نبرد المنصوره( قسمت اول)

در اولین روز از جنگ اکتبر 1973 هواپیماهای نیروی هوایی مصر به اهدافی در صحرای سینای تحت اشغال اسرائیل حمله کردند . این حملات هوایی در پیروزی ابتدایی اعراب نقش داشتند . از دید مصری ها این حملات کلید رسیدن اعراب به پیروزی در این کشاکش بود .

این امر به خوبی در منابع تاریخی ثبت شده است اما نبرد های هوایی دیگری نیز در روز های باقی مانده از جنگ نیز صورت گرفتند که کمتر مورد بررسی قرار گرفته اند . جزئیات این گونه عملیات تا به امروز کمتر در اختیار عموم قرار گرفته اند . به ویژه یکی از این نبرد ها به اندازه ای برای دولت مصر اهمیت بافت که سبب شد روز نیروی هوایی این کشور از دوم نوامبر به 14 اکتبر تغییر یافت . نیروی هوایی مصر با سربلندی این نبرد را نبرد المنصوره نامیده است و در روز 14 اکتبر یاد انرا گرامی می دارد .

در سپیده دم روز 14 اکتبر – نهمین روز از اغاز جنگ – تعداد نه تیپ زرهی از ارتش های دوم و سوم مصر برای توسعه ی سرپلهای به دست امده در سمت شرق کانال سوئز حمله ای را اجرا کردند . این حمله با پشتیبانی هواپیماهای میگ 17 , سوخو7 , سوخو20 , و میراژ که از پایگاهای غرب کانال و دلتای رود نیل برخاسته بودند انجام شد . پوشش هوایی منطقه ی نبرد توسط میگ 21 های وینگ یکصدو چهارم – که از پایگاه هوایی المنصوره برخاسته بودند – تامین می شد .

در پاسخ نیروی هوایی اسرائیل برای چهارمین بار کوشش کرد تا هواپیما های رهگیر این وینگ را نابود کند و دوباره برتری هوایی خود را – مانند جنگ 6 روزه – بر اعراب تحمیل کند .

حملاتی بر علیه پایگاه های المنصوره , تنتا و صالهیه انجام شد . در حقیقت در روزهای هفتم , نهم و دوازدهم اکتبر حملاتی علیه المنصوره انجام شده بود اما هر بار با مقاومت شدید جنگنده های مصری و شبکه ی موشکی و پدافند هوایی مصر مواجه شدند . عاقبت اسرائیلی ها در روز هفتم اکتبر 22 فروند هواپیما ز دست دادند . این روز به بدترین روز جنگ برای نیروی هوایی اسرائیل تبدیل شد .

چهارمین حمله ی  هوایی اسرائیل توسط بیش از صد فروند فاتنوم و اسکای هاوک انجام شد تا بلکه بتوانند المنصوره را نا بود کنند . این نبرد در اوج خود بیش از53  دقیقه طول کشید . براساس تخمین منابع مصری همزمان بیش از 180 فروند در اسمان در تعقیب یکدیگر بودند که بیشتر انها به اسرائیل تعلق داشتند .

                                         

  لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید

علاوه بر برتری نیروی هوایی اسرائیل انها در کیفیت هواپیماها , تمرین ها و نیز تجربیات خلبان ها دست بالا را داشتند . تنها برتری مصری ها در این بود که خلبان ها و پرسنل نیروی هوایی مصر برای دفاع از خاک کشورشان میجنگیدند . روحیه مصری ها هنگامی که خلبان های مصری توانستند به تلافی جنگ 6 روزه اولین هجوم اسرائیل را متوقف کنند به گونه ای ثابت افزایش میافت . وینگ یکصدوچهارم در خلال اولین روز جنگ – ششم اکتبر – به صورت کامل درگیر نبرد شد . این وینگ نه تنها پوشش هوایی منطقه ی نبرد را تامین کرد بلکه هواپیماهایش را به صورت فعال در حملات پشتیبانی نزدیک و همچنین محافظت از پایگاه المنصوره شرکت داشتند . مصری ها چشم انتظار حمله ی دیگری از سوی اسرائیلی ها به پایگاه المنصوره بودند . با این حال , در ساعت 3 بعد از ظهر یکشنبه 14 اکتبر همه چیز در پایگاه ساکت به نظر می رسید . جنگ در سینا به اوج خود رسیده بود و همیشه تعدادی میگ 21 به صورت اماده در ابتدای باند قرار داشتند و خلبان های انها با شکیبایی  در کابین هواپیمایشان سوزندگی افتاب مصر را تاب می اوردند .

در ساعت 3:15 دقیقه پست ها مراقبت مستقر در دلتای نیل نزدیک شدن 20 فروند فانتوم را – که از جهت دریا به سمت پورت سعید و دلتای نیل – می امدند به سر فرماندهی نیروی هوایی مصر گزارش دادند .

فرمانده وقت نیروی هوایی مصر مارشال حسنی مبارک – رییس جمهور فعلی مصر -  به سرتیپ احمد عبدالرحمن ناصر – فرمانده وینگ یکصدو چهارم  - دستور مقابله داد . 16 فروند میگ 21 به هوا برخاستند . قرار بود که انها تنها پوشش بر فراز پایگاه بر قرار کنند و دست به عمل دیگری نزنند . بالاتر از همه , به انها دستور داده شده بود که قبل از هواپیماهای دشمن نزدیک شوند حق ندارند که به جستجو و درگیری با هواپیماهای مهاجم بپردازند .

این دستور برای خلبان های مصری معمایی پدید اورده بود . از سویی قرار بود که انها به مقابله با هواپیماهای دشمن فرستاده شوند و از دیگر سو باید منتظر کشف شدن حریف باقی می ماندند . فرماندهی نیروی هوایی مصر در طی جنگ فرسایشی اواخر دهه ی شصت تجربه ی بزرگی را در برابر تاکتیکهای اسرائیلی ها کسب کرده بود . در حقیقت اسرائیلی ها تمایل داشتند تا الگوهای ثابتی را در حملاتشان تکرار کنند . این الگو در 3 مرحله اجرا می شد ابتدا یک موج از جنگنده ها رهگیرهای مدافعین را می فریفتند تا انها را از هدف دور کنند . در موج دوم تعدادی هواپیما برای حملات زمینی – و به همراه چند جنگنده ی اسکورت – توپ های ضد هوایی حریف را تحت فشار قرار می دادند . موج سوم حمله تهاجم هوایی به هدف اصلی بود .


گردآوری : m.hosaini

منبع: ماهنماه جنگ افزار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد