Type 05




  

کشور اژدهای زرد سالها است که در صنایع نظامی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
چه در کپی کردن سلاحهای ساخته شده توسط کشورهای دیگر از سلاحهای کمری گرفته تا بمب افکن های استراتزیک (که البته اگر از حق نگذریم کشور چین کپی کننده شایسته ای محسوب می شود) و چه در طراحی و ساخت سلاحهای منحصر بفرد مطابق با نیازهای داخلی خود.
یکی از نمونه سلاحهای تولید شده در چین سلاحی است با کد Type 05 حاصل همکاری 2 سازمان مرتبط بنامهای موسسه تحقیقاتی PLA's 208 و گروه صنایع Jian She که بر اساس نیاز نیروهای نظامی و پلیس چین طراحی شده است.
مکانیزم داخلی Type 05 بسیار شبیه مسلسل بیصدای موسوم به Type 85 و طراحی خارجی آن برگرفته از سلاحهای جدید چینی میباشد.
Type 05 با استفاده از مکانیزم داخلی بسیار ساده برای استفاده نیروهای نظامی ارتش چین از کالیبر جدید چینی 5.8 م.م. و گلوله های نفوذ گر استفاده می کند.
در این مدل از Type 05 از نوعی صدا خفه کن(Silencer) استفاده شده که می تواند با تقلیل سرعت اولیه گلوله به زیر سرعت صوت از ایجاد صدای ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی توسط مرمی گلوله جلوگیری بعمل آورد و البته این صدا خفه کن جزو قطعات ثابت سلاح نبوده و قابل جدا شدن است.
Jian She مدل پلیسی و تجاری این سلاح که از فشنگهای 9م.م. استاندارد استفاده می کند را نیز روانه بازار نموده که در محافل نظامی چین با نام مسلسل دستی JS شناخته شده است.
JS با برخورداری از خشابهای کاملا مشابه برادر آلمانی خود یعنی HK MP5 قادر به حمل 30 فشنگ در هر خشاب میباشد.
Type 05 با برگشت مستقیم گاز حاصله از شلیک مسلح می شود و بدلیل قرارگیری آلات متحرکه در پشت ماشه از نواخت تیر نسبتا بالایی برخوردار است .
برگه ناظم آتش این سلاح قادر به تنظیم وضعیت شلیک در حالتهای تک تیر- 3 تیر و رگبار میباشد.ضمن اینکه با نصب یک ضامن پشت قبضه ای به ایمنی این سلاح افزوده شده است.
در مدل Type 05 دستگیره آتش در زیر دستگیره حمل سلاح تعبیه شده و در مدل دیگر یعنی JS میتوان دستگیره آتش را در سمت راست سلاح مشاهده کرد.
در هر دو مدل این سلاح دریچه پرتاب پوکه در عقب سلاح و در سمت راست واقع شده که این موضوع کار را برای تیراندازان چپ دست مشکل نموده و قرار دادن قنداق این سلاح در شانه چپ تقریبا غیر ممکن بوده و میتواند برای تیرانداز خطرناک باشد.
درجه نشانه روی در Type 05 بصورت باز بوده و از مکانیسم مگسک بهره میبرد ولی با استفاده از ریل موجود بر روی این سلاح میتوان از دوربین مخصوص نیز استفاده کرد.
البته در مدل JS از سایت باز برای نشانه روی خبری نیست و این مدل می تواند از انواع تجهیزات هدف گیری مانند دوربین های مخصوص - Red-Dot یا منطبق کننده استفاده نماید.
ضمنا هر دو مدل این سلاح میتوانند به صدا خفه کن جدا شونده مجهز شوند.
خشابهای Type 05 و JS با هم متفاوت میباشند به این صورت که در خشابهای Type 05 فشنگها بصورت ردیف های 4تایی در کنار هم قرار گرفته و به همین دلیل قادر به حمل 50 فشنگ در هر خشاب میباشند ولی در مدل پلیسی یعنی JS از مدل استاندارد همتای آلمانی خود یعنی HK MP5 بهره گرفته شده و با قرار گیری 2 ردیف فشنگ در کنار هم قادر به حمل بیش از 30 فشنگ در هر خشاب نخواهد بود.
بطور کلی با توجه به اینکه در ساخت این سلاح بیشتر روی بیصدا بودن تکیه شده می توان گفت Type 05 یا JS سلاحهایی هستند برای مصارف خاص که معمولا در عملیات نفوذی و پنهانی میتوان روی آن حساب کرد و نمیتوان آنرا بعنوان یک سلاح با کاربرد عمومی محسوب نمود.
ولی این دلیلی برای عدم تحسین چینی ها در تولید سلاح نمی باشد و باید گفت که این چشم بادامی های کوچک اندام توانسته اند موفقیت های چشمگیری در تمام عرصه ها بخصوص عرصه نظامی بدست آورند.
مشخصات فنی سلاح:
Type 05
کالیبر:21*5.8 China
وزن سلاح:2.2 کیلوگرم
طول سلاح: 500 م.م.
گنجایش خشاب: 50 فشنگ
برد موثر: 150 تا 200 متر


Jian She (JS)
کالیبر: 9 م.م. لوگر
وزن سلاح : 2.1 کیلوگرم
طول سلاح: 450 م.م.
گنجایش خشاب: 30 فشنگ
برد موثر: 100 تا 150 متر

منبع : میلیتاری
نظرات 1 + ارسال نظر
حسین 1388/09/19 ساعت 19:24 http://persiansong.blogsky.com

ضمن عرض تبریک به شما دوست عزیز که توانسته اید با زحمات فراوان وبلاگ بسیار زیبای خود را به ثبت برسانید...و تشکر فراوان بابت مطالب بسیار ارزنده و فواید ان برای هر بازدید کننده ای...شما را به گروه بزرگ اوکسین ادز جهت درج وبلاگ خود و زیباسازی محیط وبلاگ، به ازای ثبت وبلاگ و واریز پول توسط ما به شماره حساب بانکی شما دعوت مینماییم...
ثبت نام با شما....بازدید روزانه از وبلاگتان و واریز پول به حساب بانکی شما توسط ما...کافیست در سایت زیر ادرس وبلاگ و شماره حساب بانکی خود را درج نمایید..در هر کجا که هستید..بعد از 24 ساعت تاثیر انرا خواهید دید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع:
http://www.oxinads.com/?i=947

همچنین سایت های پر بازدید ایران ، عضویت فعالی دراین گروه دارند....به ازای هر کدام از وبلاگهایتان پول در میاورید......تعداد زیاد اعضای این گروه نشاندهنده رسمیت این گروه و هیچ گونه سوء استفاده است. فقط وبلاگ خود را ثبت نمایید و پول پارو کنید...بدون هیچ گونه چشم داشت و تضرر مالی....در هر کجا و در هر زمان و درهر وضعیت مالی که هستید..به گروه بزرگ اوکسین ادز بپیوندید.
عضویت سریع فقط در اینجا:
http://www.oxinads.com/?i=947
http://www.oxinads.com/?i=947

ما منتظر شماییم به ما بپیوندید
درضمن برای فعال شدن حسابتان باید کد بنر ها را در سایتتان قرار دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد