استفاده کنندگان F-16 (قسمت دوم)

                      کشورهای استفاده کننده ی  F16

نیروی هوایی اسرائیل :

ستون فقرات نیروی هوایی اسرائیل را جنگنده های f-16 تشکیل می دهد . تاf16 کنون بیش از 300 فروند از این جنگنده در خدمت نیروی هوایی اسرائیل قرار گرفته است که 200 فروند ان تحت لیسانس در اسرائیل تولید شده است . در ابتدا 75 فروند جنگنده تولید شده F-16A/B از نوعBLOCK 5/10  بود . این جنگنده ها قرار بود ابتدا تحویل نیروی هوایی ایران شود ولی پس از پیروزی انقلاب این قرار داد لغو شد و جنگنده ها تحویل اسرائیل شدند . اولین جنگنده ها در سال 1980 تحویل نیروی هوایی اسرائیل گردید . و در سال 1981 با سرنگون کردن دو فروند هلیکوپتر میل 8 سوریه در شهر ZAHLE کشور لبنان عملیات خود را اغاز نمود . در 7 ژوئن سال 1981 هشت فروند F-16 نیروی هوایی اسرائیل در عملیاتی نیروگاه اتمی اوسیراک ( تموز ) را در نزدیکی بغداد منهدم ساختند که این عملیات از نظر مدت زمان پرواز و طی مسافت بیش از 1000 مایل در نوع خود بی نظیر بود . در انهدام این نیروگاه به جهت ایجاد دقت زیاد از بمب های هدایت لیزری استفاده گردید در سال 1983 و 1984 سایت موشکی کشور سوریه در دره بقا در لبنان توسط اف شانزده های اسرائیلی مورد هدف قرار گرفت . در سال 1987 اسرائیل F-16C/Dblock را به خدمت گرفت . اسرائیل این اجازه را از ایالات متحده گرفت تا برخی تجهیزات ناو بری و جنگ الکترونیک ساخت کشور خود را بر روی f-16  نصب نماید . در سال های بعد اسرائیل جنگنده های خود را به بلاک 40 ارتقاء داد و از موشک های ضد رادارHARM و سیستم پرواز در ارتفاع پست و هدف یابی در شب LANTIRN استفاده نمود . در سال 2000 میلادی اسرائیل قرارداد ساخت 50 فروند F15I یا SUFA را با لاکهید مارتین امضاء نمود . این جنگنده ها از استاندارد بلاک 52 سود می جویند دارای رادار AN/APG-68(V)X ساخت شرکت نورتروپ استفاده می نمایند . در این جنگنده ها از سیستم هدف یابی و ناوبری رافائل به جای سیستم امریکایی Sharpshooter  Martin – Marietta                                                                        استفاده می نماید .

نیروی هوایی پاکستان :

پس از انکه در سال 1971 پاکستان در جنگ با هند , بنگلادش را از دست داد جنگ سردی بین دو کشور هند و پاکستان رخ داد و رقابت تسلیحاتی بالا گرفت دو کشور مجهز به سلاح اتمی شدند . در این بین پاکستان درخواست خرید f-16 را به امریکا اعلام نمود ولی جیمی کاتر به دلیل نگرانی های غرب از برنامه اتمی پاکستان با این در خواست مخالفت کرد . این مخالفت تا زمان اشغال افغانستان بدست شوروی ادامه داشت . پس از ان ایالات متحده با تحویل جنگنده های f-16 به پاکستان تحت برنامه کمک 400 میلیون دلاری موافقت نمود . پاکستان در خواست 40 فروند f-16 AB  را داشت . خلبانان پاکستانی در سال 1982 در امریکا اموزش دیدند و در سال 1983 اولین سری جنگنده ها تحویل نیروی هوایی پاکستان شد این جنگنده  مدل بلاک 15 بودند . و از موتور pratt g Whitney F100 – PW – 200  استفاده می کردند . پس از اسرائیل کشور پاکستان دومین کشوری بود که در یک نبرد واقعی از f-16 استفاده نمود . چندین فروند از جنگنده های سوخوی 22 و انتونوف 26 , میگ 23 , سوخوی 35 توسط f-16  نیروی هوایی پاکستان مورد هدف قرار گرفت .  اکثر این جنگنده ها توسط موشک های حرارت یاب سایدویندر نابود شدند . جنگنده های تحویل داده شده به پاکستان قابلیت پرتاب بمب های هدایت لیزری را داشته با غلاف هدف یابی لیزری و اپتیکی فرانسوی ATLIS  Thompson-CSF مطاقبت داده شدند . البته این سیستم فقط در نور روز و هوای صاف قابل استفاده است .  در سال 1988 پاکستان درخواست خرید 11 فروند جنگنده f-16A/B Block ocu 15 را به امریکا داد . پس از مدتی امریکا پی برد نیروی هوایی پاکستان 2 اسکادران از جنگنده ها اف 16 خودرا به گونه ای اماده ساخته است تا قابلیت پرتاب بمب های اتمی را داشته باشند این موضوع باعث شد بار دیگر امریکا در سال 1990 پاکستان را تحریم تسلیحاتی نماید . جنگنده های ساخته شده برای پاکستان در ایالت اریزونا انبار گردید در سال 1995 این جنگنده ها تحویل نیروی هوایی تایوان شد . این کشمکش ها تا سال 2010 ادامه داشت تا اینکه به دلیل تشویق پاکستان در خصوص مبارزه با طالبان با فروش 18 فروند جنگنده جدید F-16 و بمب های هدایت لیزری  به پاکستان موافقت کرد .

قیمت F-16 :

در رابطه با میزان قیمت این جنگنده ذکر دو نکته حائز اهمیت است اول اینکه بسته به مدل و اپشن هایی که بر روی جنگنده قرار دارند این قیمت متفاوت است دوم اینکه معمولا قیمت جنگنده معمولا در یک پکیج شامل هزینه تولید جنگنده , قطعات یدکی و خدمات پس از فروش , مهمات و سود مورد نظر کمپانی محاسبه میشود . گرانترین جنگنده های اف شانزده در بین کشور های خریدار را اف شانزده های اسرائیل و امارات متحده عربی شامل میشوند که بالای 50 میلیون دلار قیمت دارند .

گرداوری : M – HOSSEINI

منبع : ماهنامه ی جنگ افزار

نظرات 5 + ارسال نظر
مهدی 1391/02/01 ساعت 13:08 http://zor.ir

سلام سایت خیلی خیلی باحالی داری

من خیلی به اسلحه های تک تیر انداز با دوربین و دور برد علاقه دارم

با ما تبادل لینک میکنی ؟ البته تو بخش لینک دوستان ها خیلی خوشحال میشم مرسی

فعلا ___

سلام نظر لطف شماست منم مثل شما به سلاح های تک تیر انداز علاقه دارم
برای تبادل لینک شما ما رو لینک بفرمایید بعد به من بگید تا شما رو لینک کنم با تشکر

MAHELL 1391/02/02 ساعت 12:34 http://313MAHELL.blogfa.com

حیفه وبلاگی به این قشنگی لوگو نداشته باشه.
اگه لوگو درست کردین دوست دارم اولین کسی که تبادل لوگو میکنه من باشم.
موفق باشید

نظر لطف شماست

با سلام خدمت شما دوست عزیز
امروز که کشور عزیزمان ایران هدف دست درازی های کشور های بیگانه قرار گرفته است .
امروز که فرمانده ی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفته است اگر موضوع جزیره ی ابو موسی از طریق سیاسی حل نمشود ما اقتدار خود را از طریق نظامی نشان خواهیم داد .
ما بر این شدیم تا پشتیبانی خود را از نیروهای کشورمان اعلام کنیم و در این زمینه از مردم سخت کوش و میهن پرستمان امضا جمع آوری نماییم .
اگر تمایل به همکاری در این زمینه دارید میتوانید به وبلاگ اسلحه ی طلایی بیایید و در بخش نظرات به ما اعلام کنید .
فراموش نکنید که نگاه ملت ایران به دستان سخت کوش ما خیره شده است و باید از هر راهی که شده برای آنها تلاش کنیم .
زنده باد ایران

خوب بود
بازم بهم سر بزن
مطالب خوبی داری

محمد 1391/03/03 ساعت 16:11

عالی بود

نظر لطف شماست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد