جنگنده اروپایی یورو فایتر

جنگندهء یوروفایتر تایفون، شماری زیادی از تکنولوژی های بسیار پیشرفته و مهندسی را مورد استفاده قرار می دهد. در بدنة این هواپیما، به میزان بسیار زیادی از مواد کامپوزیتی استفاده شده و تنها 15 درصد سطح بدنه از فلزات ساخته شده است. پیشرانه های جدید EJ200 در ترکیب با سطوح کاملن آیرودینامیکی هواپیما، بدون نیاز به استفاده از پس سوز و در هنگامی که جنگنده به طور نرمال با جنگ افزارها بارگذاری شده است، توانمندی پرواز مافوق صوت (سوپر کروز) را به هواپیما می بخشند. سامانه های بسیار پیشرفتهء کنترل پرواز و طراحی ناپایدار این هواپیما، سهم شایانی در مانورپذیری این جنگنده در ارتفاعات بالا و سرعتهای زیاد ایفا می کنند. این موارد در ترکیب با سامانه های قدرتمند دفاعی، حسگرهای بسیار پیشرفتهء فعال و غیرفعال، دارا بودن کابینی ارگونومیک در جهت کمک به وظائف خلبان، و سطح مقطع راداری بسیار اندک در مقایسه با سایر جنگنده ها، نقش قابل توجهی را در رقابت این هواپیما با سایر پرنده ها بازی می کنند.

 

میزان تهدیدات آینده در طراحی یوروفایتر، تعهدی جهت  توسعهء تمامی سیستم های آن برای آینده بوده اند که در اصطلاح «برنامهء قابلیت توسعه» یا Capability Enhancement Programme نامیده شده است. بدین جهت اغلب سیستم های به کار رفته در هواپیماها، به نحوی طراحی شده اند تا به آسانی قابل تعویض و جایگزینی با نمونهء بهتر در سالهای آینده باشند. این امر در تایفون، به واسطهء بهبود تکنولوژی و کاهش هزینه های نصب تجهیزات پیشرفتهء جدید، باعث می‏شود تا جنگنده همچنان در کورس رقابت باقی بماند. بسیاری از این سیستم های بالقوه در تایفون، بدین شکل بهینه و به روز می گردند. پروژهء ساخت جنگندهء یوروفایتر تایفون، به چند بخش گوناگون عملیاتی تقسیم شده است. این پروژه را چندین کنسرسیوم، مستقل از سازندهء اصلی هواپیما بر عهده دارند. اولین آنها شرکت DERA یا Defense Evaluation and Research Agency می‏باشد که اکنون به دو بخش QinetiQ و DSTL تقسیم شده است. بی شباهت به اغلب طرح های تئوریک مطالعه و بررسی شده، یوروفایتر از یک طرح صحیح و اثبات شده در شبیه سازی به وسیلهء کامپیوترهای پرقدرت، بهره می‏برد. این امر به واسطهء شبکه سازی چندین سیستم کامپیوتری شبیه ساز جنگی بدست آمده است که هرکدام توسط خلبانان با تجربه هدایت می شده اند.

این سیستم شبکه، به طور جامع، وضعیت درگیری جنگندهء یوروفایتر با سایر جنگنده های مشابه، نظیر گونه های بهینه شدهء خانوادهء سوخوی27 فلانکر در حالت فراتر از میدان دید را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. (منظور گونهء سوخوی35 سوپر فلانکر و انواع مشابه آن است)

مطالعات در تمامی موارد، با استفاده از تمامی توان بهترین سیستم های موجود بر روی هر دو هواپیمای روسی و یوروفایتر، سامانه های آویونیک، ساختار بدنه (شامل اطلاعات مربوط به سطح مقطع راداری)، بازدهی موتورها (شامل میزان مصرف سوخت)، سیستم های دفاعی و رابطهای خلبان - ماشین به انجام رسیدند. در این آزمایشات، جنگندهء فرانسوی رافال به موشکهای هوا به هوای MICA ساخت Matra و BAe (که نخستین گزینه نیروی هوایی فرانسه برای درگیری های هوائیست)  و سایر هواپیماها به موشک هوا به هوای میان برد آمرام ساخت رایتئون - هیوز مجهز شدند.

در این شبیه سازی ها، جنگندهء یوروفایتر در 82 درصد موارد

موارد در برابر سایر جنگنده ها به پیروزی قاطع دست پیدا کرد. (100 درصد به معنای پیروزی قاطع در تمامی نبردها، صفر درصد به معنای باخت مطلق و 50 درصد به معنای تساویست) روش معمول تر جهت بیان اندازهء توانمندی جنگی، برای تایفون معادل 4.5 به یک می باشد. به بیانی دیگر و از روی آمار بدست آمده از طریق سوپر کامپیوترهای شبکه شده، هر جنگندهء یوروفایتر، در برابر ساقط کردن 4.5 فروند جنگندهء سوخوی Su-35 سرنگون می شود. این مقایسه، با در نظر گرفتن آمار کسب شده توسط سایر جنگنده ها، بسیار مطلوب و عالی محسوب می شود. رقم توانمندی نبرد هوایی در فاصلهء دور از دید چشم برای جنگندهء شکاری F-16C Falcon معادل 0.3 به یک؛ برای F-15C Eagle معادل 0.8 به یک، برای F-18C Hornet  معادل 0.3 به یک، برای مدلی پست شده از اف18 سوپر هورنت که در شبیه ساز + F-18 نامیده شده است، 0.4 به یک و برای جنگندهء فرانسوی رافال، یک به یک ارزیابی گردید. در این ارزیابی کامپیوتری، تنها جنگندهء بسیار توانمند لاکهید مارتین، یعنی F-22 Raptor توانست قدرت بسیار بالاتری به نمایش بگذارد و به رقم 10.1 در برابر یک دست یابد.

 

 

به جز این سنجش و ارزیابی توانمندی جنگی، تعدادی از موارد قابل مقایسه به صورت جداگانه نیز در دسترس می‏باشد. برای مثال ارزش بسیار بالای توانمندی نبرد هوایی در فاصله های دور از دید چشم خلبان در ارتفاعات متوسط، فزونی بسیاری می‏یابد و در این افزایش توانایی در ارتفاع 22000 فوتی و سرعت 0.9 ماخ با اف22 برابری پیدا می کند. در سرعتهای بالای صوت، برای مثال 1.6 ماخ در ارتفاع 36000 فوتی، میزان پایداری و سرعت چرخش یوروفایتر حتا از اف22 نیز بهتر می شود، ضمن اینکه در میزان چرخش ناگهانی نیز از اف22 پیش می افتد. در ارتفاعات پست، یوروفایتر قادر است در زمانی کمتر از 30 ثانیه، سرعت خود را از 200 نات بر ثانیه به 1 ماخ برساند. بدیهی است که در سرعتهای کمتر از صوت نیز میزان پایداری، چرخش و تغییر مسیر ناگهانی یوروفایتر از اف22 بهتر است. در این میان تنها جنگندهء فرانسوی رافال در برخی موارد به قابلیتهایی نزدیک به یوروفایتر قادر است دست یابد.

 

 

 

نکتهء مهمی که باید در خاطر سپرد آن است که به هنگام انجام آزمایش این داده ها، جزئیات کامل مربوط به یوروفایتر، هنوز بر روی شبیه سازها قرار نگرفته بودند. بدون در اختیار داشتن این اطلاعات نمی توان مشخص نمود که آیا خصوصیات بهینه و کامل یورفایتر در این نبردهای گوناگون آزمایش شده بودند یا خیر. اگرچه این مطالعات، اثباتگر توانمندی ذاتی جنگندهء یوروفایتر بودند.

مشتریان یوروفایتر

 

>بریتانیا

بریتانیا بوسیله شرکت BAE بزرگترین سهام را در کنسرسیوم یوروفایتر دارد.بریتانیا232 فروند تایفون سفارش داده  تا جانشین تورنادو در دفاع هوایی شوند.

 

 

>آلمان

آلمان نیز از شرکای کنسرسیوم یوروفایتر بود.نیروی هوایی این کشور ۱۸۰ فروند یوروفایتر سفارش داده است تا آن ها را جانشین F4.F نماید.

 

>ایتالیا

ایتالیا سومین شریک بزرگ کنسرسیوم بود و ۱۲۱ فروند یوروفایتر را برای پرکردن خلا بازنشستگی تورنادوها(نسخه شکاری) و F104 ها سفارش داد.


گردآوری : e.sadeghi

 

نظرات 5 + ارسال نظر

سلام
وبت خوبه مطالب جالبی داره اگه نیازی چیزی داشتم حتما میام سر میزنم و استفاده می کنم
اگه وقت کردی تو هم بیا وب منو ببین مطالبش بروزه
راستی ازت یه در خواست داشتم اگه ممکنه اون کدی که زیرآخرین مطالب گذاشتی و نشان شمارشگر است برام میفرستی اگه بفرستی ازت ممنون میشم
یا حق

سلام من دقیقا نفهمیدم
اگه منظورتون کد گوگل پلاسه براتون میفرستم فقط آدرس وبتنو رو هم بدید

سلام والا ما که همیشه به یادتون هستیم.چشم از این به بعد بیشتر میام عزیز.

ahmad 1390/08/05 ساعت 10:29 http://listshop.blogfa.com

سلام
امیدوارم بیشتر همکاری کنیم .

امروز اولویت اصلی کشور مبارزه با جنگ نرم است .
امام خامنه ای (مدظله العالی)

سلام اون کدی که زیر آخرین مطالب است و از شماره ۱ تا ۱۰ نوشته شده و روی هر عددی که کلیک می کنی به همان صفحه میره اونو می گم کدشو می خواستم
ممنون

سلام
برای کدی که گفتین باید با قالبتون سازگار باشه
من نمیدونم قالبتون چیه
ولی اگه از فایر فاکس استفاده میکندید
روی صفحه خالی وبلاگ راست کلیک کنید بعد view page source
از صفحه ای که اومد میتونید اون تیکه کد رو پیدا کیند

سلام دوست عزیز
وب خوبی داری اگر مایل باشید با وب سایت رسمی ساها دانلود تبادل لینک
کنید ما در خدمت هستیم
ما رو با نام
<<< ساها دانلود >>>
و ادرس
www.sahadownload.irلینک کنید
بعد به ما خبر دهید تا شما رو با نام دلخواه خودتون لینک کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد