تحلیلی بر جنگ دوم خلیج فارس ( قسمت سوم )

تحلیلی بر جنگ دوم خلیج فارس جنگی که به قطعیت نیازی نداشت  !

سناریوی بعدی پیش روی پنتاگون ، حکایت از اغاز جنگ با هفتاد هزار نیرو داشت تا با حمله از جنوب و غرب به عراق ، بدون درگیر شدن با نیروهای مقاوم در درون شهرها ، انها را محاصره کرده و قوای دیگر ، به پیشروی به سوی بغداد ادامه دهند تا با درهم کوبیدن قوای گارد ریاست جمهوری و سقوط بغداد ، نیروهای مقاوم درون شهر های نیز ناامید شده و شهرها بدون درگیری تصرف شوند . این سناریو بدون سبب اولویت داشت که هم از تلفات نیروهای امریکا و انگلیس می کاست و هم از بسیاری از زیر ساخت ها و تاسیسات عراق را که می بایست برای دوران پس از جنگ مورد استفاده قرار گیرند ، سالم حفظ می کرد . اما مقاومت عراقی ها در جبهه جنوب و جنگ سرسختانه انان در راه های منتهی به بغداد موجب شد ، طرح های جنگی امریکا به سمت سناریوی دیگر بغلتد . سناریویی که با در نظر گرفتن مقاومت های جدی سربازان عراقی پیش بینی شده بود . پس انها در سناریوی جدید ، برای این که قوای امریکایی و انگلیسی از پشت مورد نظر قرار نگیرند ، ورود به شهرها ، درگیری با نیروهای فدائیان صدام و گشتن خانه به خانه را هدف قرار دادند ، به طوری که بخشی از قوای امریکایی به پیش روی ارام خود به سوی بغداد ادامه داده و بخشی دیگر به پاکسازی مناطق محاصره شده و تثبیت مواضع اقدام ورزیده و امکان تدارکات امن برای قوایی را که فاصله شان از کویت بسیار زیاد بود ، فراهم اورند . در سناریوی جدید جنگ طولانی تر پیش بینی شده بود . بسیاری از خبر نگاران و گزارشگران به پنتاگون خرده گرفتند که جنگ  خلاف   انچه انان تصور می کردند ، پیش می رود . اما مقامات پنتاگون ان را رد کردند .

چیزی که برای خبر نگاران و گزارشگران رسانه ها قابل درک نبود ، این بود که تئوریسین ها و طراحان پنتاگون احتمال طولانی شدن جنگ را نیز در نظر گرفته بودند و اتمام سریع جنگ تنها یکی از ان سناریو ها بود .    اظهارات برخی از مقامات پنتاگون از جمله رامسفلد وزیر جنگ وقت امریکا در مورد پایان سریع جنگ مربوط به سناریوی اغازین جنگ بود ، ولی چون هیچ قطعیتی در کار نبود و طرح پنتاگون احتمالات مختلف را در نظر گرفته بد ، از این روی جنگ به سرعت با سناریوهای دیگری که پیش بینی شده بودند دنبال شد . به همین سبب بود که وقتی روزنامه نگاران به ژنرال تامی فرانکس فرمانده نیروهای متحد گفتند که به نظر می رسد طرح های شما با شکست مواجه شده و جرج بوش را به اشتباه انداخته است ، تامی فرانکس با صبوری تمام ، ان را رد کرد و اذعان داشت که نقطه قوت طرح او در انعطاف پذیری و قابلیت تطبیق اش با شرایط است و افزود ما طرح هایی برای چندین حالت مختلف الوقوع داریم . طرح هایی که سناریوهایی را با در نظر گرفتن متغییر های کوچکی چون استفاده نظامیان عراقی از سلاح های سبک تا متغییر های مهمی همچون عدم مشارکت های برخی از همپیمانان امریکا در جنگ وحتی پیوستن کشور های دیگر به عراق برای جنگ با نیروهای امریکایی را مد نظر قرار داده بود . در حالی که رسانه ها از مقاومت غیر قابل پیش بینی و غافلگیری فدائیان صدام به هیجان امده بودند ، نگارنده طی مقاله ای که در مطبوعات ان زمان نیز انعکاس یافت ، شرح داد که حتی ان نیز در سناریوهای انعطاف پذیر پنتاگون دیده و پیش بینی شده است . در مورد زمان پایان جنگ نیز که به کرات افکار عمومی  جهان از مقامات پنتاگون سوال می کردند ، نظامیان پنتاگون اذعان کردند که نمی توان گفت جنگ چقدر طول می کشد زیرا عدم قطعیت و انعطاف پذیری در همه متغییر ها از جمله زمان جنگ ، از دیگر خصایص طرح جنگی پنتاگون بود . طرح جنگی که به قطعیت نیازی نداشت .

نتیجه گیری :

تنها و تنها نگاه واقع بینانه متغییر های جنگی و اشنایی با دستاورد های علوم نظامی چه در سطح سخت افزاری و چه نرم افزاری است که به نظامیان ما کمک خواهد کرد تا شناختی صحیح از تحولات جنگ ها کسب کرده و خود را برای تحولات غیر قابل پیش بینی اماده سازند . بر خلاف انچه که در ابتدا از رسانه ها اشاعه یافت ، پیروزی ائتلاف بر عراق زمان صدام به وسیله شایعات ابتدایی مبنی بر سقوط ان جامه عمل نپوشید ، همچنان که ان ، مانع از مقاومت فدائیان صدام نشد و انان به جنگیدند در جنوب ادامه دادند و پس از در هم کوبیدن مستمر و برنامه ریزی شده نیروهای گارد در حوالی بغداد ( که نه دو یا سه روز ، بلکه از ابتدای جنگ اغاز شده و ادامه داشت ) بود که عراق سقوط کرد . خبرنگاران و خبرسازان حق داشتند شوکه شوند ، چرا که با محاسبات سر انگشتی جنگ را پیش بینی می کردند !؟ ولی کارشناسانی که از برنامه ریزی هایی همچون ( Pert  ) و ( Cpm ) اگاهی و از  تفکر نرم سناریو ها در علوم نظامی اطلاع داشتند ، متوجه بودند که طرح سقوط بغداد با یک برنامه ریزی زمان بندی شده ، در همان هنگامی به وقوع می پیوست که سایر بخش های برنامه نیز طبق سناریوها با ان هماهنگ شده باشند . انعطاف در برنامه ریزی ها و تعدد سناریوها تنها یک چیز را به ثبوت می رساند : در دنیای امروز حتی قویترین ارتش های جهان ، وقتی به پیروزی خواهند رسید که با شناختی واقع بینانه از تفکر نرم ، متغییر های موجود و برنامه ریزی برای احتمالات مختلف و حتی به دور از ذهن ، نقشه های جنگی شان را پیاده سازند .

گرداوری : M-HOSSEINI

منبع : ماهنامه جنگ افزار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد