موشک تاماهاوک و حمله به لیبی

این بار آمریکا به درخواست شورای امنیت سازمان ملل به لیبی حمله کرد. اولویت ها از کار انداختن پدافند هوایی و قطع کردن ارتباط معمر قذافی با فرماندهانش همچنین ایجاد بک منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی بود.

اولین مرحله حمله شلیک بیش از 110 موشک تاماهاوک از ناو های و زیردریایی های آمریکا و انگلیس مستقر در منطقه بود .

اما تاماهاک چیست ؟

 


       

موشک کروز تاماهاوک موشکی مادون صوت برای حمله به اهداف روی سطح است که قادر به انجام ماموریت در تمام شرایط آب و هوایی با برد حداکثر 1100کیلومتر است . از قابلیت های  این موشک میتوان به برد زیاد ، قابلیت پرواز در ارتفاع بسیار پایین و قابلیت شلیک از زیر دریا اشاره کرد.

در حال حاضر نیروی دریایی آمریکا  از نمونه های BGM-109 این موشک استفاده میکند که قابلیت حمل انواع کلاهک های اتمی ، متعارف و خوشه ای را داراست.

این موشک در سال 1970 ساخته و معرفی شد اما تا به حال گونه های مختلفی از آن ارائه شده است و بر روی آن بهینه سازی های مختلفی صورت گرفته است. که مهمترین آن افزودن یک واحد پیشرفته تبادل داده با سایر مراکز داده مستقر در منطقه نظیر آواکس ها ، ماهواره ها و هواپیماهای بدون سرنشین است .

تاماهاوک مجهز به یک دوربین ویدیویی است که به فرمانده قدرت دیدن اهداف و انتخاب هدف را می دهد همچنین کامپیوتر موشک امکان ذخیره موقعیت 16 هدف را دارد که به  نسبت موقعیت خود به اهداف و میزان سوخت باقیمانده و با توجه به فشار و دمای هوا و ارتفاع تحلیلی از وضع موجود را برای مرکز کنترل ارسال میکند تا نسبت به انتخاب هدف مناسب تصمیم گیری شود.


در حال قیمت این موشک حدودا 402  هزار دلار است  و در اختیار کشور های آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و هلند است.

گردآوری : E.SADEGHI

منبع : برگرفته از ماهنامه جنگ افزار  و ماهنامه صنایع هوایی

نظرات 1 + ارسال نظر
ناصری 1390/05/12 ساعت 09:00 http://scitech.blogsky.com

سلام خسته نباشید

با تشکر از محبت شما وبلاگ شما در قسمت جعبه لینک اضافه شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد