سیستم مختل کننده موشک های گرمایاب

سیستم های مختل کننده موشک های فروسرخ:
ارتش امریکا علاوه بر روشهای قدیمی برای منحرف کردن موشک های هدایت فروسرخ که استفاده از فلر بود امروزه با گسترش موشک های پیشرفته هدایت فروسرخ اقدام به توسعه سیستم های پیشرفته تر برای منحرف کردن این موشک ها کرده است .
موشکهایی که امروزه بوسیله دریافت امواج فروسرخ کار میکنند به سیستم آشیانه یاب مجهز شده اند که علاوه بر دنبال کردن امواج فروسرخ با تطبیق دادن هدف با الگوریتم از قبل تعیین شده قادرند تا هدف اصلی را از منحرف کننده ها بازشناسی کنند این موشک ها در اختیار سازمانهای تروریستی و کشورهای جهان سوم نیز قرار دارد که میتواند تهدید موثری برای هواگردهای امریکایی باشد که در ارتفاع پایین پرواز میکنند.

سیستم Directional Infrared Countermeasure(DIRCM) :

خواسته هایی که از این سیستم انتظار میرود :
- رهگیری چند هدف به صورت همزمان و منحرف کردن تمامی انها در شرایط وجود کلاترها
- شناسایی تهدیدات با سرعت و دقت بالا و ایجاد جمینگ در تمامی باندهای خطر (منظور باندهایی است که برای هدایت موشک ها به کار میرود در واقع امواج فروسرخ به سه دسته یا باند تقسیم میشوند طول موج باند اول از .8-2.5 میکرو متر دوم از 2.5-30 میکرو متر و سوم از 30-1000 میکرو متر که به تبع چون باند اول دارای فرکانس بالاتری هست دارای انرژی بیشتری هست و موشکهای فروسرخ بیشتر در این محدوده کار میکنند برای مطالعه بیشتر تایپیکی در مورد امواج فروسرخ و کاربرد نظامی اون توی سایت هست که میتونید مراجعه کنید )
- برای همه موشکهای تهدید کننده ای که در میدان نبرد ثبت شده اند از یک شکل موج مختل کننده استفاده میشود
- چک کردن خودکار سیستم توسط خودش برای کاهش دوره های تعمیر و نگهداری
- سازگاری با امکانات پشتیبانی کننده موجود
در این رابطه شرکت نورثروپ گرومن سیستم AAQ-24 را توسعه داده است که بر پایه لیزر کار میکند. این شرکت برای این منظور از سیستم های هشدار دهنده موشکی , مختل کننده ها و انتقال دهنده استفاده کرده است . این سیستم برای بروز آوری سیستم های قدیمی و نصب بر روی هواگردهای بدون تغییر بدنه انها توسعه یافته است.

نمونه ای از این سیستم که برای هواپیماهای تجاری توسعه یافته
اما قلب سیستم AAQ24 Viper™ Mid-IR Laserr است . در واقع این سیستم کم وزن چند بانده لیزری برای اقدام متقابل در برابر موشک های گرمایاب است. تمام قطعات Viper شامل تبدیل طول موج و کنترل کننده بیم اپتیک و منبع تغذیه در اندازه 13 اینچ قطر و 2 اینچ ارتفاع و دارای وزن کمتر از 10 پوند است.

اما Viper™ laser امتحان خودش را در قالب سیستم AAQ-24 ملقب به الهه انتقام در جریان چند آزمایش پس داده است.
در این امتحان که بدون اطلاع قبلی و در مکان نامعلومی انجام شد این سیستم توانست موشک شلیک شده را منحرف کند.
اولین آزمایش موفقیت امیزدر سپتامبر و اکتبر 1999 توسط نیروی دریایی انجام شد که در ان موشکهایی با بردهای متفاوت و از لانچرهای متفاوت(منظور هوایی و زمینی و دریایی) آزمایش شد.
دومین آزمایش بر روی یک هواپیمای غولپیکر c17 نیروی هوایی در ماههای ژوئن و جولای 2002 انجام شد.
این سیستم از سال 2003 به حالت عملیاتی در امده است.

منبع : سایت میلیتاری