F4فانتوم


اف-۴ فانتوم (F-4 phantom) (فانتوم به انگلیسی به معنای شبح)هواپیمای دو خلبان ۲ موتوره مافوق سرعت صوت و دوربردی است که توانایی عملکرد در همه شرایط آب و هوایی را دارد. شرکت مک‌دانل داگلاس این هواپیما را تا اواخر دهه ۱۹۷۰ برای نیروی دریایی ایالات متحده می‌ساخت. اوج کاربرد این هواپیما در دوران جنگ ویتنام بود.

دولت ایران در سال ۱۹۷۴ تعداد ۲۰۹ فروند از این جنگنده را خرید که در جنگ ایران و عراق نقش مهمی ایفا کرد. این هواپیما هنوز در نیروی هوایی ایران خدمت می‌کند که در انواع E و D ,RF4E می‌باشند.

خصوصیات اف-۴ فانتوم در پرواز

در جنگ‌های هوایی بزرگترین برتری فانتوم قدرت شتاب آن بوده است. حتی این حالت باعث می‌شود خلبان‌های متبحر هم قبل از پرواز تصمیم نهایی بگیرند که با آن پرواز کنند یا نکنند. هواپیمای غول پیکر فانتوم که برای شلیک موشک‌های هدایت شونده با رادار طراحی شده بودند چابکی رقبای ساخت شوروی خود را نداشتند و در مانورهای سخت دچار مشکل ادورس یا (adverse yaw) می‌شدند. با وجود اینکه هواپیما دچار پیچ خوردن‌های غیر قابل کنترل می‌شد، خلبانان معتقد بودند که هواپیما انعطاف خوبی در عملکرد دارد و پرواز با آن راحت است. در سال ۱۹۷۲ مدل اف-۴ ای ارتقاء داده شد به طوری که در سرعت‌های بالا هم می‌توانست مانور بدهد.

موتورهای جی ۷۹ دود سیاه غلیظی را تولید می‌کرد که فانتوم‌ها را از دور قابل شناسایی می‌کرد. خلبانها این دود را با بکار گیری حالت پس سوز از میان می‌بردند اما این کار راندمان سوخت را کم می‌کرد. بعضی از خلبان‌ها پس سوز را در یک موتور هواپیما استفاده می‌کردند که این کار روی شتاب هواپیما همان تاثیر را میگذاشت که از پس سوز در هر دو موتور استفاده شود و از طرفی هم دود به شدت سیاه غلیظ موقعیت هواپیما را مشخص نمی‌کرد.

یکی از ضعف‌های بزرگ فانتوم در طراحی‌های اولیه آن نبود مسلسل داخلی در آن بود و برای دوره کوتاهی عقیده بر این بود که جنگندگی با آن در سرعت‌های مافوق صوت غیر ممکن است و در واقع به خلبانان یاد داده نمی‌شد که چگونه با این هواپیما با جنگنده‌های دیگر درگیر شوند. چون در عمل سرعت مادون سرعت صوت می‌شد. در نهایت این ضعف با اضافه کردن مسلسل ۲۰ میلیمتری ام۶۱ والکان در اف-۴ ای جبران شد.

فانتوم در خدمت نیروی هوایی ایران


لطفا ادامه مقاله را در ادامه مطلب مشاهده بفرمایید
Share

نیروی هوایی شاهنشاهی در ابتدا تصمیم داشت جهت دور کردن میگهای نیروی هوایی شوروی، جنگنده اف-۱۱۱ را از کارخانه جنرال داینامیکس خریداری نماید. ولی با شکست پروژه این هواپیما، آمریکا تصمیم گرفت که جنگنده فانتوم را که در جنگ ویتنام امتحان خوبی پس داده بود را به ایران بفروشد. گفتنی است این هواپیما نیز در نبرد با جنگنده پیشرفته میگ-۲۵ ناکام ماند و ایران مجبور شد از شرکت گرومن سوپر جنگنده اف-۱۴ تام‌کت را خریداری نماید.

نیروی هوایی شاهنشاهی ایران بعد از نیروی هوایی اسرائیل دومین مشتری این جنگنده از لحاظ تعداد سفارش به‌شمار می‌رود. تعداد دقیق فانتوم‌های تحویل شده به ایران از سوی آمریکا دقیقاً مشخص نیست. بر اساس یکی از برآوردها، ۲۹ فروند اف-۴ دی، ۱۶۲ فروند اف-۴ ای و ۱۷ فروند آراف-۴ ای به ایران تحویل داده شده است. منبع خبری دیگری روال سفارش و تحویل فانتوم‌ها به ایران را به این ترتیب معرفی کرده:سفارش ۳۲ فانتوم اف-۴ دی در ۱۹۶۷ و تحویل آنها در سپتامبر ۱۹۶۸، سفارش ۱۷۷ اف-۴ ای و ۱۶ آراف-۴ ای در ۱۹۷۳ و تحویل آنها در ۱۹۷۷.

بسیاری از تجهیزات اضافه و قطعات یدک خریداری شده در آمریکا نگهداری می‌شده‌اند. خلبانان ایرانی این جنگنده در آمریکا و پاکستان دوره‌های آموزشی را طی کرده بودند. نیروی هوایی شاهنشاهی ایران از این جنگنده در جنگ ظفار و کمک به سرکوب شورشیان عمان و همچنین پاسداری از مرزهای شمالی و غربی ایران در برابر تجاوزات هوایی پراکنده شوروی و عراق استفاده نموده است.

بعد از انقلاب ۱۳۵۷ و قطع رابطه ایران و آمریکا، این احتمال وجود دارد که این جنگنده با قطعات اصلی و مادر تجهیز نشده باشد. در طول جنگ ایران و عراق نیز ایران قطعات یدکی این جنگنده را از طرق مختلفی تامین می‌کرد. گاه این قطعات را در چهاچوب توافقاتی همچون ماجرای ایران-کنترا به طور مستقیم از آمریکا تامین می‌کرد. گاه با کمک دلالان اسلحه اسرائیلی به طور مخفیانه، و گاه نیز موتورهای ساخت رولز-رویس پی‌ال‌سی را از کشورهای اروپایی عضو پیمان ناتو خریداری و بجای موتورهای اصلی بدون قطعات یدکی جایگزین می‌کرد.

مشخصه‌های کلی اف-۴ فانتوم


 

نوع هواپیما      هواپیمای رهگیر

جنگنده-بمب‌افکن

چندمنظوره

کشور سازنده   ایالات متحده

شرکت سازنده مک دانل داگلاس

تاریخ نخستین پرواز      ۲۷ می ۱۹۵۸

تاریخ رونمایی   ۳۰ دسامبر ۱۹۶۰

وضعیت کنونی  ۶۳۱ فروند فعال در کشورهای غیر از ایالات متحده، همچنین به عنوان درون در آمریکا فعال است.

بکارگیرنده(ها)  نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا

نیروی دریایی ایالات متحده

گارد ساحلی ایالات متحده آمریکا

نیروی هوایی ایران

نیروی هوایی اسرائیل

آغاز ساخت     ۱۹۵۸-۱۹۸۱

تعداد ساخته‌شده       ۵٬۱۹۵ فروند

بهای هر فروند  ۲٫۴ ملیون دلار ایالات متحده مدل اف-۴ای

 

 


 

مشخصات عمومی


        خدمه: ۲

        طول: ۶۳ فیت ۰ اینچ (۱۹٫۲ متر)

        پهنای بال: ۳۸ فیت ۴٫۵ اینچ (۱۱٫۷ متر)

        ارتفاع: ۱۶ فیت ۶ اینچ (۵٫۰ متر)

        بال: مساحت ۵۳۰٫۰ فیت مربع (۴۹٫۲ مترمربع)

        ماهیواره: NACA ۰۰۰۶٫۴-۶۴ root, NACA ۰۰۰۳-۶۴ tip

        وزن خالی: ۳۰٬۳۲۸ پوند (۱۳٬۷۵۷ کیلو)

        وزن بارگیری: ۴۱٬۵۰۰ پوند (۱۸٬۸۲۵ کیلو)

        بیشینه وزن برخاست: ۶۱٬۷۹۵ پوند (۲۸٬۰۳۰ کیلو)

        پیشرانه: ۲× J79-GE17A توربوفن اکسیال کمپرسور, ۱۷٬۸۴۵ پوند نیرو (۷۹٫۴ کیلونیوتن) هرکدام

        نسبت کشیدن بلند کردن از صفر ۰٫۰۲۲۴

        مساحت کشش: ۱۱٫۸۷ ft² (۱٫۱۰ m²)

        نسبت بعد بال: ۲٫۷۷

        ظرفیت سوخت ۱٬۹۹۴ گالون، با سه مخزن سوخت، ۳۳۳۵ گالون.

        حداکثر وزن برخاست: ۳۶٬۸۳۱ پوند

عملکرد

        سرعت بیشینه: ماخ ۲٫۲۳ (۱٬۴۷۲ مایل بر ساعت, ۲٬۳۷۰ کیلومتر بر ساعت) در ۴۰۰۰۰ فیتی

        سرعت پیمایش: ۵۰۶ گره (۵۸۵ مایل بر ساعت، ۹۴۰ کیلومتر بر ساعت)

        شعاع عملیاتی: ۳۶۷ ۳۶۷ ناتیکال مایل (۴۲۲ مایل، ۶۸۰ کیلومتر)

        برد ترابری: ۱٬۴۰۳ ناتیکال مایل (۱٬۶۱۵ مایل, ۲٬۶۰۰ کیلومتر) با سه مخزن سوخت اضافی

        سقف پروازی: ۶۰٬۰۰۰ فیت (۱۸٬۳۰۰ متر)

        نرخ اوج‌گیری: ۴۱٬۳۰۰ فیت بر دقیقه (۲۱۰ متر بر ثانیه)

        بارگیری بال: ۷۸ پوند بر فیت مربع (۳۸۳ کیلو بر مترمربع)

        نسبت بلندکردن به کشیدن: ۸٫۵۸

        نسبت نیرو به وزن: ۰٫۸۶ با وزن پر

        مسافت برخاست: ۴٬۴۹۰ ft (۱٬۳۷۰ m) at ۵۳٬۸۱۴ lb (۲۴٬۴۱۰ kg)

        مسافت فرود: ۳٬۶۸۰ ft (۱٬۱۲۰ m) at ۳۶٬۸۳۱ lb (۱۶٬۷۰۶ kg)

جنگ‌افزار

        تا ۱۸۶۵۰ پوند (۸۴۸۰ کیلو) مهمات در ۹ جایگاه خارجی، شامل بمبهای چندمنظوره، بمبهای خوشه‌ای، بمبهای هدایت لیزری و تی‌وی، پاد راکت، موشکهای هوا به زمین، مهمات ضد باندفرودگاه، موشک ضد کشتی، پادهای هدف‌گیری، پدهای شناسایی، تسلیحات هسته‌ای. پادهای حمل و مخزن سوخت هم قابل به‌کارگیری است.

گرداوری : m - hosseini

نظرات 4 + ارسال نظر
کامی 1390/08/03 ساعت 23:32

خیلی وبلاگ باحالی داری.
دست شما درد نکنه.مخصوصا معرفی فانتوم رو که دیدم,خیلی حال کردم.
راستی پدر من خلبان فانتوم(F-4E)بوده و به همین منظور من هم در پایگاههای 3 شکاری همدان و 9 شکاری بندر عباس و غیره و در دوران کودکی و زمان جنگ زندگی گذرانده ام.

سلام ممنونم به پدرتون سلام برسونید
واقعا خلبان های
فانتوم ایران مردان شجاعی بودند
بازم به اینجا سر بزنید

ahmad 1390/08/04 ساعت 11:46 http://listshop.blogfa.com

سلام
من شما را به لینک دوستانم اضافه کردم .
من را با نام # داغ داغ از دست ندید # لینک کنید .
لطفا در جای مناسب قرار دهید .

کامی 1390/08/04 ساعت 16:29

سلام.
راستی این موضوع را فراموش کردم که ذکر کنم,به این وبلاگ درویشی هم سری زده و مرا خوشحال کنید...مخلص شما.
www.airguns.mihanblog.com

کامی 1390/08/04 ساعت 18:58

سلام...اگر راجع به هواپیمای اموزشی PC-7 که در پایگاه 8 شکاری اصفهان مستقر هستند,مطلب بگذارید خیلی ممنون میشوم.

سلام اگه تونستم ترجمه میکنم ولی قول نمیتونم بدم
ممنون که اومدین و نظر دادین بازم بیان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد