خط ارتباطی بین ابران و آمریکا فقط حرف یا نه ؟


خبر وال استریت ژورنال جنجالی شد
واکنش مقام آمریکایی به ایجاد خط دریایی ارتباط ویژه با ایران

خبرگزاری فارس: پایگاه اینترنتی شبکه "ای بی سی" در خبری به نقل از یکی از مقامات عالیرتبه دفاعی آمریکا اعلام کرد که برخی در آمریکا از طرح ایجاد خط ارتباطی ویژه با ایران در منطقه خلیج فارس حمایت می کنند اما در حال حاضر این پیشنهاد وزیر دفاع و رئیس جمهوری آمریکا نیست.

خبرگزاری فارس: واکنش مقام آمریکایی به ایجاد خط دریایی ارتباط ویژه با ایران

به گزارش فارس، یکی از مقامات عالیرتبه دفاعی آمریکا که نامی از وی برده نشد، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "ای بی سی" اعلام کرد که گفت‌وگوها میان ایران و آمریکا در رابطه با ایجاد خط ویژه ارتباطی در مواقع ضروری در این مرحله تصمیمی شتابزده است.
 
وی افزود: ممکن است طرفدارانی برای ایجاد یک خط ارتباطی ویژه دریایی میان دو کشور در این مرحله از زمان وجود داشته باشد، اما گفت‌وگو درباره آن در این مرحله اقدامی شتابزده است. در حال حاضر هیچ پیشنهادی برای ایجاد چنین راه ارتباطی مقابل نه وزیر دفاع و نه رئیس جمهوری آمریکا مطرح نیست.
 
روزنامه "وال استریت ژورنال" روز گذشته در خبری اعلام کرد: دولت آمریکا در حال بررسی ایجاد یک خط ارتباط ویژه مستقیم نظامی با ایران پس از یک سری تقابلات نزدیک میان نیروهای ایران و آمریکا در خلیج فارس است.
 
برخی از مقامات آمریکایی که نامی از آنها برده نشده است، در گفت‌وگو با وال استریت ژورنال اعلام کردند: آمریکا به طور خاص درباره یک ناوگان از قایق های تندرو در خلیج فارس که احتمالا توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کنترل می شوند، نگران است.
 
این گزارش افزود: این قایق های پیشرفته که می‌توانند به موشک تجهیز شوند مرتبا ناوهای جنگی آمریکا و متحدان آن را در منطقه خلیج فارس که در حال عبور هستند به چالش می کشند.
 
بنا به نوشته "وال استریت ژورنال"، در ماه های اخیر یک ناوشکن انگلیسی به محض مشاهده یکی از این قایق ها که در حال نزدیک شدن به آن بود و به نظر می رسید قصد حمله به این ناو را دارد، چند تیرهوایی شلیک کرد.
 
این نشریه آمریکایی همچنین در گزارش خود مدعی شد: هواپیماهای ایرانی نیز ناوهای آمریکا را به چالش کشیده اند.
 
این گزارش افزود: مقامات آمریکایی که نگرانند مبادا این سوء تفاهمات به درگیری گسترده تری بیانجامد، در حال بررسی پیشنهادی رسمی برای برقراری ارتباطات در شرایط اضطراری هستند.
 
وال استریت ژورنال همچنین تأکید کرد: حداقل از ابتدا مقامات نظامی آمریکا تمایل بسیار زیادی درباره توسعه تماس ها و ارتباطات میان نیروهای دریایی آمریکا و ایران هستند تا از پیش بینی های غلط جلوگیری کنند. اما به دلیل ارتباطات عمیق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با حزب الله لبنان و گروه حماس در فلسطین، مقامات آمریکایی نگران تعامل مستقیم با نیروهای سپاه پاسداران هستند.
 
این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: هنوز مشخص نیست که آیا این پیشنهاد ایجاد خط ارتباط ویژه مستقیم با ایران به طور غیررسمی مطرح شده است یا خیر. البته احتمال هایی وجود دارد مبنی بر اینکه این پیشنهاد از طریق عراق با ایران به طور غیر رسمی مطرح شده باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد