آشنایی با هواپییمای پیشرفته SU-47


SU-47
قسمت اول
مقدمه :
جنگنده ی سوخو-47 با نام های مستعار(برکوت به روسی ) و ( فیرکین به گزارش ناتو) در اوایل سال 1990 توسط شرکت سوخودر ابتدای رشد اقتصادی ساخته شد. سوخو -47 یک جنگنده ی مافوق صوت ازمایشی بود که رشد یافته شرکت حقوقی سوخو بود. ویژگی این جنگنده در بال های رو به جلو اش است این ویژگی به جنگنده قدرت چابکی و مانور بالایی می دهد . در صورتی که تولید سریالی این جنگنده هیچ وقت جامه عمل به خود نپوشید . تکنولوژی های پیشرفته ی تنها نمونه  ازمایشی تولید شده از این جنگنده بعد ها ازنسل پنجم جنگنده ها که سوخو-47 باشد به نسل 5- 4 یعنی سوخو -35 و دیگر جنگنده های ازمایشی نسل پنجم منتقل شد.
شرایط اقتصادی :

این جنگنده ابتدا با نام سوخو-37 شناخته می شد ولی

لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مطالعه بفرمایید

اگر اکانت جیمیل دارید با کلیک بروی +1 ما را محبوب کنید


با پیشرفته تر شدنش به سوخو-47 در سال 2002 تغییر نام داد . اسم مستعار رایج این جنگنده برکوت به معنی عقاب طلایی است . سوخو-47 مستقیما به دستورکشور روسیه ازمایشهای گوناگونی را انجام داد . این جنگنده از سیستم پیچیده ی هدایت با سیم نیز بهره می برد .
کارخانه ی سازنده : شرکت روسی سوخو
اولین پرواز : 25 دسامبر1997
معرفی به عموم مردم : سال 2000 میلادی
وضعیت فعلی : ازمایشی
مصرف کننده ی اصلی : روسیه
تعداد ساخته شده : 1 فروند
روسها از مدتها قبل از مزایای بالهای رو به جلو مطلع بودند . انها با تحقیقات بسیار در رابطه با این نوع هواپیماها از سال 1940 تا کنون دریافتند که ضریب بازده این نوع جنگنده ها برای حمل بار و بلند شدن بیشتر از جنگنده های معمولی است و همچنین این قابلیت قادر به کم کردن نیروی گریز از مرکز است . این بالها هواپیما را قادر می سازند تا بر پرواز خود کنترل بیشتری داشته و حرکت های اضافی کمتری داشته باشد . شکل های هندسی این بالها و قرار گیری تسحیلات در داخل بدنه  به این جنگنده قدرت مانور بیشتری میدهند و اورا به یک فرشته ی مرگ تبدیل میکنند . قرارگیری تسلیحات در داخل بدنه توانایی حمل تسحیلات بیشتری را به این جنگنده میدهند.


اینها ما را به سمت این نوع از بالها سوق می دهند البته تا زمانی که این نوع از بالها از سرعت هواپیما در برابر جنگنده های دارای بالهای رو به عقب می کاهد . برعکس بالهای رو به جلو باعث خم شدن و چرخش راحت تر بدنه جنگنده میشوند . این چرخش راحت را میتوان مدیون سیستمهای پیشرفته سوخو-47 بود ولی این سیستم را میتوان بر روی جنگ افزارهاب معمولی نیز مشاهده کرد.
پروژه ی دیگری نیز در امریکا در سال 2011 شروع شد که توسط کارخانه ی گرومن(هواپیمای ایکس-29)به اجرا درامد و تنها با سرمایه گزاری شرکت سوخو در واقع در این پروژه سوخو شریک امریکا شده بود . سوخو-47 اصولا یک تکنولوژی برای ساخت جنگنده های اینده ی روسی بود . اگرچه سوخو به طور خلاصه کوشش میکرد که سوخو-47 را برای ارتش روسیه و دیگر مشتریان خارجی
بسازد .

 طرح :
سوخو-47 به اندازه ی جنگنده های قبلی سوخو است . تقریبا مثل سوخو-35 و به خاطر کاهش هزینه های اقتصادی   سوخو-47 دماغه و دمهای عمودی و همچنین چرخ های فرودش را از سوخو-27 قرض گرفت و با این وجود جنگنده ویژگی های ضد راداری اش را کاهش داد(شامل مواد جاذب اشعه راداری)در این جنگنده مکانی برای قرار گرفتن تسحیلات در درون بدنه و همچنین قرار گرفتن یک رادار پیشرفته قرار دارد . به هر حال تمام تدبیر ها مانند تحقیقات   امری jjjکا برای ساخت هواپیمای ایکس-29 در دهه ی 80میلادی بود . سوخو-47 دوبرابر طرح امریکایی اش بود که به منظور درگیری تن به تن در نظر گرفته شده.  موادترکیبی در خور مناسب با چرخش بود تا هم از چرخش هواپیما مقاومت کنند و هم به تقویت قابلیت های ایرودینامیکی ان بپردازند و این از سوخو-47 نسبتا بالهای بزرگی را طلب می کرد . سوخو-47 باید مجهز به بالهای تاشو می شد  تا شایسته ی خدمات در نیروی هوایی روسیه     می شد. سوخو-47 هم مانند سوخو-37 سابق ارایش دو-سه گانه و با تسحیلات ایرودینامیکی در جلوی بالها و دمهای جنگنده بود . بطور قابل توجه سوخو-47 دارای دو پایه است که سطح دم را تحمل میکنند که به منظور کنترل گازهای خارج شده از موتور وکنترل حرکات نامتوازن را به عهده دارند . ستون عمودی کوچکتر در سمت چپ جنگنده و در محل قرار گیری رادار عقبی جنگنده قرار دارد در حالی که ستون عمودی بزگتر در هنگام ترمز کردن برای چتر نجات (به منظور کم کردن سرعت در هنگام فرود)عمل می کند.

گرد آوری : : m-hosseini

مترجم : مهدی زمانی

ایمیل مترجم:mahdizamani97@gmail.com

منبع : ماهنامه جنگ افزار

                                        ادامه مقاله در قسمت بعدی


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد 1390/06/04 ساعت 17:21 http://4mee.mihanblog.com

سلام.
خسته باشین.وب شما هم عالیه
من رو با نام پایگاه آموزشی و سرگرمی ایرانیان لینک کن و بعد بهم اطلاع بده.ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد