X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل
X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

بازدید : مرتبه
تاریخ : 1390/11/21

جنگنده برتری هوایی F/A-22 رپتور بعنوان نسل جدید شکاریهای نیروی هوایی ایالات متحده برای مقابله با تهدیدهای هوایی در قرن بیست و یکم ساخته شد. این هواپیما که طرح شرکت لاکهیدمارتین است توانست در یک رقابت فشرده هواپیمای YS-23 بلک ویدو از کنسرسیوم نورثروپ/مک دانل داگلاس را پشت سر گذاشته و برنده مناقصه ی جنگنده تاکتیکی پیشرفته ی پنتاگون شود. این جنگنده برای شکافتن آسان دشمن و دست یابی به قابلیت ((دیداول/شلیک اول)) بر علیه اهداف هوایی چندگانه طراحی و ساخته شده است.
حداقل سه جنگنده بعنوان تهدید برای هواپیمای F-15 ایگل ساخت شرکت مک دانل داگلاس(اکنون بویینگ)شناخته شدهاند که شامل رافال فرانسویSu-30MK ساخت روسیه و FighterEuro 2000 اروپایی هستند.وجودF/A-22 به عنوان جایگزین F-15 ضروری است و نیاز نیروی هوایی ایالات متحده را برای یک جنگنده برتری هوایی در چهل سال آینده تامین خواهد کرد

انعکاس راداری این هواپیما در بهترین شرایط در حدود انعکاس یک زنبور در حال پرواز است که حتی حتی شناسایی این جنگنده را توسط سیستم های پیچیده راداری دشمن غیر ممکن می سازد. گسیل نشانه دیگر مانند صدا, توربولنس و گرما که شناسایی آنرا قابل امکان می سازد نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.این جنگنده در نبردهای هوایی با کمک تجهیزات پیشرفته الکترونیکی هواپیمای آواکس به عملیات می پردازد

برای دست یابی یه قابلیت پنهان کاری, شرکت((لاکیهدمارتین))روش مشخصی به کار برده است یغنی نصب پانلهای ساخته شده از مواد جاذب رادار و سطوح دندانه دار اره ای بخصوص در ورودی و خرجیهای موتور و همچنین نصب پوششهای کابین برای کاهش بازتاب راداری کلاه خلبان که عمومن نیز زیاد است.مهم تر ا همه جا سازی تسلیحات در محفطه های داخلی برای کاهش سطح مقطع راداری تسلیحات است

این هواپیما اولین جنگنده با توانایی پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس سوز بوده که مداومت پروازی آن سرعت را در سرعتهای مافوق صوت بال برده تاثیر سلاحهای آن را در حملات رعد آسا افزایش داده و زمان مورد نیاز طرف مقابل را ضد حمله به میزان قابل توجهی پایین آورده است.

با اینکه تاثیر آیرودینامیکی در پرواز سوپر کروز غیر قابل انکار است ولی موتور بی نظیر این جنگنده در فراهم آوردن پرواز مافوق صوت بدون استفاده از پس نقش اسایسی بازی می کند که رابطه مستقیم در پایین آمدن مصرف سوخت همزمان با بالا رفتن زمان پرواز مافوق صوت دارد هر چند که انتظار می رود این موتور در سرعتهای پایین نیز کارایی و مصرف سوخت قابل قبولی داشته باشد

دو موتور F-119-PW-100 ساخت ((پرات انویتنی)) با رانش 35000 پاوند این هواپیما را حدکثر سرعت 8/1 ماخ رسانیده و پرواز سوپر کروز آنرا در5/1 ماخ تثبیت می کنند.سیستم تغییر بردار رانش دو بغدی این جنگنده با اینکه به پیچیدگی جنگنده رقیب روسی Su-30MK نیست ولی همین سادگی قابلیت اطمینان این موتور ها را به نسبت زیادی بالل برده است.F/A-22 با توجه به توانایی پرواز سوپر کروز سریعتر به میدان نبرد رسیده با سرعت بیشتری نسبت به حریف خود درگیر شده و مدت زمان کمی را در آسمان دشمن باقی خواهد ماند

سرعت بیشتر همچنین بدین معنی است که تعداد کمی از رپتورها توانایی کنترل منطقه وسیعی را دارا بوده و در پایان بدلیل استفاده نکرده از سیستم پس سوز در موتورها مصرف سوخت بسیار کمتری نیز خواهد داشت. جهت عملیات شکاری هوا به هوا F/A-22 با خود شش میان برد AIM-120C آمرام و دو موشک کوتاه برد AIM-9 سایدوایندر را درون محفظه های داخلی حمل خواهد کرد

جهت عملیات ضربتی هموا به زمین رپتور توانایی حمل دو بمب 1000 پاوندی JDAM با دو موشک آمرام و دو موشک سایدوایندر را داراست.

این شکارچی دارای قابلیتهای فراوانی می باشد . اف ۲۲ از اخرین تکلنوژی روز برخوردار است و به عنوان یک پایگاه نظامی کامل در آسمان عمل میکند . در ماموریتهای تعقیب و شکار سایر هواپیما ها یک استاد تمام عیار می باشد به طوریکه تقریبا هیچ رقیبی را نمی توان رودرروی این هواپیما قرار داد . دارای نوعی طراحی منحصر به فرد می باشد که آن را از تمامی جنگنده های متعارف کنونی متمایز می سازد.
هیچ راداری قادر به کشف و شناسایی ان نیست و در صورت شناسایی توسط رادار زمینی و یا شکاریهای دیگر هیچ یک از موشکهای هوابه هوا و زمین به هوا (سام) روی او قفل نمی شود و کلا دارای سیستمها ی اخلال راداری و سایر پارامترهای پیشرفته دفاع از خود می باشد . بدنه آن از فلز تیتانیوم و کولار- کربن و نوعی آلومینیوم تشکیل یافته است که کربن و تیتانیوم بسیار سختتر و سبکتر از فولاد می باشند .
برای در ک هرچه بهتر قدرت شکار این هواپیما بهتر است بگویم که :
یک درگیری هوایی فرض می کنیم .در ارتفاع ۴۰۰۰ پایی اف ۲۲ در حال نزدیک شدن به یک
سایت شلیک موشک اسکاد می باشد . فاصله تا هدف ۲۰۰ مایل و سرعت ۵۰۰ نات می باشد . خلبان هواپیما مرتبا مختصات هدف را از طریق هواپیمای آواکس موجود در منطقه
و ماهواره نظامی در یافت می کند و در همین حال مشغول عبور از بالای یک سایت دفاع ضدهوایی می باشد . ارتفاع را برای شلیک موشک هارم زیاد کرده و کامپیوتر هواپیما مشغول بررسی میزان تهدید هوایی می شود و خلبان با خاطری آسوده از حمله هواپیما های رهگیر موشک هارم ضدرادار را قفل کرده و شلیک می کند . بلافاصله بعد از شلیک ماهواره مشغول تصحیح مسیر موشک تا رسیدن به هدف می شود . در همین حال هواپیمای آواکس اخطار نزدیک شدن ۵ فروند جنگنده شکاری و فوق العاده پیشرفته و مانور پذیر سوخوی ۲۷ را صادر میکند و با ارسال مختصات هدف و ارتفاع و سایر پارامترهای ملزوم صحنه رابرای جنگ رپتور باز می گذارد .
اف ۲۲ بعد از افزایش ارتفاع از طریق ارسال سیگنالهای فوق صوت شکاریها را کشف می کند و باسرعت زیاد خود را به انها نزدیک می سازد و از لنچ یک موشک امرام را به سوی یکی ازآنها که کامپیوتر اف۲۲ آن را خطرناکتر تشخیص داده قفل و شلیک میکند و هواپمای بعدی را انتخاب و دومین موشک را شلیک می کند . البته این در حالیست که هنوز شکاریهای سوخو ۲۷ اف۲۲ را کشف نکرده اند .هواپیماهای ۱و ۲ لحظاتی بعد منهدم میشوند و رپتور که حالا به آنها نزدیک شده ۳ موشک حرارتی سایدویندر خود را به صورت همزمان به صوی سه جنگنده شلیک میکند که ۵ ثانبه برای واکنش به هواپیمایی مانند سوخوی ۲۷ دیگر دیر شده است و خلبان اف۲۲ از ارتفاع ۳۱۰۰۰ پایی مشغول نظاره سقوط آنهاست

 




طبقه بندی:
ارسال توسط M H 18
آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
آمار