جنگنده ضربتی F35

جنگنده ی F.35  (با اسم آزمایشی x.35) نتیجه ی مناقصه ی جنگنده ی ضربتی مشترک(JSF) با اسم کامل(Joint Strike Fighter) می باشد اما کلیات طرح  JSF به سالهای 86 تا 91  باز میگردد که در آن زمان به دنبال اعلام نیاز نیروی دریایی و هوایی برای جنگنده ای کم هزینه با کارایی بالا(و همچنین کم پیدا) برای جایگذینی جنگنده های F.14 و F.16 و F.18 شکل گزفت(البته از همان ابتدا برنامه ریزی برای سه مدل از این جنگنده بود که در ادامه خواهید خواند) در ابتدا سه گروه برای این پروژه اعلام آمادگی کردند شامله 1.لاکهید مارتین 2.بویینگ 3.ترکیب مکدانل داگلاس و نورثوپ گرومن به همراه هوافضای انگلیس البته گروه سوم بدلیل ور شکست شدن مکدانل داگلاس از میدان خارج شد و تنها گرومن توانست در طرح شریک شود  و این اولین بار بود که یک هوا پیما برای سه نیرو طراحی می شد(نیروی هوایی دریایی و سپاه تفنگداران دریایی) در سال 98 هر دو شرکت بویینگ و لاکهید اقدام به نمایش پیش نمونه های خود نمودند X-32  مربوط به بویینگ معروف به قورباقه ی چاق(اصلا جنگنده ی خوش استیلی نبود) و طرح X-35 شرکت لاکهید که در نهایت لاکهید بدلیل برتری های طرح پیشنهادی مناقصه را برد اما دلایل برتری:طرح فن متحرک لاکهید بسیار بهتر از طرح تولید مستقیم نیرو در X-32 و اما دیگر دلایل ریسک فنی طرح لاکهید کمتر بود هزینه ی نگهداری کمتر و قدرت رانش بیشتر دانست



اما ویژگی های خود جنگنده F.35  قرار است در سه مدل ساخته گردد
مدل A که برای نیروی هوایی در نظر گرفته شده و جنگنده ای باقابلیت پروازی عادیست و قرار است جایگزین فالکن (F.16) و A.10 گردد

مدل B که برای سپاه تفنگداران دریایی(USMC) طراحی شده و دارای برد زیاد و قابلیت نشست و برخواست کوتاه برای جایگزینی هاییر در نظر است
مدل C که برای نیروی دریایی (USN) و نیروهای انگلیسی در نظر گرفته شده که دارایی قابلیت ناو نشینی و نشست و برخواست کوتاه است
در مورد کم پیدایی جنگندهی F.35 بجز در مدلB بدلیل عدم نیاز جنگنده ای کم پیداستاز اصول کم پیدایی این جنگنده می توان به اسستفده از بدنه ی تقریبا یک پارچه اشاره کرد بدین معنی که ساختار بال با بدنه یکپارچه است بو بداخل بدنه فرو می رود(برخلاف جنگنده های کنونی)در بدنه ی F.35 به میزان قابل توجهی از مواد مرکب استفاده گردیده که این به صرف هزینه ی کمتر و نگهداری آسانتر کمک مینماید پسگرایی بال و دم نسبت به لبه ی جلویی 35 درجه و نسبت به لبه ی عقبی 15 درجه است سکانهای عمودی ثابت هواپیما دارای پسگرایی تا 35 درجه و انحراف تا 25 درجه هستند(بعد از مدتها یک جنگندهی مدرن بر سلطه ی بیش از 50 ساله ی بالهای پسگرا خاتمه داد)
اما موتور این جنگنده از موتور F.119 ساخت شرکت پرات اندویتنی استفده می کند نکته  جالب  در مورد این موتورها این  است  که  با وجود فناوری  پیشرفته  و کارآمد آن، قیمت  پایین تری نسبت  به  موتورهای  دیگر دارد و نگهداری آن نیز راحتر است هرکدام  از موتورها نیروی  پیشرانی  به  اندازه 15420 کیلوگرم  و با استفاده  از پس سوز (afterburner) این  نیرو به  22675 کیلوگرم می رسد.
ساخت  رادار  F-35 را بخش سیستم های  الکتریکی  شرکت  نورثروپ گرومن  عهده دار است  و برای  این  کار شرکت گرومن  دست  به  گسترش  رادار APG-77 زده است  و با مدرن  کردن  آن  امیدوار است  که هوشمندترین  رادار در حال  حاضر راطراحی  کند البته هیچگاه از توانایی های کامل این رادار در انواع صادراتی استفاده نخواهد شد(شمار انتنهایی رادار از 62 برای رپتور به 21 برای F-35 کاهش یافته) گفته میشود F-35 به تجیزات داخلی الکترونیک یکپارچه مجهز است(همانند رپتور) که برای کاهش هزینه ها در تمام جنگنده ها از تجیزات استاندار استفاده خواهد شدهمچنین این جنگنده به همراه رادار خود از سامانه ی SA برای هرچه راحت تر کردن کنترل رادار بهره میبرد که این سامانه وضعیت آسمان نبرد دستورات و اجازه ی شلیک موشکها و اسکن زمینی و... را اجام می دهد و گذارش می نمایداز دیگر سامانه ها میتوان به سامانه ی جلونگر فروسرخ که به منظور پرواز در ارتفاع پایین و آشکار سازی عوارض زمینی و پدافن های دشمن استفاده می شود نام برد
اما تسلیحات F-35 دارای یک محفضه ی جنگ افزاری در زیر بدنه است که برای منظور های کم پیداییست در صورت عدم لزوممی تواند از آویزگه های زیر بال نیز بهره ببرد
در بعد کوتاه برد از موشکهای رایج ساید وایندر (احتمالا در دو مدل X و M )استفاده خواهد کرد و در بعد میانبرد از امرام استفاده میکند(احتمالا از مدل C که از یک جستجو گر چند طیفی برای ردگیری موشکهای کروز کم پیدا بهره میبرد)
اما تسلیحات اصلی جنگنده (چون وضیفه ی اصلی این جنگنده نقش هجومی و ضربتیست)از انواع -55/78/87 CBU(این ها بمب های خوشه ای با قدرت انفجاری بالا هستند و قبل از رسیدن به زمین منفجر میشوند و تاثیر هولناکی بر روی وسایل زرهی و بخصوص نفرات پیاده دارن چیزی شبیه مین در روی زمین بقدر وحشتناک هستند که از آنها برای پاکسازی میادین مین استفاده میشود) تا بمب های هدایت دقیق (GBU) و درنهایت یکی از هولناک ترین بمب ها بمب های سری JADAM (مانند سری GBU) این بمب ها ترکش شونده برای منظور ها تهاجمی مستقیم استفاده میشوند و درنهایت بمب های DAACM که برای تهاجم علیه فرودگاه ها کاربرد دارند و انواع موشکهای هوابه زمین باضافه ی یک توپ 27 میلیمتری ماوزر در نمونه های عادی و درنمونه های عمود پرواز از توپ های غلافدار استفاده میکند
درنهایت طبق  برنامه ریزی ها قرار است  مدل های A درسال  ۲۰۱۱ میلادی با قیمت  ۴۰ میلیون  دلار به  فروش  برسند و مدل   CوB نیز در سال 2012 وارد خدمت شوند به هر حال این نوید تولد آینده ی جنگنده های نوین است 

 

گرداوری : m - hosseini

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد