پیشرفت یا جنگ روانی؟ بررسی وجود رادار آرایه فازی در ایران


چندی پیش در رژه آوریل 2010 ارتش ایران راداری به نمایش درآمد که حیرت کارشناسان نظامی دنیا را برانگیخت بعد از این رژه مقالات بسیاری در مورد دستیابی ایران به یک رادار ضد پنهانکار منتشر شد عده ای بر این باور بودند که این نمایش چیزی جز یک جنگ روانی نبود و هدف آن صرفا تحلیل واکنش آمریکا بود.

اطلاعاتی که از رسانه های داخل ایران منتشر شد مربوط به یک نوع  رادار کششی
                لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

روسی از نوع آرایه فازی فعال در باند VHF  مدل NNIIRT NEBO  بود

تاکنون مقامات کرملین هیچ گونه اطلاعاتی در زمینه دستیابی ایران به این رادار پیشرفته منتشر نکرده اند و هنوز نحوه دستیابی یا تولید آن در داخل خاک ایران نا مشخص است.

این سیستم راداری یکپارچه پیشرفته ترین سیستم راداری در باند VHF در کل دنیا است و اساسا برای مقابله با سیستم های اخلال گر ساخته شده و با استفاده از AESAقابلیت هدایت الکتریکی و هدفمند امواج ، رهگیری ، تعقیب زاویه ای پالس ها را داراست همچنین قابلیت تصویر سازی 4 بعدی این رادار در حذف امواج اخلالگر بسیار موثر است.

مدلی که در رژه ارتش ایران به نمایش گذاشته شد بسیار شبیه مدل های روسی این رادار است . اما وجود یک آنتن یاگی بروی این رادار که هرگز در هیچ مدل روسی دیده نشده بود بحث زیادی را به وجود آورده است که آیا این یک مدل بهینه و پیشرفته تر است یا اصلا شاید یه رادار جدیدتر با معماری جدیدتر بومی یا جنگ روانی!

در هر صورت نظریه پردازان پنتاگون باید این موضوع را در نظر داشته باشند در صورت حماقت و حمله به ایران باید خود را برای مقابله با یک سیستم یکپارچه دفاع ضد هوایی آماده کنند.

 

نویسنده : E.SADEGHI

برگرفته از ماهنامه جنگ افزار

 

نظرات 3 + ارسال نظر

سلام عزیز من اپم دوست داشتی سر بزن خوشحال میشم.

[ بدون نام ] 1390/04/30 ساعت 20:28

زرشک ک

سلام دادش بخدا من زیاد نمیام وبلاگم اخه دسترسی به اینترنت ندارم که نظراتونو بخونم و بهتون سر بزنم ولی بعضی شبها از طریق گوشیم میام تو مسنجر ایمیلمو چک میکنم.با ادرسی که دادی وارد شدم ولی بالا نیومد وبت؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد