درخشش سلاح فوق پیشرفته و گران قیمت XM25 در جنگ افغانستان

درخشش سلاح فوق پیشرفته و گران قیمت XM25 در جنگ افغانستان

چند سالی است که شرکت های تولید کننده سلاح های پیشرفته از فرصت جنگ عراق و افغانستان برای آزمایش تسلیحات جدید خود بهره می برند و توانسته اند شایستگی نوآوری های متخصصان خود را به ژنرالهای چند ستاره اثبات کنند، اینکه می توان از فن آوری صفر و یک در زمین دشمن استفاده کرد و با حداقل تلفات در کوتاه ترین زمان ممکن و به بهترین نحو دشمن ناشناخته را به زانو درآورد خود دستاورد بزرگی است. سلاح فوق پیشرفته و سی و پنج هزار دلاری XM25 با کالیبر 25 میلیمتری خود قادر است اهدافی در فاصله 500 متری را مورد اصابت قرار دهد.

 به کمک این ریز نارنجک انداز هوشمند، نیروها می توانند از صد آتش سنگین دشمن عبور کرده و مواضع حساس را تسخیر کنند.

هوشمندی این سلاح به دلیل ریز رایانه ای است که در آن تعبیه شده است. به نحوی که نفر می تواند هر چه بهتر از سلاح خود در موقعیت های گوناگون بهره ببرد. به عنوان نمونه زمانی که در کمین به دام افتاده اید و زیر آتش نیروی های مخفی شده دشمن قرار دارید، فاصله یاب لیزری به کمک شما می آید. به کمک روش های محرمانه و پیچیده ی این ابزار - قادر خواهید بود فاصله دقیق آتش دشمن را تخمین زده و آنگاه با ابزارآلات مناسب جنگی، دشمن خود را هدف قرار دهید.

جالب اینکه، این سلاح توانسته شایستگی خود را در بیش از 200 عملیات جنگی در کشور افغانستان به اثبات برساند. و اینکه اغلب این عملیات ها با «پایانی سریع» و به سود نیروهای امریکایی به اتمام رسیده است. کسب موفقیت چشمگیر در این موارد باعث شده تا ارتش امریکا 36 قبضه دیگر از سلاح XM25 را سفارش دهد.

شاید قیمت بالای این سلاح غیر منطقی به نظر برسد، اما بهتر است بدانید دلیل اصلی گران بودن XM25 به خاطر مهماتی است که در آن به کار رفته و نیروی انسانی سازنده آن است. هر تفنگ 25 میلیمتری XM25 حدود 6 کیلوگرم وزن داشته و به ازای هر شلیک 1,000 دلار بی زبان را دود می کند!

تنها به کمک افزایش تولید محصول است که شرکت های تسلیحات سازی توانسته اند هزینه هر شلیک را تا چند صد دلار کاهش دهند، اما از آنجایی که هنوز قسمت های زیادی از این سلاح با نیروی دست تولید می شود، قیمت آن همچنان بالا است. تنها زمانی که تعداد سفارشات XM25 بیشتر شده و اجزای متنوع تری از آن را ربات ها بسازند می توان به کاهش چشمگیر قیمت سلاح و کاربری آن امیدوار بود. طبق تخمینی که کارشناسان زده اند می توان هزینه ی هر شلیک را حداکثر تا 25 دلار ناچیز کاهش داد.

البته نباید از یاد برد که کارایی XM25 در مواردی با 20 سلاح معمولی و یا حتی حملات هوایی برق آسا برابری می کند. با این وجود می توان مدعی بود که این سلاح سی و پنج هزار دلاری دیگر چندان گرانقیمت نیست!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد