱۵ متر
بال: مساحت ۶۱٫۶ مترمربع
وزن خالی: ۲۱٬۸۲۰ کیلو
وزن بارگیری: ۴۱٬۰۰۰ کیلو
بیشینه وزن برخاست: ۴۶٬۲۰۰ کیلو
پیشرانه: ۲× سولوویف D-30 توربوفن با پس سوز
نیرو ی خشک: ۹۳ کیلو نیوتن هرکدام
نیرو با پس سوز ۱۵۲ کیلو نیوتن هرکدام
سرعت بیشینه:
ارتفاع بالا: ۲٫۸۳ ماخ (۱٬۸۶۰ کیلومتربرساعت(
ارتفاع پایین: ۲٫۱ ماخ (۱٬۵۰۰ کیلومتربرساعت(
شعاع عملیاتی: ۷۲۰ کیلومتر
برد ترابری: ۳٬۳۰۰ کیلومتر
سقف پروازی: ۲۰٬۶۰۰ متر
نرخ اوجگیری: ۲۰۸ متر بر ثانیه
بارگیری بال: ۶۶۵ کیلوبر مترمربع
نسبت نیرو به وزن: ۰٫۸۵
حداکثر بارگیری نیروی جی: ۵g
جنگافزار
یک توپ ۲۳ میلیمتری GSh-6-23
۴ جایگاه زیربدنه برای موشک های ویمپل R-33 (آموس) یا ۶ جایگاه برای موشک های دوربرد ویمپل R-37 (ارو) فقط در میگ-۳۱ام/ام بی
۴ پیلون زیر بال برای:
دو موشک میان برد بیس نوات R-40(آکرید)
چهار موشک کوتاه برد فروسرخ R-73 (آرچر) یا R-60 (آفید)
چهار موشک دوربرد R-77(آدر)
بعضی هواپیماها توان حمل موشک های ضدراداری کا-اچ-۳۱ و کا اچ-۵۸ را نیز دارند.
کاربران فعلی
· قزاقستان قزاقستان ۳۳ فروند فعال در سرویس دارد که ۱۰ فروند باید نوسازی شوند.
· روسیه روسیه ۲۸۶ فروند فعال دارد و ۱۰۰ فروند در ذخیره دارد.
· سوریه ۸ فروند میگ-۳۱یی را در ۲۰۰۷ سفارش داده است ولی این سفارش به علت فشار اسراییل و یا کمبود منابع مالی سوریه به تعویق افتاده است.
· ایران نیروی هوایی ارتش ایران هم بنا به گزارش های تایید نشده تعداد 24 فروند میگ 31 بی ام تحویل گرفته که البته نخست در اختیار سپاه پاسداران بوده و بعد تحویل ارتش شده . بنا به گزارش های تایید نشده دیگر این تعداد بعدا تا حدود 40 فروند افزایش یافته و در بهترین شرایط و در استتار کامل از آنها حفاظت می شود. البته هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این هواپیما به ایران تحویل داده شده ، وجود ندارد. همچنین اگر این هواپیما در اختیار ایران است باید خلبانان ایران برای حفظ آمادگی با این هواپیما پرواز تمرینی داشته باشند که گزارشی در این مورد وجود ندارد.